USA čelí hrozbě stávky v přístavech, panují obavy z ekonomické krize

byznys

Přístavy na východním pobřeží Spojených států a v Mexickém zálivu čelí bezprostřední hrozbě stávky, která by mohla mít dalekosáhlé dopady nejen na americkou, ale i globální ekonomiku.

USA čelí hrozbě stávky v přístavech, panují obavy z ekonomické krize
Ilustračí foto
3. října 2024 - 07:03

Po neúspěšných jednáních mezi Mezinárodní asociací dlouholetých pracovníků (ILA) a United States Maritime Alliance (USMX) se očekává, že přibližně 45 000 přístavních dělníků může zastavit práci, což by mohlo způsobit chaos v dodavatelských řetězcích.

Tato situace nastává v době, kdy se USA stále zotavují z následků pandemie a dalších logistických problémů, které narušily obchod po celém světě. Přístavy na východním pobřeží a v Mexickém zálivu jsou klíčové pro zpracování téměř poloviny importovaného a exportovaného zboží Spojených států. Přerušení jejich provozu by mohlo mít ničivé následky nejen pro americký trh, ale i pro mezinárodní obchod, zejména v období předvánoční nákupní sezóny.

Jedním z klíčových bodů neshod mezi ILA a USMX je otázka mezd a automatizace. Zástupci přístavních dělníků tvrdí, že jejich mzdy stagnují, zatímco zisky námořních společností rostou. Rovněž se obávají, že zvýšené zavádění automatizace by mohlo ohrozit jejich pracovní místa. Na druhé straně zaměstnavatelé argumentují, že je nutné modernizovat přístavy, aby se udržela konkurenceschopnost ve stále se měnícím světovém obchodním prostředí.



Případná stávka by mohla způsobit miliardové ztráty. Podle odhadů by denní ztráty přístavů jako New York nebo Houston dosahovaly stovek milionů dolarů. Přístavy by čelily obrovskému přetlaku lodí čekajících na vykládku, což by vedlo k dalším zpožděním v mezinárodním obchodu a následně ke zvýšení cen pro spotřebitele. Každý den, kdy by přístavy stály, by znamenal zpoždění pro globální dodavatelské řetězce, přičemž zotavení po stávce by mohlo trvat týdny, ne-li měsíce.

Stávka, pokud k ní dojde, bude znamenat jednu z největších krizí v americké přístavní historii od roku 1977, kdy podobná akce zastavila přístavy na 44 dní. V kontextu dnešního globálního světa, závislého na rychlém a efektivním pohybu zboží, by podobná stávka měla ještě ničivější dopady.

Psali jsme:

Pro firmy, vlády a spotřebitele po celém světě je klíčové, aby se jednání mezi odbory a zaměstnavateli rychle obnovila a aby se nalezlo řešení dříve, než přístavy skutečně přestanou fungovat. V opačném případě se můžeme připravit na další kolo problémů v globálních dodavatelských řetězcích, které ještě prohloubí již existující ekonomické nejistoty.

(hýbl, prvnizpravy.cz, foto: zai)


Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?