Tento krok by mohl znamenat zásadní obrat pro zemi, která je známá svým průmyslem. Konkurence z Číny, vysoké náklady na energie a „složitá ekonomická situace“ jsou podle vedení společnosti hlavními důvody, proč by mohly být tyto radikální kroky nevyhnutelné. Volkswagen si však alespoň částečně způsobil současné potíže sám tím, že příliš spoléhal na Čínu jako exportní trh a zanedbával lobování za lepší ekonomické podmínky v Německu, komentuje server UnHerd.com.
Zdá se, že vedení společnosti ve Wolfsburgu zcela přehlédlo dobře promyšlenou strategii pekingského režimu. Tato taktika spočívala v tom, že čínská vláda lákala západní výrobce do Číny, kde se od nich učila a replikovala jejich technologie, aby mohla vyrábět lepší a levnější produkty. To se ukázalo jako úspěšné v oblasti fotovoltaické technologie a elektromobilů, a podobný vývoj nyní může nastat i u polovodičů.
Tyto problémy se neobjevily zčistajasna. Jsou spíše důsledkem německého a širšího kontinentálního přístupu k politice, podle kterého se země může regulacemi přeměnit v ekonomiku světové třídy, zatímco zanedbává inovace a konkurenceschopnost. Tentýž článek Bloombergu vyjadřuje zmatení nad poklesem prodeje elektromobilů v Evropě a uvádí, že „slabá poptávka způsobila letos zvrat na trhu s elektromobily v době, kdy se očekával prudký nárůst.“
Nyní vidíme důsledky toho, co se může stát, pokud se vláda příliš zaměří na dosažení ideologických cílů bez ohledu na náklady a pokud firmy strukturují svou výrobu podle těchto cílů spíše než podle preferencí spotřebitelů. S tím, jak se tato realita stává zřejmou, stále více firem kromě VW zvažuje opuštění Německa. Průzkum Německé obchodní a průmyslové komory mezi přibližně 3 300 firmami odhalil, že 37 % z nich zvažuje omezení výroby nebo přesun do zahraničí. To představuje nárůst z 31 % v loňském roce a 16 % v roce 2022. Podle průzkumu zvažuje 45 % energeticky náročných průmyslových podniků výrazné snížení své produkce nebo přesun.