Spotřebitelé totiž odmítají nové zelené technologie a i automobilový průmysl čelí těžkostem. Německá luxusní automobilka Porsche nedávno oznámila, že snižuje své ambiciózní prodejní cíle pro elektromobily kvůli snížené poptávce. Společnost uvedla, podle portálu UnHerd.com, že „přechod na elektromobily bude trvat déle, než jsme předpokládali.“ Původní cíl, aby bateriové vozy tvořily 80 % prodeje do roku 2030, už není realistický. K Porsche se připojil i Mercedes-Benz, který zaznamenal „25% pokles prodeje plně elektrických vozů.“
Odstoupení od elektromobilů však není omezeno jen na Německo. Ve Spojených státech tento týden oznámil General Motors, že odkládá vývoj nových modelů elektromobilů a odkládá otevření továrny na elektrické nákladní vozy, zatímco Ford Motor nahradil plány na továrnu na výrobu elektrických SUV plány na výrobu nákladních vozů s vnitřním spalováním. A k tomu existují dobré důvody. Jak vypočítal energetický analytik Robert Bryce, Ford „prodával během čtvrtletí 23 957 elektromobilů, ale přitom ztratil 1,14 miliardy USD. Ford tedy ztratil 47 585 USD na každý prodaný elektromobil.“
Ani Čína však nemusí mít lehké prodávat své elektromobily, pokud vezmeme v úvahu měnící se spotřebitelské nálady. Podle průzkumu Gallup „44 % dospělých v USA říká, že vážně zvažují nebo možná zvažují koupi elektromobilu v budoucnosti. To je pokles z 55 % v roce 2023. Mezitím počet lidí, kteří říkají, že o elektromobilu neuvažují, vzrostl ze 41 % na 48 %.“
Navzdory vládním snahám - často ve formě dotací nebo jiných finančních pobídek - hype okolo elektromobilů se mezi širší veřejností zatím neprosazuje. A s tím, jak se dotace omezují a na čínské modely jsou uvalovány cla, se tento trend v dohledné době nezmění.
Tuto lekci se nyní tvrdě učí průmysl elektromobilů a všichni výrobci zelených technologií, kteří spoléhají na soukromé spotřebitele a ne na vládní dotace pro své zisky. To samozřejmě neznamená, že elektromobily zmizí. Ale jako jakákoli jiná inovace v energetickém sektoru budou doplňkem, nikoli náhradou vozů s vnitřním spalováním. Elektromobily byly kdysi považovány za poslední hřebíček do rakve spalovacího motoru - jak naivní se tato představa nyní zdá.