Dolar vůči euru do čtvrtka mírně posiloval. V jeho relativní prospěch hrála především stále silná data z trhu práce. Ta sice na první pohled zklamala, když počet nově vytvořených pracovních míst ukázal podkonsensuálních 209 tisíc, zatímco dříve zveřejněná ADP statistika i ISM index ze služeb indikovaly šanci na mnohem vyšší růst. I tak je to ale číslo konzistentní se zlepšující se situací na trhu práce. Navíc byla v souladu s očekáváním vykázána nižší míra nezaměstnanosti (pokles z 3,7 % na 3,6 %) a oproti očekávání byl vyšší růst průměrných hodinových výdělků. Trh jednoznačně nadále zaceňuje další zvýšení dolarových úrokových sazeb ze strany Fedu. Naproti tomu zveřejněné indikátory z Evropy nijak zvlášť nenadchly, zejména z průmyslu. I když třeba německé podnikové objednávky jsou příslibem, že další měsíce by již mohly vypadat o něco lépe.
Česká koruna i polský zlotý doplácí na dramatické oslabení maďarského forintu. Ten oslaboval celý tento týden a celkově již tento trend čítá osm dní v řadě, kdy proti euru ztratil více než pět procent. Maďarsko se nemůže vymanit z negativní spirály, která nahlodává důvěru investorů. Meziroční inflace zůstává vysoká (i v červnu se nacházela nad 20 %) a ohrožuje kupní sílu maďarských domácností, tamní maloobchodní tržby meziročně reálně klesají dvouciferným tempem. Dramaticky se zde propadl červnový průmyslový PMI, a i samotná průmyslová produkce v květnu meziročně poklesla, i když z pohledu tržních očekávání se jednalo o lepší výsledek.
Koruna v závěru týdne testovala hladinu 23,95 CZK/EUR, což znamená nejslabší úroveň za poslední téměř čtyři měsíce. V celotýdenním hodnocení ztratila zhruba tři čtvrtiny procenta. Tuzemská data nenadchla, ale ani nijak výrazně nezklamala (s výjimkou červnového PMI – viz náš komentář zde https://bit.ly/PMI_Jun23). Ve srovnání s květnem skončil výrazně lépe výsledek státního rozpočtu ke konci června (viz https://bit.ly/3NYBizp), na nutnosti snížení strukturálního deficitu to ovšem nic nemění. Páteční data z reálné ekonomiky (průmysl, zahraniční obchod, stavebnictví) neskončila tak špatně, jak se čekalo, ovšem zejména díky automobilovému sektoru. Tomu spíše než silná poptávka, pomáhá ústup potíží v globálních výrobních řetězcích a dostatek dílů pro výrobu a uspokojení minulých objednávek.