Tržby klesaly ve všech sledovaných nemotoristických segmentech maloobchodu. Nejvíce se meziměsíčně snížily prodeje pohonných hmot o 1 %, těsně v závěsu byl však pokles tržeb za prodej potravin a nepotravinářského zboží, který v obou případech dosáhl -0,8 % m/m.
Motoristický segment byl výjimkou, když v únoru zaznamenal meziměsíční nárůst tržeb o 0,8 %. V předchozích měsících se však prodejům aut moc nedařilo. Oproti předpandemickému únoru 2020 pak byly tržby za prodej aut nižší o zhruba 2 %.
Obrázek stále slabé poptávky dokresluje i v podstatě stagnace tržeb v oblasti služeb. Ty v únoru nepatrně meziměsíčně klesly o 0,1 % po svižném lednovém růstu o 1,1 %. Nicméně ve srovnání s předpandemickým obdobím byly o více než 2 % vyšší. Meziměsíční pokles tržeb v únory zaznamenaly odvětví informačních a komunikačních služeb (-1,4 %), administrativních a podpůrných činností (-1,2 %) a profesních, vědeckých a technických činností (-0,2 %). Prodeje naopak rostly hlavně v případě činností v oblasti nemovitostí (+1,4 %), kde se mohlo projevil oživení na nemovitostním trhu. K růstu tržeb došlo ale i v dopravě a skladování (+0,9 % m/m) a v ubytování, stravování a pohostinství (+0,7 % m/m).
Oživení poptávky domácností bude pravděpodobně jen pozvolné a opatrné. Únorové přerušení předchozího pozitivního trendu by na toto mohlo ukazovat. Je však nutné připomenout i skutečnost, že data maloobchodních tržeb jsou poslední dobou hodně volatilní a často revidovaná. Reálné mzdy sice zásluhou klesající inflace již začaly růst, s ohledem na předešlý strmý pokles však jen velmi pomalu. Navíc se zdá, že vývoj nominálních mezd bude v letošním roce také spíše umírněný. Kupní síla domácností se tak bude pravděpodobně zlepšovat pouze postupně, i tak by ale ke zlepšení mělo docházet. Míra oživení domácí poptávky pak zřejmě z velké části rozhodne o tom, jak moc letos česká ekonomika poroste. Dosavadní vývoj indikuje stále skromný růst kolem jednoho procenta po loňském poklesu HDP o 0,2 %.