10. prosince 2024 - 07:03
„Svět kolem nás se mění stále rychleji a určitě se k těmto změnám ještě vrátím. Přesto však existují neměnné „stálice“, na které nemají tyto změny zdánlivě žádný vliv, nebo je možná dokonce ještě posilují. Jednou z nich je například víra v možnost vytvořit perpetuum mobile, stroj, fungující „sám o sobě“, bez přívodu energie. Jeho existence je sice vyloučena základními fyzikálními zákony, přesto se pokusům o jeho zkonstruování celosvětově věnuje mnoho fanatických nadšenců.
Systémy, podobné perpetuu mobile, ale kolem nás přesto existují. Prostor jim však neposkytuje fyzika nebo chemie, ale spíše fantazie, psychologie a neochvějná víra. Vznikají a existují ve specifických sociálních bublinách, v nichž se po dodání prvotního impulsu rozbíhají a nejenže „pohánějí“ samy sebe, ale dokáží spustit celou lavinu doprovodných společenských jevů. Od sporů o jejich existenci, až po finanční efekty, umožňující jejich „apologetům“ pohodlné živobytí, založené na víře davů v jejich existenci.
Jedním z těchto "věčně živých" systémů je i neochvějná víra v existenci tzv. chemtrails. Její vyznavači věří, že jakési zlovolné entity dnes a denně postřikují lidstvo z letadel jedovatými látkami, způsobujícími zdravotní problémy, změny počasí a další jevy. Důkazem pro jejich tvrzení mají být mimo jiné i stopy za letadly, kterých máme dnes a denně nad hlavami doslova stovky, aniž o mnoha z nich vůbec víme.
V návaznosti na několik nedávných debat na toto téma připouštím, že „chemtrailisté“ mají v určitém ohledu pravdu. Skutečně lze krátkodobě ovlivňovat počasí i nad poměrně rozsáhlými oblastmi a tyto zásahy mohou mít nečekané, někdy dokonce i katastrofické dopady. Mohu to potvrdit, experimentů s ovlivňováním počasí v tehdejší ČSSR jsem se v 70. a 80. letech minulého století zúčastnil osobně. Svým způsobem mají pravdu i v tom, že „čáry“ za letadly, pohybujícími se ve vzdušném prostoru nad našimi hlavami, jsou skutečně chemtrails. Jenže charakter tohoto „chemtrailování“ je poněkud jiného druhu, podle všeho ještě horší, než si vůbec dovedou představit. Je dokonce možné, že víra v chemtrails je živena uměle, protože pomáhá vytvářet kouřovou clonu kolem skutečné povahy a dopadů „světa čar“ nad našimi hlavami.
Absolutní většina dopravních a nákladních letadel se pohybuje ve vrstvě atmosféry mezi povrchem Země a výškami kolem 11 km, kde je teplota nižší než -50 °C a tlak je oproti povrchu Země zhruba čtvrtinový (kolem 250 hPa). Zde také vznikají ony záhadné „chemtrailové“ stopy. Některé velmi rychle zmizí, jiné lze vidět i celé hodiny. A za některými letadly se zdánlivě vůbec nevyskytují. Což je jeden z klíčových omylů, kterých se chemtrailisté dopouštějí. Jsou tam, i když neviditelné. Ale co je tvoří?
Standardním leteckým palivem je kerosin s obecným vzorcem C12H26, dotovaný mnoha organickými a anorganickými přísadami, kovy a jejich sloučeninami. Jedná se o inhibitory koroze, přísady, které vážou vodu a zabraňují tvorbě pryskyřic nebo zvyšují schopnost mazat pohyblivé prvky palivové soustavy atd. Spalováním v leteckém motoru vzniká směs přehřáté vodní páry, oxidů uhlíku a dusíku ve formě plynů, a „sazí“, což jsou mikročástice uhlíku, oxidů kovů a dalších přísad v palivu. Spaliny o teplotě cca 500 °C, proudící z trysek proudových motorů, prudce expandují, ochlazují se a vytvářejí válcovité kondenzační stopy, tvořené z cca 65 % vodní párou. Jeden krychlový metr této stopy obsahuje kolem 0,15 g vody ve formě sražené vodní páry, což obsahují i některá oblaka. Stopa proto může být za vhodných podmínek dobře viditelná.
V menších výškách se tyto na sazích sražené kapičky vody velmi rychle odpaří a stopa tak zdánlivě „zmizí“. Stane se sice neviditelnou, ale stále existuje. Pokud letadlo prolétá vzestupnými proudy vzduchu o různé teplotě, může být i přerušovaná – část kapiček se odpaří, část zůstane viditelná ve formě páry, nebo zmrzne. Kontinuální stopa ve velkých výškách obvykle vzniká, když mikrokapičky vody zmrznou. Při pohledu ze země pak kondenzační stopa tvoří viditelnou, postupně se z několika desítek až na několik stovek metrů rozšiřující zdánlivou „čáru“, unášenou větrem o rychlosti cca 25 km/h. Pokud jsou meteorologické podmínky v dané výšce stabilní, mohou stopy zůstat viditelné i několik hodin a zdánlivě pomalu se pohybovat po obloze. Ve výšce 10 až jedenáct 11 km je lze teoreticky vidět až do vzdálenosti kolem 250 km, reálně jsou však v závislosti na dohlednosti vidět do vzdálenosti 50 až 100 km (2 až 4 hodiny).
Psali jsme:
Jaké je tedy "jádro" skutečných chemtrails? Jejich podstatou je obrovské množství leteckého paliva, obsahujícího „stopová“ množství kovů jako je hliník nebo vanad a dalších přísad, dennodenně spalovaného nad našimi hlavami v leteckých motorech všeho druhu. Zplodiny jeho hoření už celá léta dýcháme, dostávají se do vody, kterou pijeme a do potravin, které jíme. Zdravotními problémy a zhoršením kvality života platíme za přepych, který nám letecká doprava poskytuje, aniž bychom přemýšleli o důsledcích a raději hledáme únik do pověr o zlovolných silách v pozadí. Jen v ČR se ročně spotřebuje kolem 450-500 tisíc tun (!!) leteckého paliva a tato spotřeba stále roste.
Kolik ho spotřebují letadla jiných zemí, pohybující se nad našimi hlavami? Kolik činí celosvětová spotřeba leteckého paliva a jak dlouho to už trvá? A proč bojovníci proti CO2 tento fakt mlčky přecházejí? Zamyslete se nad tím!“ zakončil svůj komentář ohledně existence "chemtralis" na sociální síti facebook Štefec.
(jar, prvnizpravy.cz, repro: facebook)