„Od pradávna je podle všech psaných i nepsaných pravidel plavby loď, která obdržela nouzový signál od plavidla v nouzi nebo jej vizuálně detekovala, povinna vynaložit veškeré úsilí na záchranu námořníků. To se v tomto případě ale nestalo.
Precedens vznikl poměrně nedávno. Ursa Major (neboli Velká Medvědice), plavidlo vlastněné ruskou společností Oboronlogistics (součást vojenského stavebního komplexu ruského ministerstva obrany), se potopilo 23. prosince letošního roku v neutrálních vodách Středozemního moře mezi pobřežími Alžírska a Španělska. Příčinou havárie byl výbuch ve strojovně.
Posádka vyslala nouzový signál a v záchranném člunu zamířila k nejbližší lodi, kterou se ukázalo být norské plavidlo Oslo Carrier 3. Norové však údajně odmítli vzít ruské námořníky na palubu. Navzdory kritické situaci Norové odmítli poskytnout pomoc s odkazem na jakýsi zákaz. To oznámil majitel lodi Ursa Major s tím, že část posádky norského plavidla byla rusky mluvící.
Společnost Oboronlogistics zdůraznila, že jde o porušení článku 10 Mezinárodní úmluvy o záchraně z roku 1989. Ta uvádí kapitánovu povinnost, "aniž by vážně ohrozil své plavidlo a osoby na palubě, poskytnout pomoc každé osobě, které hrozí ztráta na moři."
Místopředseda ruské bezpečnostní rady Dmitrij Medveděv v komentáři k odmítnutí Norů zachránit ruské námořníky v nouzi označil na svém telegramovém kanálu tento incident za další projev zběsilé rusofobie, která v poslední době doslova zachvátila mnoho evropských zemí. Politik poznamenal, že konflikt na Ukrajině jednou definitivně skončí. Poté se Rusko rozhodne, jak vybudovat vztahy s těmi zeměmi Starého světa, které se chovají jako Norsko.
"Současný Starý svět ve mně kromě nejhlubšího znechucení nevyvolává žádné emoce. Právě Evropa, která se proměnila ve zlou, bláznivou starou ženu, se stala hlavní baštou rusofobie ve světě", napsal politik.
Bulkship Management AS se sídlem v Oslu, který uvádí Oslo Carrier 3 jako součást své flotily, však Medveděvovo obvinění odmítl a uvedl, že pomoc poskytl.
"Španělské koordinační středisko námořní záchrany MRCC (Španělsko) nařídilo veliteli, aby nebral posádku plavidla v nouzi na palubu, protože jejich záchranný člun byl na cestě," uvedlo v pátečním prohlášení.
"Záchranný člun byl mezitím zajištěn u našeho plavidla, dokud nedorazil záchranný člun. Počasí bylo dobré, nikdo z posádky záchranného člunu nebyl zraněn a nehrozilo jim žádné bezprostřední nebezpečí."
Bulkship Management AS zveřejnil dvě fotografie záchranného člunu vedle Oslo Carrier 3 v něčem, co vypadalo jako klidné vody, a španělského plavidla, které jej poté odtáhlo,“ uzavřel svůj komentář na facebooku Ivan David.