První český motocykl: Ohlédnutí za průlomem společnosti Laurin & Klement

Dne 10. listopadu 1899 představila mladoboleslavská společnost Laurin & Klement svůj první motocykl, Typ 1, čímž zahájila novou éru českého motorismu. Tento průkopnický stroj se stal symbolem technického pokroku a položil základy pro budoucí rozvoj českého automobilového průmyslu.

První český motocykl: Ohlédnutí za průlomem společnosti Laurin & Klement
motocykl Laurin & Klement
10. listopadu 2024 - 05:52

Příběh Laurin & Klement začíná již v roce 1895, kdy mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili společnost se zaměřením na výrobu jízdních kol. Již od počátku bylo zřejmé, že jejich ambice sahají dále, což se projevilo právě o čtyři roky později, když v roce 1899 předvedli první samohybný stroj své vlastní konstrukce – motocykl Laurin & Klement Typ 1. Tento motocykl byl navržen jako jednoválec o objemu 184 cm³, který dosahoval výkonu 1,25 koně a dokázal jet rychlostí kolem 40 km/h. Pro svou dobu to byla vskutku působivá technologická inovace.

Revoluční motocykl Laurin & Klement Typ 1 se stal symbolem odvahy, invence a technického pokroku. Překonal překážky, které v té době omezovaly možnosti dopravy, a inspiroval další generace českých konstruktérů a inženýrů k pokračování v inovacích. Laurin & Klement se rychle stali průkopníky, kteří dokázali konkurovat i tehdejším světovým velmocím v oblasti motocyklové výroby.



Tento motocykl nejen představil veřejnosti moderní způsob dopravy, ale přinesl také nový způsob, jak vnímat osobní mobilitu a svobodu. Laurin & Klement Typ 1 se stal symbolem pokroku a otevřel dveře dalším modelům a technologiím, které postupně vedly k vývoji automobilů. Není náhodou, že značka Laurin & Klement se nakonec spojila se Škodovkou, což vedlo k vytvoření nejsilnějšího hráče na českém automobilovém trhu, který v mnohém ovlivnil celý automobilový průmysl střední Evropy.

Psali jsme:

Vzpomínka na 10. listopad 1899 tak připomíná nejen technologický počin, ale také příběh o odvaze, píli a odhodlání dvou vizionářů. Dnes, více než 120 let po této významné události, žije odkaz Laurina a Klementa v každém voze Škoda, který sjíždí z výrobních linek. Český motorismus se díky nim stal nedílnou součástí světové scény a dodnes je symbolem kvality a inovace.

(nov, prvnizpravy.cz, repro: jawainfo)


Anketa

Novým šéfem Pirátů se stal Zdeněk Hřib. Má podle vás tato strana pod jeho vedením šanci na úspěch v příštích volbách do Sněmovny?