Odbory VW předložily „Masterplan“ na záchranu zaměstnanců

byznys

Odborová organizace IG Metall a zaměstnanecká rada Volkswagenu představily plán úspor a zachování pracovních míst. Požadují garance pro závody a zaměstnance, přičemž varují před dosud nevídaným pracovním konfliktem.

Odbory VW předložily „Masterplan“ na záchranu zaměstnanců
Ilustrační foto
23. listopadu 2024 - 07:22

Po měsících kritiky vůči restrukturalizačním plánům vedení Volkswagenu představila šéfka zaměstnanecké rady Daniela Cavallo ve středu v německém Wolfsburgu tzv. „Masterplan“. Tento plán navrhuje úspory pracovních nákladů ve výši 1,5 miliardy eur, přičemž zaměstnanci požadují záruky na zachování pracovních míst a provozů ve všech německých závodech.

Plán zahrnuje řadu opatření, která by měla zabránit uzavírání závodů a hromadnému propouštění. Zaměstnanci navrhují například dočasné snížení pracovních úvazků bez poklesu mezd, což by bylo financováno z tzv. „zálohového fondu budoucnosti“, do kterého by směřovaly plánované tarifní navýšení mezd. Cavallo zároveň vyzvala vedení VW a akcionáře, aby se také podíleli na úsporách, například snížením dividend nebo omezením manažerských bonusů. „Všichni musí přispět,“ zdůraznila Cavallo.

IG Metall a zaměstnanecká rada navrhují, aby se příští tarifní navýšení nevyplácela přímo zaměstnancům, ale byla dočasně přesunuta do fondu na podporu flexibilních pracovních úvazků. Fond by tak umožnil snížit pracovní dobu bez ztráty příjmů a ochránit pracovní místa. Inspirací pro tento model je poslední dohoda v metalurgickém sektoru, která stanovila růst tarifních mezd o 5,1 % do roku 2026.



Tento návrh však podmiňují znovuzavedením záruk zaměstnanosti, které VW zrušil letos v září, a jasným závazkem, že nedojde k uzavírání závodů. Týká se to jak továren v Dolním Sasku a Hesensku, tak tří lokalit v Sasku.

Podle německého deníku Handelsblatt však navzdory návrhům zaměstnanců zůstává vedení Volkswagenu skeptické. Personální šéf Gunnar Kilian uvedl, že zajištění finančních cílů a konkurenceschopnosti firmy stále vyžaduje tvrdé kroky, včetně možných uzavírání závodů.

Volkswagen se aktuálně potýká s největšími strukturálními a nákladovými problémy za poslední roky. Šéfka zaměstnanecké rady Cavallo však označila představený plán za alternativu k drastickým opatřením, která navrhlo vedení. „Je to odpověď na jejich plány bezohledných škrtů,“ dodala Cavallo.

Zda se odborům podaří prosadit „Masterplan“ jako protiváhu restrukturalizačním plánům vedení, se ukáže v nadcházejících týdnech. IG Metall přitom varuje, že v případě neúspěchu je připravena zahájit „pracovní konflikt, jaký Německo dosud nezažilo“.

Psali jsme:

Situace ve Volkswagenu může mít výrazný dopad i na jeho českou dceřinou společnost Škoda Auto, která patří mezi největší zaměstnavatele a exportéry v ČR. Pokud by došlo k výrazným úsporám či změnám v rámci celého koncernu, například formou omezení výroby v méně ziskových lokalitách, mohlo by to ovlivnit i závody Škody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zároveň lze očekávat, že tlak na snižování nákladů by mohl zasáhnout také dodavatelské řetězce, které zaměstnávají tisíce lidí v automobilovém průmyslu v Česku. Na druhou stranu, pokud se české závody ukážou jako konkurenceschopné a efektivní, mohly by získat větší zakázky v rámci přerozdělení výroby. Výsledek však bude záležet na konečných rozhodnutích vedení VW a efektivitě vyjednávání odborových organizací.

(jk, handelsblatt, repro: wheelnetwork)

Po měsících kritiky vůči restrukturalizačním plánům vedení Volkswagenu představila šéfka zaměstnanecké rady Daniela Cavallo ve středu v německém Wolfsburgu tzv. „Masterplan“. Tento plán navrhuje úspory pracovních nákladů ve výši 1,5 miliardy eur, přičemž zaměstnanci požadují záruky na zachování pracovních míst a provozů ve všech německých závodech.

Plán zahrnuje řadu opatření, která by měla zabránit uzavírání závodů a hromadnému propouštění. Zaměstnanci navrhují například dočasné snížení pracovních úvazků bez poklesu mezd, což by bylo financováno z tzv. „zálohového fondu budoucnosti“, do kterého by směřovaly plánované tarifní navýšení mezd. Cavallo zároveň vyzvala vedení VW a akcionáře, aby se také podíleli na úsporách, například snížením dividend nebo omezením manažerských bonusů. „Všichni musí přispět,“ zdůraznila Cavallo.

IG Metall a zaměstnanecká rada navrhují, aby se příští tarifní navýšení nevyplácela přímo zaměstnancům, ale byla dočasně přesunuta do fondu na podporu flexibilních pracovních úvazků. Fond by tak umožnil snížit pracovní dobu bez ztráty příjmů a ochránit pracovní místa. Inspirací pro tento model je poslední dohoda v metalurgickém sektoru, která stanovila růst tarifních mezd o 5,1 % do roku 2026.



Tento návrh však podmiňují znovuzavedením záruk zaměstnanosti, které VW zrušil letos v září, a jasným závazkem, že nedojde k uzavírání závodů. Týká se to jak továren v Dolním Sasku a Hesensku, tak tří lokalit v Sasku.

Podle německého deníku Handelsblatt však navzdory návrhům zaměstnanců zůstává vedení Volkswagenu skeptické. Personální šéf Gunnar Kilian uvedl, že zajištění finančních cílů a konkurenceschopnosti firmy stále vyžaduje tvrdé kroky, včetně možných uzavírání závodů.

Volkswagen se aktuálně potýká s největšími strukturálními a nákladovými problémy za poslední roky. Šéfka zaměstnanecké rady Cavallo však označila představený plán za alternativu k drastickým opatřením, která navrhlo vedení. „Je to odpověď na jejich plány bezohledných škrtů,“ dodala Cavallo.

Zda se odborům podaří prosadit „Masterplan“ jako protiváhu restrukturalizačním plánům vedení, se ukáže v nadcházejících týdnech. IG Metall přitom varuje, že v případě neúspěchu je připravena zahájit „pracovní konflikt, jaký Německo dosud nezažilo“.

Psali jsme:

Situace ve Volkswagenu může mít výrazný dopad i na jeho českou dceřinou společnost Škoda Auto, která patří mezi největší zaměstnavatele a exportéry v ČR. Pokud by došlo k výrazným úsporám či změnám v rámci celého koncernu, například formou omezení výroby v méně ziskových lokalitách, mohlo by to ovlivnit i závody Škody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zároveň lze očekávat, že tlak na snižování nákladů by mohl zasáhnout také dodavatelské řetězce, které zaměstnávají tisíce lidí v automobilovém průmyslu v Česku. Na druhou stranu, pokud se české závody ukážou jako konkurenceschopné a efektivní, mohly by získat větší zakázky v rámci přerozdělení výroby. Výsledek však bude záležet na konečných rozhodnutích vedení VW a efektivitě vyjednávání odborových organizací.

(jk, handelsblatt, repro: wheelnetwork)


Anketa

Souhlasíte s tím, že Robert Fico odjel do Moskvy na setkání s Vladimírem Putinem, aby zajistil pro Slovensko dodávky plynu?

Ano 97%
transparent.gif transparent.gif
Ne 3%
transparent.gif transparent.gif