V Německu to vře kvůli zvýšení cel na čínská elektroauta

byznys

Evropská unie schválila zavedení antidumpingových cel na elektrická auta dovážená z Číny, což vzbudilo bouřlivé reakce zejména v Německu. I přesto, že Německo hlasovalo proti těmto clům, jejich zavedení již nic nebrání.

V Německu to vře kvůli zvýšení cel na čínská elektroauta
Ilustračí foto
6. října 2024 - 07:22

V článku se zaměříme na to, jaké dopady může mít tato situace na německý automobilový průmysl a případně i na ten český.

Proč chce EU zavést cla na čínská auta?

Evropská komise, jako hlavní autorita v obchodních otázkách, se rozhodla pro cla poté, co provedla podrobnou analýzu čínského trhu s elektrickými automobily. Zjistila, že čínská vláda poskytuje svým výrobcům značné dotace, což jim umožňuje snižovat výrobní náklady. Tyto dotace zahrnují například zvýhodněné úvěry, levné pozemky a přístup k surovinám potřebným pro výrobu baterií. Aby byla tato výhoda vyvážena, Evropská unie stanovila individuální cla pro jednotlivé výrobce podle výše předpokládané podpory, uvedla německá televize ZDF.

Například čínská automobilka SAIC bude čelit clu ve výši 35 %, BYD 17 %, Geely 19 % a Tesla 8 %. Ostatní výrobci, včetně evropských značek jako Volkswagen, BMW a Mercedes, které dovážejí své vozy z Číny, budou muset zatím platit paušální clo 21 %, k čemuž se přičítají i běžná desetiprocentní dovozní cla.

Co budou cla znamenat pro německé výrobce?

Německé automobilky, které vyrábějí značnou část svých elektrických vozů v Číně, budou tímto opatřením výrazně zasaženy. S průměrným navýšením cla o 21 % se jejich vozidla v Evropě prodraží, což sníží jejich konkurenceschopnost na domácím trhu. Čína je přitom největším trhem pro elektromobily na světě, což činí německé automobilky na tomto trhu extrémně závislými. V roce 2023 němečtí výrobci realizovali více než třetinu svých prodejů právě na čínském trhu a od roku 2018 vyrábějí více vozů v Číně než v samotném Německu.



Čína je pro německý průmysl klíčovým partnerem také v oblasti surovin a technologií, které jsou nezbytné pro elektromobilitu. Německý automobilový svaz (VDA) kritizuje zavedení cel jako neefektivní způsob, jak posílit evropský automobilový průmysl. I když přiznává, že čínské dotace představují problém, považuje škody způsobené celní válkou za větší než potenciální přínosy.

Jak bude reagovat Čína?


Čína hrozí zavedením odvetných opatření, která by mohla zahrnovat cla na evropské produkty, například na maso, alkohol nebo luxusní automobily, což by zejména zasáhlo německý automobilový sektor. Čína však již nyní naznačuje ochotu ke kompromisům, například stanovení limitů pro export elektromobilů do EU nebo vyjednávání o pružnějším cenovém systému, což by mohlo cla odvrátit.

Evropa je pro Čínu i přes tento obchodní spor stále důležitým partnerem, zvláště když čínská ekonomika čelí zpomalení. Kromě toho jsou plánovaná evropská cla pouze třetinová ve srovnání s těmi, která již zavedly Spojené státy, kde na čínské elektromobily platí 100% clo.

Zpomalí cla dovoz čínských aut do Evropy?

Zvýšení cel bezpochyby zdraží čínské elektromobily na evropském trhu, ale není pravděpodobné, že by to vedlo k jejich úplnému stažení. Studie ukazuje, že čínští výrobci, jako jsou BYD nebo Nio, prodávají svá auta v Evropě za výrazně vyšší ceny než na domácím trhu, což jim ponechává prostor pro zisky i po zavedení cel.

Psali jsme:

Navíc čínské společnosti plánují v nadcházejících letech otevřít továrny přímo v Evropě, což by jim umožnilo obejít cla a zároveň zvýšit tlak na evropské výrobce, kteří se budou muset vypořádat s rostoucí konkurencí na domácím trhu.

Co zavedení cel znamená pro české výrobce?

Zavedení cel na čínská elektrická auta bude mít dopady i na české výrobce a subdodavatele, kteří jsou součástí globálních dodavatelských řetězců německých automobilek. Mnoho českých firem dodává komponenty pro automobilový průmysl, ať už jde o bateriové technologie, elektroniku nebo další díly, které jsou klíčové pro výrobu elektromobilů. Pokud se německým automobilkám zvýší náklady kvůli clům, mohou se snažit snižovat náklady na subdodávky, což by mohlo vést ke snížení objednávek či tlaku na ceny pro české dodavatele. Česká ekonomika, která je silně závislá na automobilovém průmyslu, by tak mohla pocítit negativní důsledky, jako je zpomalení výroby, omezení investic a možná i pokles zaměstnanosti v tomto odvětví.

Závěrem lze říci, že rozhodnutí o zavedení cel na čínská elektrická auta má potenciál výrazně ovlivnit evropský automobilový průmysl, zejména ten německý, který je na čínském trhu velmi závislý. Otázkou zůstává, zda cla skutečně přinesou kýženou ochranu evropským výrobcům, nebo zda povedou k dalším obchodním sporům, které mohou evropskou ekonomiku ještě více oslabit.

(hýbl, zdf.de, repro: car-talk)


Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?