Čína se pyšní nejdelším, 165 km dlouhým mostem světa

Čína se pyšní nejdelším mostem světa. Velký most přes zátoku Ťiang-žou, dlouhý 164,8 kilometrů, je součástí vysokorychlostní železnice mezi Pekingem a Šanghají. Tento technický zázrak zkrátil cestování na polovinu a stal se symbolem čínského inženýrského pokroku.

Čína se pyšní nejdelším, 165 km dlouhým mostem světa
Nejdelší most světa
11. února 2025 - 04:52

V zemi, která je známá svými monumentálními stavebními projekty a rychlým rozvojem infrastruktury, stojí technický zázrak, který nemá na světě obdoby. Velký most přes zátoku Ťiang-žou (Danyang–Kunshan Grand Bridge) je nejen důkazem čínského inženýrského mistrovství, ale také symbolem propojení moderních technologií s ekonomickým růstem země. Tento kolosální most, měřící 164,8 kilometrů, je oficiálně nejdelším mostem na světě a tvoří klíčovou součást vysokorychlostní železniční trati spojující Peking a Šanghaj.

Výstavba mostu začala v roce 2006 a byla dokončena v roce 2010, přičemž slavnostní otevření proběhlo o rok později. Projekt si vyžádal investici ve výši 8,5 miliardy dolarů a práci více než 10 000 dělníků, kteří čelili náročným podmínkám při stavbě přes rozsáhlé mokřady, řeky, kanály i městské oblasti.

Most se klene nad deltoidní oblastí řeky Jang-c’-ťiang v provincii Ťiang-su, což je region známý hustou sítí vodních toků a jezer. Nejvýznamnější část mostu vede přes jezero Jang-čcheng, které je proslulé chovem čínských chlupatých krabů, což přidává mostu nejen technickou, ale i kulturní hodnotu.


Velký most přes zátoku Ťiang-žou je postaven z betonových prefabrikátů a je navržen tak, aby odolal extrémním povětrnostním podmínkám, včetně tajfunů a zemětřesení o síle až 8 stupňů Richterovy škály. Kromě toho je konstrukce uzpůsobena k minimalizaci dopadu na okolní ekosystémy, což bylo klíčové zejména v oblasti mokřadů.

Most je součástí vysokorychlostní železniční trati, po níž vlaky projíždějí rychlostí až 350 km/h. Díky této infrastruktuře se cestovní doba mezi Pekingem a Šanghají zkrátila z dřívějších deseti hodin na méně než pět. Most denně obslouží tisíce cestujících, což výrazně přispívá k efektivitě dopravy a ekonomickému rozvoji regionu.

Psali jsme:

Most není jen dopravní tepnou, ale i symbolem čínské schopnosti realizovat projekty v ohromujícím měřítku. Spojuje průmyslová a ekonomická centra, usnadňuje obchod a logistiku a zároveň posiluje vnitrostátní propojení. V době rostoucí konkurence na globálním poli infrastruktury ukazuje Čína světu, že její inženýrské ambice neznají hranic.

Navíc, most se stal i turistickou atrakcí. Mnoho cestovatelů využívá vysokorychlostní vlaky právě kvůli možnosti projet se po nejdelším mostě světa a obdivovat výhledy na rozlehlé čínské krajiny.

Velký most přes zátoku Ťiang-žou je mnohem víc než jen dopravní stavba. Je to symbol čínského technologického pokroku, vytrvalosti a ambicí. Tento gigantický projekt nejenže drží světový rekord, ale také demonstruje, jak může moderní infrastruktura proměnit životy milionů lidí.

(vlk, prvnizpravy.cz, repro: youtube)


Anketa

Souhlasili byste se znovuzavedením EET?

Ano 81%
transparent.gif transparent.gif
Ne 10%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 4%
transparent.gif transparent.gif
Je mi to jedno 5%
transparent.gif transparent.gif