Podporou elektromobility podporujeme Čínu, tvrdí Turek

politika

Europoslanec Filip Turek, který v barvách strany Motoristé sobě bojuje proti Green Dealu, se utkal v televizní debatě v Otázkách Václava Moravce s lidoveckým ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem. A Moravec se nestačil divit.

Podporou elektromobility podporujeme Čínu, tvrdí Turek
Petr Hladík a Filip Turek v pořadu OVM
26. srpna 2024 - 06:30

Vláda má schvalovat tři dokumenty, které mají nasměrovat Česko k tomu, co Václav Moravec nazval „energetickou dohodou“. Premiér je ale odmítá nazývat jako Green Deal. I odborníci upozorňují na zdražení, která přinese zejména rozšíření systému povolenek, doposud vyhrazených pouze energetickým produktům. Ministr Hladík ale ujišťuje, že o žádném zdražení nemůže být ani řeč. 

„To jsou implementační plány, jak modernizovat,“ vysvětloval přímo ve studiu dokumenty ministr životního prostředí Petr Hladík. A obvinil exministra Karla Havíčka, že neudělal novelu energetické koncepce, protože oni v té minulé vládě moc nepracovali.

Nepopřel ale slova Václava Moravce, že projednání dokumentů, které potenciálně přinesou zdražení, vláda odkládá až za krajské volby.



Na Hladíkova slova zareagoval v televizní debatě na ČT europoslanec Turek. 

„Říká se, že pohonné hmoty příští rok zdraží o dvě nebo i o deset korun. Psal to Seznam, říkala to i Česká televize, a té já důvěřuji,“ poznamenal s úsměvem a dodal, že páky, jak negativním dopadům zabránit, jsou už podle něj malé. Vládu ale ocenil za to, že přijímání dokumentů zbržďuje, i když efekt to podle něj moc nemá.

Hladík se ohradil proti tomu, že Turek cituje média, která podle něj často nepíší reálná fakta. Na mysli měl portál Seznam.cz a veřejnoprávní Českou televizi, za což si asi "pochvalu" od svých partnerů v pětikoalici nevyslouží.

Poté začal Hladík vysvětlovat, že uplatnění dvoukorunové emisní povolenky nepovede ke zdražení pohonných hmot. Dvoukorunovou položku se bude podle ministra totiž "implementovat jen ve výkaznictví“, což prý spotřebitel ani nepozná.

Psali jsme:

„O žádném zdražení se nebavíme, k žádnému zdražení od příštího roku nedojde,“ ujišťoval dále Hladík a Turka vyzval, ať k němu přijde na dostudování tématu.

Následně se strhla hádka o zájmu o elektromobilitu v Evropě a USA. Ministr se s europoslancem se hádali, jestli evropské automobilky proti brutálně rozjeté čínské konkurenci podpoří spíše zrušení omezení na výrobu dieselových vozidel, nebo naopak mobilizaci všeho evropského intelektuálního kapitálu, abychom předehnali Číňany v elektroautech.

„Váš postoj dlouhodobě poškozuje evropský průmysl. Já nechci jezdit čínským elektromobilem, já chci jezdit českou škodovkou,“ prohlásil Hladík, načež mu Turek odvětil, že "lidé o elektromobily z mnoha racionálních důvodů nejeví zájem a že "my podporujeme Čínu právě tím, že podporujeme elektromobilitu".

(nov, prvnizpravy.cz, repro: ovm)


Anketa

Kdo z opozičních lídrů je pro Vás nejpřijatelnější?