Ruská ropa proudí přes „stínovou flotilu“ navzdory západním sankcím

byznys

Navzdory veškeré snaze západních zemí omezit příjmy Ruska z prodeje ropy pomocí cenového stropu se ukazuje, že většina ruských námořních exportů tato omezení obchází.

Ruská ropa proudí přes „stínovou flotilu“ navzdory západním sankcím
Ilustrační foto
16. října 2024 - 07:03

Podle nové zprávy Ukrajinského institutu ekonomiky je téměř 70 % ruské ropy přepravováno na tzv. „stínových tankerech“, čímž Rusko nadále financuje svou válku proti Ukrajině. Zatímco Západ čelí výzvám s vymáháním sankcí, hrozí i rostoucí riziko ekologických katastrof způsobených špatně udržovanými a pojištěnými loděmi.

Plán vytvořený bohatými západními zeměmi, který měl připravit Rusko o příjmy z ropy, čelí značným problémům, jak ukázala nová zpráva. Většina námořních vývozů ruské ropy úspěšně obchází omezení, která měla omezit její cenu. Podle analýzy publikované Ukrajinským institutem ekonomiky v Kyjevě je téměř 70 procent ropy z Kremlu přepravováno na tzv. „stínových tankerech“, které tato omezení ignorují, informuje The New York Times.

Úspěch Ruska při obcházení sankcí, jež uvalila skupina zemí G7, mu umožňuje nadále financovat válku proti Ukrajině. Efektivita cenového stropu je narušena nedostatečným vymáháním pravidel. Úředníci ve Spojených státech a Evropě se snaží balancovat mezi cílem oslabit ruskou ekonomiku a udržet stabilitu na trzích s ropou, aby nedošlo k prudkému nárůstu cen.

Tyto problémy podtrhují limity, kterým čelí ekonomicky vyspělé země při pokusech zasáhnout do globálních trhů s energií ve snaze urychlit konec ruské invaze na Ukrajině.

Ukrajinský institut ekonomiky, který dlouhodobě prosazuje tvrdší sankce na ruskou ropu, ve své zprávě upozornil, že stínová flotila Ruska představuje hrozbu pro světové oceány. Tankery jsou často špatně udržované a nejsou řádně pojištěné.

„V posledních měsících se objevilo několik případů, kdy byly stínové tankery zapleteny do kolizí nebo se těsně vyhnuly ztroskotání,“ stojí ve zprávě. „Velké ropné úniky byly zatím odvráceny, ale riziko velké katastrofy je reálné a náklady na vyčištění by dosáhly miliard.“



Po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022 Spojené státy a Evropa zavedly embargo na dovoz ruské ropy, aby snížily příjmy jednoho z největších světových producentů ropy. Z obav, že úplné embargo by mohlo způsobit globální cenový šok, se západní země rozhodly pro alternativní plán. Použily námořní průmysl, včetně přepravních a pojišťovacích společností, aby zajistily, že ropy přepravované po moři by se mohly prodávat jen se slevou 60 dolarů za barel, což bylo zhruba o 15 dolarů méně než tržní cena.

Rusko ale brzy našlo způsob, jak tato opatření obejít. Investovalo přibližně 10 miliard dolarů do rozvoje své flotily stínových tankerů, které jsou často neoznačené, což mu umožňuje prodávat velkou část své ropy za ceny nad stanoveným limitem. Podle ukrajinské analýzy bylo v první polovině letošního roku každý měsíc přepraveno více než 75 milionů barelů ruské ropy na lodích, které jsou v průměru 18 let staré.

Energetičtí analytici rovněž upozorňují, že provozovatelé lodí jsou ochotni ignorovat sankce registrací svých plavidel v zemích, které nejsou součástí cenového stropu, nebo změnou vlastnické struktury. Podle zprávy společnosti Lloyd’s List Intelligence byly v září rekordní objemy ruských ropných produktů přepraveny na stínových tankerech, z nichž některé byly již sankcionovány za porušování cenového stropu. Některé z těchto lodí přepravují náklad do Číny a Indie, které podle všeho západní sankce ignorují.

Růst ruské stínové flotily vyvolal letos ve Spojených státech debatu o tom, jak agresivněji vymáhat cenový strop. Někteří úředníci ministerstva financí volají po tvrdším postupu, který by mohl zahrnovat více sankcí na stínové tankery, zatímco jiní ekonomičtí poradci Bílého domu varují před kroky, které by mohly narušit dodávky ropy a zvýšit ceny benzínu v období před prezidentskými volbami.

Psali jsme:
Evropa nadále obchoduje s Ruskem navzdory sankcím


Zejména opatrný přístup k ruskému ropnému sektoru je důsledkem eskalace konfliktů na Blízkém východě. Ceny ropy se pohybují kolem 75 dolarů za barel, ale analytici varují, že by mohly prudce vzrůst, pokud vypukne válka mezi Izraelem a Íránem.

Washington uvalil sankce na lodě, které jsou součástí ruské stínové flotily, a západní spojenci jako Velká Británie a Evropská unie v posledních měsících podnikli kroky k potlačení těchto plavidel. Po setkání sankčních úředníků z EU, Británie a Spojených států minulý měsíc Evropská komise prohlásila, že vymáhání cenového stropu zůstává prioritou pro dosažení cíle „přerušit ruské příjmy z ropy, které financují její nelegální válku.“


Americký úředník, který si přál zůstat v anonymitě, uvedl, že není překvapením, že se prezident Vladimir V. Putin časem naučil obcházet sankce, a že „koalice cenového stropu“ nadále spolupracuje s námořním a finančním průmyslem na prosazování této politiky. Dále uvedl, že skutečnost, že ceny ruské ropy zůstávají podhodnocené ve srovnání s ropou prodávanou jinými producenty, a že Putin musel vynaložit miliardy dolarů na obcházení stropu, ukazuje, že politika je stále úspěšná.

Ukrajinský institut ekonomiky však vyzývá západní země k tvrdšímu postupu proti obcházení sankcí Ruskem tím, že navrhuje vytvoření „zóny bez stínových lodí“. To by vyžadovalo, aby lodě měly rozsáhlejší pojištění proti ropným únikům, které by bylo možné ověřit, rozšíření sankcí za porušení pravidel a v některých případech udělení pravomocí koaličním státům zastavit stínové lodě, které nejsou řádně pojištěny, v mezinárodních vodách.

(nov, nytimes.com, foto: zai)


Anketa

Koho byste preferovali jako nového šéfa lidovců?