Tahání veřejných peněz na pseudokampaně. Matějka zostra

politika

Ředitel Národního střeleckého centra a někdejší místopředseda Svobodných František Matějka popsal systém čerpání veřejných peněz na financování projektů různých neziskovek za využití výzkumných agentur. Kauza Konsent a IPSOS.

Tahání veřejných peněz na pseudokampaně. Matějka zostra
František Matějka
21. srpna 2024 - 06:30

Vášnivé reakce stále vyvolává nově nasazená progresivistická kampaň s heslem "Zírání je obtěžování" nebo "Promluvit je největší pomoc" v pražských tramvajích. Marketéři z kanceláře Pražského dopravního podniku (DPP), Pražské integrované dopravy (PID) a neziskové organizace Konsent nasadili na zastávkách MHD plakáty, které ukazují na údajně nevhodné chování lidí v městské hromadné dopravě.

Kritika nejen smyslu a spuštění kampaně, ale i způsobu financování, na sebe nenechala dlouho čekat.

„Mediální mainstream a sociální sítě řeší kampaň Prahy ve spolupráci s neziskovou organizací Konsent. Kampaň se týká sexuálního obtěžování v MHD, má na něj upozornit a poskytnout návod, jak se chovat. Tak určitě. Problém s touhle kampaní je, že se snaží, tak jako hromada jiných v dalších společenských oblastech, udělat z minoritního excesivního chování celospolečenský problém, přičemž na to tahá veřejné peníze. Přesně podle toho pak ta kampaň vypadá. Další fází bude pokračování tahání veřejných peněz hned po tom, co na to vytáhnou předchozí veřejné peníze. Je to jako s tzv. vyloučenými lokalitami. Princip. Čím více se o nich píše, tím více je na „řešení problému“ vytaženo veřejných peněz a světe div se, tím více máme vyloučených lokalit. Kruh.



Pro vznik té kampaně používají jako štít průzkum od společnosti IPSOS. Tato společnost dělá průzkumy pro státní a veřejné instituce, což všechno platíme z veřejných peněz, tedy z daní. Pro neziskový sektor dělá průzkumy za peníze, které mají ty neziskové organizace většinou z dotací z našich daní. Většina zadání pro průzkumy má potvrdit předem definovaný problém, aby bylo obhajitelné před veřejností to téma umístit v prostoru, nasvítit ho, zaštítit se průzkumem a vytáhnout na „řešení“ veřejné peníze. Podílejí se v mých očích aktivně na výrobě celospolečenských problémů, které do té doby buď neexistovaly, nebo byly marginální. 

S veškerou úctou, už mi není pět, něco mám ve veřejném prostoru za sebou, včetně neziskového (ale opravdu bez dotací) a IPSOS znám. Jen za letošní rok má IPSOS zakázky z veřejného za desítky milionů korun.

A takhle to vypadá s většinou podobných kampaní, které vznikají jen proto, aby bylo možné tahat veřejné peníze, přičemž k tomu používají manipulaci veřejného mínění, aby to tahání bylo se slzou v oku před veřejností obhajitelné a ta neprotestovala. Většinu problémů, které ve společnosti jako řešíme, řešíme jen proto, že je někdo s cílem tahat veřejné peníze vyrobil. A to je celý příběh i této kampaně. Tak to vidím já," okomentoval kontroverzní kampaň ředitel Národního střeleckého centra a někdejší místopředseda Svobodných František Matějka na svém facebooku.

Psali jsme:

Na problematiku se dívá podobnou optikou i senátorka Jana Zwyrtek Hamplová. Na svém facebookovém profilu uvedla, že pokud je něco obtěžující, pak právě tato kampaň.

„Taky jsem tomu nevěřila. Praha. Tedy pár poznámek: Nevyžádaná reklama je obtěžování. Reklama, která svým obsahem uráží přirozenou inteligenci lidí, je obtěžování. Reklama, která je vyhazováním peněz z daní těch, kteří se v plných vozech MHD nemohou vyhnout nevyžádaným dotekům, je obtěžování,“ zveřejnila senátorka na svém facebookovém profilu.

Ke kritice se přidal i zakladatel TOP 09 a někdejší ministr financí Miroslav Kalousek, který se domnívá, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují.

„Když nečumí na mě, nebudou čumět na nikoho!” napsal Kalousek na síti X.

(dan, prvnizpravy.cz, repro: a11tv)


Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?