Marková: Elektrošílenství nás postavilo před neřešitelný problém

politika

Současné elektrošílenství nás v automobilovém průmyslu postavilo před neřešitelný problém, glosuje Jana Marková. Buď budou automobilky prodávat elektromobily se ztrátami a neplatit pokuty, anebo nebudou prodávat elektromobily a zaplatí pokuty.

Marková: Elektrošílenství nás postavilo před neřešitelný problém
Jana Marková
5. května 2024 - 06:05

„Dvě věci pro dnešní odpoledne. Dvě věci, které mohou srazit na kolena desetitisíce lidí navázaných na automobilový průmysl. Nevěříte? Věřte. A nevěřte, že to nesouvisí, protože ono to sakra souvisí.

1. Premiér Petr Fiala (ODS) ji chce přes koaliční nesoulad prosadit výpověď bez udání důvodu a bude pro to hledat podporu ve Sněmovně.

2. VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí. V Německu.


Ještě jste sluníčkově šťastní ve své bublině duhových jednorožců, vážení zelení ekomimoni a podporovatelé současné vládní pětismečky? Opravdu věříte k tomu, že kráčíme ke skvělým a světlým evropským zítřkům? Mohu vás uklidnit, skutečně kráčíme. Možná i svižně frčíme, jen nejsou tak světlé, ani skvělé.

Současné elektrošílenství nás v automobilovém průmyslu postavilo před neřešitelný problém. (Ať si Saša Vondra říká, co chce.) Buď budou automobilky prodávat elektromobily se ztrátami a neplatit pokuty, což je ve výsledku připraví o část zisku. Anebo nebudou prodávat elektromobily a zaplatí pokuty, což je ale také připraví o část zisku. Většina se rozhodla pro možnost první, asi je ideově ukotvenější. Ta má ale na rozdíl od oněch pokut, které jsou dokonale vyzpytatelné, jednu velmi nepříjemnou vlastnost - může vás stát prakticky neomezené množství peněz. A může se dokonce stát, že nasypete peníze do elektromobilů, neprodáte jich dost, na těch prodaných proděláte a ještě zaplatíte pokuty. 



A protože Němci chápou co to bude znamenat a z vytyčené cesty neuhnou ani o píď, znáte Němce,  dal si VW bokem ohromných 900 milionů Eur, tedy skoro 23 miliard Kč, aby si udělal prostor pro případné „Blitzentlassung”, tedy bleskové vyhazovy. Proč? Protože v Německu není vůbec snadné se zaměstnance rychle zbavit, pakliže pro vás už neznamená přínos, a tak rychlé propuštění může proběhnout jen po vzájemné dohodě, tedy akceptaci štědrého odstupného.

No a teď si to spojte s tím, kolik HDP u nás automotive dělá. Napovím: Automobilový průmysl jakožto největší průmyslové odvětví v ČR představuje více než 9 % HDP, 26 % výroby a 24 % českého vývozu. Co se počtu lidí v něm pracujících je to zhruba takto: Celkem 180 tisíc přímo zaměstnaných v automobilovém průmyslu a včetně navazujících oborů je to pak kolem půl milionu lidí. To už je slušné, že?

Psali jsme:

Myslíte si, že se nás to nedotkne? Že je opravdu nejlepší možná cesta v tom eurospolku setrvávat? Že by opravdu nebylo lepší "vypadnout" dokud nám ještě něco zbývá? A mimochodem dodávám, že už v roce 2021 Volkswagen varoval, že přechodem na elektrický pohon může být ohroženo až 30 000 pracovních míst. Takže to hodláme narvat hlavou do zdi kontinuálně.  Ale to vám premiér neřekne. On řekne jen že je pro výpověď bez udání důvodu. Proč asi... kvůli malým zaměstnavatelům to opravdu nebude," uzavřela Jana Marková svůj komentář, který sdílela na sociální síti Facebook.

(nov, prvnizpravy.cz, repro: fb profil)


Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?