„Na začátku byla finská ministryně vnitra, která nám koncem října sdělila, že nějaké zlé lodě podávají nepravdivé informace o své poloze, aby zakryly plavby do Ruska a že Rusko stojí za narušováním signálu polohových systémů. Začalo se mluvit o ruské "stínové flotile". To nám nezapomněl Irozhlas sdělit.
A pak se to stalo, v listopadu byly opravdu poškozené dva kabely spojující jednak Helsinky s Rostockem a pak Litvu s švédským ostrovem Gotland. Skoro podle scénáře, co děláme my jim, musí oni dělát i nám, se okamžitě ozval německý ministr obrany Pistorius a řekl, že to byla sabotáž. Ale nejen on, byla to chvíle i pro švédského a litevského ministra obrany dostat se do médií a nechali se slyšet, že "situace, jako je tato, musí být posuzovány s rostoucí hrozbou, kterou představuje Rusko v jejich sousedství."
Německo a Finsko pak společně začaly mluvit o "hybridní válce ze strany zlomyslných aktérů“ a ozval se německý kancléř Scholz, aby tajuplně prohlásil, že "incidenty nejsou náhodné". Kdo se do té doby v Pobaltí nebál, poprvé mu ukápla kapička potu. Finsko zahájilo trestní vyšetřování možného zapojení ruské takzvané stínové flotily. Andrij Jermak z ukrajinské prezidentské kanceláře si přisadil a napsal, že "ruská stínová flotila, která sabotuje kabely, nemusí být jedinou hrozbou ze strany Ruské federace."
Náš iRozhlas přitopil pod kotlem až v polovině prosince, kdy bylo jasné, že žádná ruská loď tam neplula, ale pozor, byly to lodě čínské.
Ve světových médiích se v této souvislostí jako příklad hybridní války objevila i kauza pražský Kolumbijec aneb "polej autobus benzínem" a nechyběly i náznaky, že stále není s jistotou jasné, jestli Nordstream přece jen nakonec nezničili Rusové. Ti sice říkali celou dobu, že to neudělali, ale citován byl ukrajinský spolupracovník jistého britského obranného a bezpečnostního think-tanku a vysvětlil čtenářům, že i když to Rusko popírá, tak tohle popírání je ruská dlouhodobá strategie. Napočítal jsem stovky článků a našel jednoznačná vyjádření přes tří desítek expertů.
iRozhlas přitopil pod kotlem hned dva dny potom a citoval viceadmirála polského námořnictva v jeho rozhodném prohlášení, že: "hybridní válka v Baltském moři je největší výzvou, které čelíme. Mluvíme o agresivním chování Ruska. Snaží se narušit náš život."
Zase dva dny poté nám iRozhlas sděluje, že Dánové zjistili podezřelé rýhy na dně a neobvyklý pohyb lodi a cituje i The Wall Street Journal, který uvedl, že dle americké rozvědky kapitán čínské lodi dostával instrukce od ruské rozvědky.
Z toho už se Rusové nevykecaj, tak to je jasný, ale podle iRozhlasu nechce NATO Rusko přímo obvinit, aby nevyvolávalo paniku občanů. Jak ohleduplné.
Pak přišlo další poškození kabelu, tentokrát elektrického propojující Estonsko s Finskem a zase nešel vyloučit záměr! A zase čínská loď! Znovu bylo připomenuto, že určitě také dostávala instrukce z Ruska. Těsně před koncem roku nám iRozhlas sdělil, že estonská armáda už toho má plné zuby a zahájila námořní operaci, aby chránila kabel. Tu kabel, tu kabel.
V neděli vyšel ve Washington Post krátký článek a tam stálo ve stručnosti to, že se cituji: "jedná o nehody způsobené nezkušenými posádkami sloužícími na špatně udržovaných plavidlech", což si překládám tak, že všichni na palubě byli ožralí. Evropa se aktivisticky odstřihla od ruských uhlovodíků v rouře, ale politika fyziku nezmění. Ty si samozřejmě našly cestu přes zchátralé hongkongské lodě s ožralými zkrachovalými námořníky, místo aby dál proudily do evropských přístavů rourou a odtud je Evropa trochu modernějšími tankery rozvážela po světě.
Nejlepší odstavec ve WaPo byl: "Američtí představitelé uvedli 'jasná vysvětlení', která vyšla najevo a která naznačují, že poškození bylo pravděpodobně náhodné a nic nenaznačuje ruskou vinu." A pak strhující věta: "Představitelé evropských zpravodajských služeb uvedli, že souhlasí s hodnocením USA." Sklapli podpatky a pochopili, že hra skončila.