Názory na cenzuru a dezinformace jsou nepřípustné

politika

Dotazy na názor respondentů na cenzuru a dezinformace jsou v rozporu s obchodními podmínkami, píše se v šokující odpovědi výzkumné agentury. Aneb "kdo tě platí, může tě také umlčet". Žijeme v době "jedné pravdy".

Názory na cenzuru a dezinformace jsou nepřípustné
Daniel Vávra, herní vývojář
13. dubna 2023 - 13:04

Před časem jsme vám přinesli šokující výsledky průzkumu, který agentury nechtěly realizovat. Buďto nechtěly spolupracovat se zadavatelem průzkumu, tedy Společností pro obranu svobody a projevu, anebo pro ně bylo "problematické" samotné zadání. Zajímavé je, že řada z těchto agentur mají dlouholeté a výnosné zakázky od státu či státních institucí. 

Co napověděl průzkum? Nadpoloviční většina Čechů se bojí otevřeně vyjádřit své názory a má pocit, že se nám do života vrací cenzura. O jakých tématech se lidé bojí veřejně mluvit? Jde o migraci, očkování, gender nebo volby. 

Vše vyplynulo to z průzkumu, který si u agentury SANEP zadala Společnost pro obranu svobody projevu (SOSP). Dřívější pokusy o zpracování průzkumu na téma svobody slova u jiných renomovaných agentur byly odmítnuty. Většina prestižních agentur se zalekla. Buďto nechtěly spolupracovat se SOSP, anebo pro ně bylo "problematické" samotné zadání. Na přinejmenším "podivné" chování agentur upozornil server před časem také server Echo24.cz.

Společnost pro obranu svobody projevu se poprvé rozhodla nechat si vypracovat průzkum veřejného mínění, který by zmapoval vnímání svobody projevu a míru jejího omezování v české populaci, už na podzim roku 2021. Projekt ale tehdy narazil. Žádná z oslovených agentur o něj neměla zájem. Po více než roce nabídku přijala agentura SANEP, která průzkum zpracovala a vyšla z něj překvapivá čísla, upozornil server Echo24.cz.

SOSP nejprve s nabídkou na vypracování průzkumu oslovila všechny renomované a prestižní agentury pro výzkum veřejného mínění a trhu sdružené v české oborové organizaci SIMAR. Těch je čtrnáct. Mezi nimi všechny velké agentury jako Kantar CZ, Ipsos, Data Collect, Nielsen, CVVM, MEDIAN nebo STEM. Žádná z nich ale o zadání podle ředitele SOSP Vlastimila Veselého neprojevila ani po urgencích zájem, uvedl server Echo24.cz.


„Některé nám odpověděly, že takové průzkumy nedělají, a ty ostatní řekly, že nemají volné kapacity, v jednom případě zmínily i problematičnost tématu. Po několika měsících jsme ty, které neměly volné kapacity, oslovili znovu s tím, ať kromě ceny specifikují i termín, kdy jsou schopné průzkum realizovat. Žádnou nabídku jsme nedostali, některé se neobtěžovaly na poptávku v řádu stovek tisíc korun reagovat ani po telefonických urgencích,“ komentuje pro deník Echo24 ředitel SOSP Veselý. „Pak jsme oslovili agentury mimo SIMAR a z nich se nám SANEP zdál nejlepší,“ dodal Veselý.

Po uveřejnění výsledků průzkumu započala v médiích velká dehonestační kampaň namířená nejen proti agentuře SANEP, jejíž výsledky patří mezi nejpřesnější, ale především na zadavatele průzkumu, tedy Společnost pro obranu svobody projevu (SOSP) či proti jejím zakladatelům, mezi nimiž jsou např. úspěšný herní vývojář Daniel Vávra, Vlastimil Veselý, v poradním sboru senátorka Jana Zwyrtek Hamplová, profesor Ivo Budil či renomovaná rozhlasová a televizní moderátorka Martina Kociánová. 

Mainstreamová média uvalila na průzkum "embargo" a většina vládních politiků dělá, že neexistuje. Daniel Vávra ze SOSP se však svého úsilí nevzdal a opět se pokusil kontaktovat "provládní" agentury. A následně zveřejnil jak dopadl.

Také jsme psali:

„Agentura IPSOS má "samoobsluhu" na průzkumy veřejného mínění, jež mi byla doporučena jakožto způsob, jak zjistit jak moc byl průzkum od SANEP mimo, když to tedy všichni tvrdí. Zadal jsem si tam tedy zcela identické otázky jako byly v průzkumu SANEP, zaplatil 41 tisíc za reprezentativní vzorek 800 respondentů a těšil se na "důvěryhodné výsledky", nad kterými bude moci už konečně proběhnou seriózní diskuze, když nad těmi stávajícími to nešlo.

A nedočkal se. Dotazy na názor respondentů na cenzuru a dezinformace jsou totiž v rozporu s obchodními podmínkami:

"Ipsos si vyhrazuje právo jakýkoliv projekt zrušit, zejména pokud se v dotazníku vyskytne jakýkoliv vulgární, urážlivý, xenofobní, rasistický, politický či jinak citlivý obsah, jakož i téma, pojem, textový/zvukový/vizuální prvek apod., jehož interpretace by mohla vést k produkci či publikaci vulgárního, urážlivého, xenofobního, rasistického, politického či jinak citlivého obsahu."

Cenzura je dnes citlivý obsah! Teď očekávám, že "argumentace" bude probíhat v duchu: "pokládali jste špatné otázky". Moje odpověď je, že bych si klidně nechal poradit nějaké lepší, ale i přes poměrně intenzivní snahu k tomu nikdo nenašel odvahu," napsal Daniel Vávra. 

(jar, prvnizpravy.cz, foto: red.)


Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?