„Násilí na německých školách se stupňuje a berlínská škola pod policejní ochranou. Před lety to byla škola Rütli v Berlíně, která vyvolala celonárodní debatu o obtížnosti chodu a vedení školy, která se potýká se sociálními a kulturními problémy. To bylo v roce 2006. O osmnáct let později je příkladem takových podmínek další berlínská škola.
Před školou Friedrich-Bergius v Berlíně-Friedenau je zaparkováno policejní vozidlo. Důvodem je středeční incident: Žáka sedmé třídy pronásledovali a zbili jiní teenageři, vyzbrojeni noži, baseballovými pálkami a boxery. Pronásledovali ho ze školy do nedalekého supermarketu. Přitom mu vyhrožovali: "Probodneme tě."
Už předtím větší skupina asi devadesáti mladých lidí mimo školu zahájila konfrontaci se žáky školy Bergius. Zastavit incident musela stovka policistů. Vše začalo na začátku týdne slovními hádkami. Podle mluvčího berlínské policie přijeli přespolní teenageři "něco si vyjasnit". Poté, co žák deváté třídy, kterého hledali, nebyl přítomen, začal hon na sedmáka. Podle zpráv z tisku dostala škola také výhružný dopis v arabštině.
O škole už bylo podrobněji referováno loni, kdy učitelský sbor napsal "naléhavý dopis" berlínské senátorce odpovědné za školství, protože podmínky se staly neúnosnými. Podíl žáků, jejichž mateřským jazykem není němčina, stoupl ve škole na 84 procent, některé třídy již nemají vůbec žádného německého žáka.
„V tomto případě sice agrese nepocházela od našich studentů. To ale jen ukazuje, že podobné problémy se svými žáky má mnoho škol. Vlastně se od té doby něco, co by stálo za zmínku, nestalo,“ řekl zástupce rodičů zmíněné školy Andreas Thewalt.
Otevřený dopis z listopadu situaci nezlepšil. Koučování a supervize pro učitele problém vyřešit nemohou.
„To dává asi stejný smysl jako poučovat týranou manželku o tom, jak následovat Krista - tedy vůbec žádný. Proti nedostatku personálu nepomáhají žádné přednášky,“ řekl Thewalt doslova.
Vedení školy tehdy mimo jiné požádalo o vrátného u vchodu do školy. Marně.
Novinářka Dagmar Hennová k tomu dodává:
Sedmá až desátá třída jsou vrcholem puberty. To je přesně ten věk, ve kterém kluci hledají mužské vzory, a pokud nejsou k dispozici lepší, jsou vzorem násilníci. To je důvod, proč dospělí rozptýlení mezi dětmi mají zničující účinek, zvláště během této fáze.
Samozřejmě je třeba zvážit i další faktory. Koneckonců, myšlenka cpát děti, které nemluví německy, do běžných škol, není opravdu produktivní.
Škola Friedricha Bergiuse je pouze varovným signálem pro vývoj, který bude následovat všude, kde německá průmyslová společnost právě umírá. Existuje mnoho triků a opatření, které mohou situaci poněkud zlepšit, od přísnějšího prosazování pravidel až po oddělené jazykové třídy (ve skutečnosti není ztrátou, když mladí lidé čtou arabskou poezii místo německé, ale je ztrátou, pokud neznají vůbec žádnou poezii) k více hodinám sportu, hudby a pracovních činností, ale to by vyžadovalo personál a peníze, které nejsou k dispozici, protože teď jsou nejdůležitější tanky.“