V Senátu proběhla ostrá diskuse. V EU radost mít nebudou

politika

Na včerejší schůzi Senátu k normě Euro 7 a návrhu vlády se strhla ostrá diskuse. Senátor Jiří Čunek hned v úvodu prohlásil, že v tuto chvíli neexistuje na evropském trhu automobilka, která by dokázala vyrábět vozidla podle tohoto předpisu. 

V Senátu proběhla ostrá diskuse. V EU radost mít nebudou
Ilustrační foto
17. února 2023 - 09:01

O co vlastně jde v normě Euro 7? V podstatě o stanovení předpisů pro schvalování typů motorových vozidel z hlediska jejich tvorby emisí CO2 a dalších znečišťujících látek, spotřeby paliva a energie a životnosti baterií. A také o dohled nad trhem s nimi.

Na včerejší schůzi Senátu k návrhu za Vládu ČR vystoupil ministr vnitra Vít Rakušan. Podle něj návrh předložený Evropskou komisí považuje vláda za příliš ambiciózní a obává se, že rozsah jeho požadavků, jakož i navržený časový rámec pro jejich plnění, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické a sociální dopady. Pozice ČR je podle Rakušana následující.

„Pokud návrh nebude podstatně upraven tak, aby v něm byly reflektovány níže uvedené zásadní připomínky, nebude ČR moci daný návrh podpořit,“ uvedl Rakušan.

Jeho vystoupení, ale spíš samotný materiál, který EK schválila, se staly tématem poměrně obsáhlé diskuse.

Lidovecký senátor Jiří Čunek hned v úvodu prohlásil, že v tuto chvíli neexistuje na evropském trhu automobilka, která by dokázala vyrábět vozidla podle tohoto předpisu. Spornost celého projektu demonstroval i dále.

„Dokonce zástupci Škoda Auto uvedli, že ta měření nebo ty hodnoty emisní, které mají vykazovat automobily po zavedení Euro 7, nejsou v tuto chvíli dosažitelné, jsou obtížně dosažitelné i v laboratorních podmínkách,“ prohlásil senátor Čunek. 

Další senátor za vládní stranu Tomáš Jirsa (ODS) si také nebral servítky.

„Do této šlamastiky zelené jsme se přece dostali sami, že jsme prostě nereagovali dřív na všechny ty zelené blázniviny, které prošly Evropským parlamentem a Evropskou komisí,“ prohlásil Jirsa s tím, že jen sklízíme, co jsme zaseli. Jirsa současně apeloval na místopředsedu vlády Rakušana (STAN), aby si to vláda srovnala.


„Aby se podívali, jak hlasují europoslanci vládních stran o těchhle těch věcech, protože vláda má jedno stanovisko, europoslanci vládních stran hlasují jinak,“ narážel senátor na hlasování v europarlamentu, kdy řada vládních europoslanců, především Pirátů, zvedla ruku pro zákaz spalovacích motorů.

Senátor Jirsa pak ještě upozornil na fakt, že Green Deal jako takový se neosvědčil.

„Evropské státy utratily za zastropování elektrické energie do dnešního dne 792 miliard eur. 792 miliard eur na to zastropování. Takže to je vlastně nepřiznaná kapitulace nad zelenými cíli Evropské unie a New Green Dealu,“ řekl dále senátor Jirsa. 

K věci se vyjádřil i senátor Zdeněk Hraba. Ten na úvod sdělil, že už to skutečně dlouho vypadá, že se Evropa rozhodla podříznout si pod sebou pomyslnou větev a dobrovolně nahrávat v automobilovém průmyslu jiným ekonomikám, a to hlavně těm asijským.

„Návrh na zavedení normy Euro 7 je toho jenom dalším příkladem. Je to stejné jako s tím včerejším zákazem výroby spalovacích motorů po roce 2035. My si jako Evropa nejdřív něco zakážeme, zregulujeme, vydávají se mnohdy až budovatelská prohlášení, až poté se hledají cesty, jak z toho ven,“ uvedl Hraba.

„Je to úplně stejné, jako kdybych se rozhodl prodat si svůj dům a za 14 dní se mít vystěhovat a teprve hledat, kam vlastně se uchýlím, kde bude mé další bydlení. To přece není normální a rozumný postup,“ pokračoval senátor Hraba a zmínil i další možný dopad normy Euro 7 na obyvatele.

„Pokud si budeme takovéto normy, my jako Evropa, dále stanovovat, normální lidé si tím pádem nebudou moci dovolit pořídit si automobil,“ prohlásil Hraba s tím, že termín zavedení zmíněné normy označil za nemožný.

Také jsme psali:

„Jsem rád, že vláda se bude nahlas v Bruselu ozývat, že se bude snažit prosazovat své připomínky. Opět bych si dovolil navázat na pana kolegu Čunka, který hovořil o tom, že termín ambiciózně je příliš velký eufemismus. Myslím si, že pokud gentleman hovoří o termínu ambiciózní, tak tím má na mysli nemožný,“ dodal senátor Hraba. 

V rámci diskuse vystoupila i senátorka Jana Zwyrtek Hamplová. Ta se mimo jiné vrátila k tomu, co řekl na jejím začátku Jiří Čunek o návrhu vzešlém z pera Evropské komise.

„Pokud něco podobného může vyjít jako kvalitní dokument z EU, jak potom máme věřit těm ostatním?“ vyjádřila své obavy a pochybnosti senátorka Hamplová. 

(dan, prvnizpravy.cz, foto: red.)




43-8974200277/0100

Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX





Anketa

Novým šéfem Pirátů se stal Zdeněk Hřib. Má podle vás tato strana pod jeho vedením šanci na úspěch v příštích volbách do Sněmovny?