Tento vývoj přichází v době, kdy se Evropská unie (EU) připravuje na uvalení vysokých cel na čínská EV, což vyvolalo obvinění a hrozby odvetných opatření ze strany Pekingu.
"Množství, rozsah a typ informací, které evropská strana sbírá, jsou bezprecedentní a mnohem větší, než je potřeba pro vyšetřování kompenzačních cel," uvedl He Yadong, mluvčí čínského ministerstva obchodu, na nedávné tiskové konferenci. Tato reakce přišla poté, co čínská státní média naznačila, že vyšetřování EU je zástěrkou pro špionáž.
Vyšetřování Evropské komise, které vedlo k rozhodnutí uvalit dodatečná cla na dovážená čínská EV, se setkalo s výraznou kritikou ze strany Číny. Peking kritizoval požadavky Komise na podrobné informace o zdrojích surovin, výrobních komponentách, cenových strategiích a prodejních kanálech čínských EV firem. Tyto požadavky byly považovány za nadměrné a indikativní pro pokus o podkopání rostoucího čínského průmyslu EV.
Evropští výrobci automobilů pociťují tlak z přílivu levnějších čínských EV, přičemž Evropská komise poznamenala, že ceny těchto dovozů jsou obvykle o 20 % nižší než u modelů vyráběných v EU. Aby Komise čelila tomu, co vnímá jako nekalou konkurenci kvůli státní podpoře Číny, zavedla cla až ve výši 48 % na čínská EV, což opatření má vstoupit v platnost začátkem července, uvádí ve svém článku Business Times.
Mezitím Čína zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu vepřového masa z EU, následující podobná vyšetřování evropského brandy a potenciálně vysoce emisních benzinových vozidel. Tato strategie se jeví jako měřený přístup, zaměřující se na konkrétní sektory, aniž by vyvolala plnohodnotnou obchodní válku. Státní televizní stanice CCTV naznačila, že výsledky antidumpingového vyšetřování evropského brandy, které převážně ovlivňuje francouzský export, budou brzy oznámeny, což naznačuje možné odvetné clo.
Vzhledem k rostoucímu napětí se uskutečnilo uzavřené setkání mezi čínskými a evropskými výrobci automobilů, kde čínská strana podle zpráv státních médií volala po "rozhodných protiopatřeních". Toto rostoucí napětí je reflektováno ve výsledcích průzkumu provedeného China Economic Service a China Chamber of Commerce to the EU, který odhalil, že 82 % čínských firem z oblasti automobilového průmyslu a průmyslových řetězců je nyní méně důvěřivých ohledně investic v Evropě kvůli nadcházejícím clům. Navíc 83 % uvedlo, že jejich evropští partneři mají obavy o pokračování spolupráce s čínskými společnostmi.
Akce Evropské komise jsou vedeny obavami z tržních deformací způsobených státní podporou čínského sektoru EV. Fabian Zuleeg, výkonný ředitel a hlavní ekonom v Evropském politickém centru v Bruselu, zdůraznil, že EU musí reagovat na tržní praktiky Číny. "Nesmíme zapomínat, že hlavním problémem je, že Čína byla shledána narušující trh s EV, a na to je třeba reagovat," řekl.
Paralelně Spojené státy zvýšily svá cla na čínská EV na 100 %, ačkoli tyto vozy prakticky neimportují, a vyzvaly své spojence, aby postupovaly stejně. To vyvíjí na Čínu dodatečný tlak při navigaci jejích obchodních vztahů jak s EU, tak s USA.
Nakonec eskalující obchodní napětí mezi Čínou a EU odráží širší geopolitické změny a ekonomické strategie. Ochranná opatření EU mají za cíl chránit její domácí průmysly, zatímco Čína se snaží udržet svou konkurenceschopnost na globálním trhu EV. Nadcházející týdny budou klíčové pro určení, zda se toto napětí zmírní nebo eskaluje dále, s významnými dopady na mezinárodní obchod a ekonomickou stabilitu.