Druhý podstatný princip říká, že vývoj myšlení je darwinistický. Pokud kupříkladu vznikne prostředí, kde určitá varianta marxismu znamená přístup do velkých médií a pozvánky na zásadní konference, většina marxistických myslitelů nakonec dojde k té správné variantě. Každý z nich má samozřejmě pocit, že to s osobním prospěchem nemá nic společného. Zůstane i pár takových, co se nepřizpůsobí, ale o těch se nejspíš ani nedozvíme. To se netýká jen marxismu, ale i všech jiných směrů.
Jestliže je dnes módní nadávat na osvícenské filosofy, že rozvrátili evropské feudální společnosti, bylo by dobré obraz doplnit o finanční a ekonomické síly, které tehdy formovaly prostředí. Totéž platí o neomarxismu, tržním fanatismu a klimatickém šílenství. Kdyby se na tom banky a nadnárodní korporace nenaučily bohatnout, zůstalo by to jako kuriózní myšlenkový směr někde na okraji.
Ale zpět k tragédii levice. Mezi typické „smíšené záležitosti“ (viz minulý díl) patří sociální programy. Když je ze svých daní financujeme, neděláme to pro ty ubožáky, ale pro sebe. Nechceme na ulici překračovat mrtvoly lidí, co tam umrzli. Nechceme být svědky toho, jak lidé umírají bez lékařské pomoci nebo jak poctiví lidé, co prostě neměli dost štěstí, vybírají popelnice. A především nechceme žít ve světě, kde bychom my nebo naši blízcí mohli do něčeho podobného spadnout. Jen vyložení psychopaté mohou sociální programy zpochybňovat.
Jenže proti tomu stojí případy, kdy se dávky dostávají k lidem, kteří je zjevně nepotřebují, zneužívají a smějí se nám do obličeje. Daně platíme, aby děti nehladověly. Ne proto, aby si tlustý gangster jezdil v mercedesu pro dávky představující násobek dělnické mzdy.
Možná by se dalo čekat, že pokud bude levice usilovat o relativně štědrý sociální systém, bude se pro něj snažit získat lidovou podporu a bude aktivně napomáhat tomu, aby podmínky byly přesně vymezeny a případů zneužívání bylo to nejméně. Aby nevznikalo pohoršení a nálady proti příjemcům dávek. Ani náhodou! Vidíme přesný opak. Vidíme aktivisty, kteří cíleně radí těm nejnepoctivějším, jak obejít pravidla a zneužívat systém. To se týká migrace, to se týká dávek, to se týká i všeho ostatního. A když už se má něco zpřísnit, tak pro normální pracující lidi, co potřebují pomoc dvakrát za život. Rozhodně žádná přísnost na notorické zneužívače.
Konec konců, když Charles Murray v roce 1984 knihu Losing Ground (česky Příliš mnoho dobra), ve které přesvědčivě ukázal, že americké sociální programy chudobu neodstraňují, nýbrž vytvářejí, myslíte, že se aktivisté zamysleli, jak to dělat lépe? Prostě profesora Murraye označili za extrémistu a bylo to.
Obávám se, že je za tím opět instinktivní nenávist k dělnické třídě a vlastně ke všem, kdo poctivě pracují, starají se o své rodiny a vedou staromódní životy jakožto těm, kdo udržují pohromadě „systém“.
Jenže ještě podstatnější jsou zájmy. A tady to opět dává smysl. Když je na dávkách černošský gangster nebo šestkrát trestaný Rom, tak to vlastně nevadí, protože ti by do práce stejně nechodili, a stejně by své dluhy neplatili. Ale vystrašený chudák, co maká u stroje, na toho musí být přísnost. Ať si vezme druhou práci a třetí práci a sedřený umře v 50 letech. Jen se to občas přežene a exekutoři způsobí, že legálně pracovat nemůže ani on.
Ideály a zájmy jdou opět ruku v ruce. Když se tomu věnuje dost lidí a je to dotaženo do důsledků, dostáváme se k úplné a konsistentní stupnici lidské hodnoty. Čím hodnotnější, tím víc výhod, méně kontrol a tím více kriminálního jednání je tolerováno. Pokud dojde ke sporu, v právu je vždy hodnotnější.
Jak jsou tedy lidé seřazeni?
- Muslim je vždy hodnotnější než nemuslim.
- Pokud jde o dva muslimy nebo dva nemuslimy, je hodnotnější ten, kdo není běloch.
- Pokud je rovnost i v tom, je hodnotnější ten, kdo patří k sexuální menšiny. V případě dvou menšin ten, který přísluší k bizarnější menšině.
- Pokud je rovnost i v tom, je žena hodnotnější než muž.
Jestliže jsem v minulém díle psal, že anticivilizační instinkty sdílí do značné míry i konzervativní levice, ohledně sociálních dávek a programů vystupuje zpravidla velmi rozumně a otázku zneužívání nezametá pod stůl.
Nicméně ještě užitečnější by byla nějaká varianta trumpovsko-vancovského postoje, který v podstatě říká, že je hloupé tolerovat ekonomické systém, který produkuje bídu a vedle něj sociální programy. Nejlepším sociálním programem je dostatek dobrých pracovních míst, celoživotní vzdělávání a osobní růst. Což se snadno řekne, ale ve skutečnosti to může být další černá díra na státní peníze, vykazovaná zbytečná činnost a nulový výsledek.
(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)
43-8974200277/0100
Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX