Volkswagen urychluje deindustrializaci Německa

byznys

Automobilka Volkswagen (VW) byla založena v roce 1937 a od té doby nepřerušila výrobu v Německu, tedy celých 87 let. To se však nyní může změnit. Podle zpráv by výrobce mohl uzavřít několik závodů ve své domovské zemi, protože se snaží přejít na bezuhlíkové technologie.

Volkswagen urychluje deindustrializaci Německa
Koncern Volkswagen
5. září 2024 - 07:50

Tento krok by mohl znamenat zásadní obrat pro zemi, která je známá svým průmyslem. Konkurence z Číny, vysoké náklady na energie a „složitá ekonomická situace“ jsou podle vedení společnosti hlavními důvody, proč by mohly být tyto radikální kroky nevyhnutelné. Volkswagen si však alespoň částečně způsobil současné potíže sám tím, že příliš spoléhal na Čínu jako exportní trh a zanedbával lobování za lepší ekonomické podmínky v Německu, komentuje server UnHerd.com.

Zdá se, že vedení společnosti ve Wolfsburgu zcela přehlédlo dobře promyšlenou strategii pekingského režimu. Tato taktika spočívala v tom, že čínská vláda lákala západní výrobce do Číny, kde se od nich učila a replikovala jejich technologie, aby mohla vyrábět lepší a levnější produkty. To se ukázalo jako úspěšné v oblasti fotovoltaické technologie a elektromobilů, a podobný vývoj nyní může nastat i u polovodičů.

Výhled pro německé a evropské automobilky je skutečně znepokojivý. Jak uvádí Bloomberg: „Po letech ignorování nadměrné kapacity a klesající konkurenceschopnosti pravděpodobně kroky německého automobilového giganta odstartují širší zúčtování v tomto odvětví. Důvody jsou zřejmé: snahy Evropy konkurovat čínským rivalům a Tesle Inc. v oblasti elektromobilů selhávají.“



Tyto problémy se neobjevily zčistajasna. Jsou spíše důsledkem německého a širšího kontinentálního přístupu k politice, podle kterého se země může regulacemi přeměnit v ekonomiku světové třídy, zatímco zanedbává inovace a konkurenceschopnost. Tentýž článek Bloombergu vyjadřuje zmatení nad poklesem prodeje elektromobilů v Evropě a uvádí, že „slabá poptávka způsobila letos zvrat na trhu s elektromobily v době, kdy se očekával prudký nárůst.“

Tento očekávaný prudký nárůst, který se nikdy neuskutečnil, měl být výsledkem regulačních opatření, která měla nutit spotřebitele k přechodu na elektromobily, jako je například zákaz benzinových aut. Bohužel, pokud nejsou spotřebitelé motivováni štědrými vládními dotacemi, odmítají se přizpůsobit a místo toho se rozhodují ponechat si své vozy se spalovacími motory po stále delší dobu. Není divu, že když Německo ukončilo svůj program dotací na elektromobily, prodeje se zhroutily.

Psali jsme:

Nyní vidíme důsledky toho, co se může stát, pokud se vláda příliš zaměří na dosažení ideologických cílů bez ohledu na náklady a pokud firmy strukturují svou výrobu podle těchto cílů spíše než podle preferencí spotřebitelů. S tím, jak se tato realita stává zřejmou, stále více firem kromě VW zvažuje opuštění Německa. Průzkum Německé obchodní a průmyslové komory mezi přibližně 3 300 firmami odhalil, že 37 % z nich zvažuje omezení výroby nebo přesun do zahraničí. To představuje nárůst z 31 % v loňském roce a 16 % v roce 2022. Podle průzkumu zvažuje 45 % energeticky náročných průmyslových podniků výrazné snížení své produkce nebo přesun.

V současné situaci může být ústup VW pozoruhodný, ale nebude posledním svého druhu. Pokud bude průmysl pokračovat v tomto směru, můžeme být svědky začátku konce evropské automobilové výroby.

(jk, UnHerd.com, repro: wheelNetwork)


Anketa

Získal podle vás Jozef Síkela v nové Evropské komisi pro Česko silné portfolio?

Ano 10%
transparent.gif transparent.gif
Ne 78%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 12%
transparent.gif transparent.gif