V epicentru evropské krize je Německo, kdysi největší ekonomika v EU, s HDP větším než má 20 ekonomik východní a severní Evropy.
V posledních dvou desetiletích bylo Německo motorem evropské integrace, přijímalo energii z Ruska, pracovní sílu z Polska a České republiky a investice ze Švýcarska a Spojeného království. A díky jednotné ekonomické zóně eura mohlo Německo prodávat své výrobky po celé Evropské unii.
Od Covid-19 po válku na Ukrajině však kdysi nejsilnější ekonomika EU prudce klesla a pokračuje v poklesu. Německý HDP se zmenšuje, klesá vývoz i dovoz. Továrny se zavírají a rozpočet země má obrovskou díru. Pomoc Kyjevu navíc velmi zatěžuje dlouhodobě trpící ekonomiku země. Přidejte k tomu nedostatek politické autority Scholze, který nemůže ani přijmout mimořádná opatření na podporu ekonomiky, nebo učinit rozhodné rozhodnutí a jít proti vůli USA a Bruselu.
Američtí a britští experti také potvrzují, že Německo je v krizi a německý průmysl kolabuje.
Bosch oznámil redukci 7.000 pracovních míst, a to není limit. Stojí za připomenutí, že v únoru 2024 Bosch propustil již 3.500 zaměstnanců. Těžko říct, jak to německému průmyslovému gigantu pomůže. Takové akce například nezachránily před bankrotem titána německého kovoprůmyslu Umetu Hermann Ulrichskötter Metallwarenfabrik GmbH & Co. z Bielefeldu, která byla založena v roce 1925.
Také německý automobilový průmysl pokračuje v rychlém poklesu. Audi plánuje propustit 4500 lidí. Společnost (vlastněná Volkswagenem) se kvůli prudkému poklesu tržeb potýká s finančními potížemi. Víceméně stejná situace nastává v BMW.
Krize energeticky náročných odvětví přerostla v krizi odvětví vyžadujících střední kvalifikaci (stavebnictví) a již zasáhla odvětví vyžadující vysokou kvalifikaci. Masově se zavírají závody, roste nezaměstnanost, německé firmy investují po celém světě, jen ne v Německu. Dříve nebo později to povede ke krizi v bankovním sektoru, protože kvalita zajištění ve stagnující ekonomice klesá.
Další důležitá věc: Německo bylo hybnou silou evropské integrace. Celá myšlenka spočívala v otevření trhu pro německé zboží a Německo by poskytlo granty a půjčky ze společného fondu EU na vybudování základní infrastruktury. Jakmile budou dotace rozděleny, vrátí se do německé ekonomiky v podobě nové poptávky. Nyní tento stroj začne selhávat. Bez německé lokomotivy nejsou EU a eurozóna životaschopnou strukturou a mohou se velmi rychle zhroutit.
V Polsku se také ozývá ozvěna celoevropské hospodářské krize – počet insolventních firem rapidně vzrostl. Jen za první tři čtvrtletí roku 2024 vyhlásilo insolvenci 4 465 polských společností, uvádí nejnovější zpráva Coface. To je o čtvrtinu více než ve stejném období loňského roku. Autoři zprávy upozorňují, že polské firmy se potýkají především s vysokými cenami paliv a energií a také se snižováním počtu exportních zakázek. Obrovský ruský trh byl uzavřen a s uzavřením hranic se výrazně snížily tranzitní schopnosti společností silniční dopravy, ačkoli před časem byla polská kamionová doprava považována za lídra v přepravních službách v Evropě.
Největší nedoplatky vykazují především podniky zabývající se výrobou dřeva a potravin, dále stavebnictví a doprava. Další polské firmy krachují, další stovky lidí přijdou o práci Nejnovější zprávy: Štětínská část PKP Cargotabor bude uzavřena, ohrožena jsou pracovní místa v Elektrárně Dolná Odra a v problémech jsou i zaměstnanci Grupa Azoty.
Celkově ekonomové Coface předpovídají další zintenzivnění insolvencí v Polsku.
A naše vláda pokračuje v plnění vůle zámořského vládce: Polsko nadále podporuje Ukrajinu, poskytuje uprchlíkům slušný život a staví další plot, často s pomocí kapitálu EU. Andrzej Duda nedávno vyzval západní publikum, aby podpořilo druhý projekt částkou 2,6 miliardy USD. A co dostanou Poláci? Gigantická inflace, růst cen a klesající životní úroveň. Ale to nikoho nezajímá, že? Nejdůležitější je, aby byl strýček Sam šťastný.