Klíčem k pochopení rozdílů je historický vývoj čínského státu. Zatímco v Evropě se po pádu Říma rozpadla státní autorita a moc přešla do rukou místních feudálů, čínská říše zůstávala většinou centralizovaná. Už od období válčících států (5.–3. stol. př. n. l.) docházelo k oslabování moci dědičné šlechty. Za dynastie Tang (618–907) a zejména za dynastií Song a Ming se šlechtické rody prakticky zcela podřídily státní byrokracii.
V důsledku toho nevznikla v Číně taková třída autonomních feudálů jako v Evropě, kteří by měli potřebu stavět opevněná sídla. Pokud už k výstavbě opevněných míst došlo, většinou šlo o státní pevnosti či dočasná vojenská zařízení, která byla po skončení služby často opuštěna a ponechána osudu.
Na rozdíl od evropských hradů, které se často udržovaly po staletí v jedné rodině, čínské pevnosti zanikaly s koncem své vojenské funkce. Mnohé byly zcela zapomenuty nebo přestavěny během modernizace Číny ve 20. století.
Kromě státních pevností existovala i menší opevněná sídla, často v podobě obehnaných komplexů, kde žily významné rodiny či úředníci. Příkladem je House of the Huangcheng Chancellor - rozsáhlý opevněný areál, který spíše než evropský hrad připomíná malou pevnost. Přestože neplnil primárně vojenskou funkci, měl obranné prvky a byl symbolem prestiže.
Snad nejpozoruhodnějším rysem čínského přístupu k opevnění je existence buzi, tedy malých rodinných nebo vesnických pevností. Tyto stavby, jejichž tradice sahá až do dynastie Čchin (221–206 př. n. l.), byly budovány z dostupných materiálů, především z dusané hlíny. Někdy měly silné zdi (např. 3,3 metru u základny), věže a dokonce i vodní příkopy.
Zajímavý je například Dazhuang Zhangjia buzi, kde se zachovala silná vnitřní zeď a složitý obranný systém. Tyto buzi variovaly od prostých zdí kolem statku až po komplexní vícevrstvé opevněné areály. Jejich počet je dnes obtížně zjistitelný. Mnoho jich bylo zničeno, pohlceno rozvojem nebo dosud nebylo archeologicky prozkoumáno.
Odpověď na otázku „proč Číňané nestavěli hrady?“ zní: stavěli. Jen jejich podoba a společenská funkce se od evropského modelu značně lišily. Pevnosti v Číně nebyly symbolem šlechtické moci, ale nástrojem státní správy a ochrany místních komunit. A místo kamene dominovala dusaná hlína, která byla levná, praktická a účinná.