Louis Vuitton. Nejhodnotnějším produktem je iluze luxusu, ne kabelky

byznys

Louis Vuitton není jen značka luxusních kabelek, ale pečlivě budovaná iluze exkluzivity. Od chlapce bez domova po impérium za 124 miliard dolarů. Příběh LV je plný inovací, skandálů i kontroverzí. Co se skrývá za jejich úspěchem?

Louis Vuitton. Nejhodnotnějším produktem je iluze luxusu, ne kabelky
Ilustrační foto
6. února 2025 - 06:22

Louis Vuitton je bezesporu jednou z nejikoničtějších značek luxusního zboží na světě. Její historie sahá až do 19. století a její výrobky dnes dominují trhu s luxusními doplňky. Přestože jsou kabelky a kufry Louis Vuitton považovány za vrchol řemeslné dokonalosti, nejcennějším produktem této značky není kůže či látka. Je jím precizně vybudovaný mýtus luxusu, exkluzivity a prestiže, který si společnost buduje již 150 let.

Příběh chudého chlapce, který dobyl svět luxusu

V roce 1835 utekl třináctiletý Louis Vuitton ze svého domova před zneužíváním. Bez peněz se vydal na 470 km dlouhou pěší cestu do Paříže. Po dvou letech dorazil do hlavního města s jediným cílem - vytvořit něco, co by bohatým lidem usnadnilo cestování.

V té době byly běžné kufry s klenutými víky. Byly však nepraktické a nedaly se stohovat a snadno se poškodily. Vuitton přišel s revolučním řešením: kufrem s plochým víkem. Jeho inovace si okamžitě získala přízeň bohaté klientely a zakázky se jen hrnuly.

Později si Vuitton všiml dalšího problému. Bohatí cestující byli často okrádáni a jejich luxusní zavazadla nebylo těžké vypáčit. Vuittonův syn Georges proto vymyslel zámek tak bezpečný, že dokonce vyzvali slavného iluzionistu Harryho Houdiniho, aby se ho pokusil otevřít. Ten výzvu odmítl.

Do roku 1892 se značka Louis Vuitton stala synonymem luxusního cestování. Králové a šlechtici se o její produkty doslova prali. Indický mahárádža si během sedmi měsíců objednal 38 kufrů, místokrál Egypta udělal z Louis Vuitton svého oficiálního dodavatele a evropská aristokracie bez jejich kufrů nevyrazila na cesty.


Navzdory legendárnímu příběhu se značka nevyhnula temným kapitolám. Během druhé světové války, kdy většina francouzských podniků bojkotovala nacistickou okupaci, Louis Vuitton naopak s německou vládou spolupracoval. Tento stín nad značkou zůstal dlouho skrytý.

V roce 1989 se společnost spojila s Moët Hennessy, aby se bránila nepřátelským převzetím. Tak vznikl koncern LVMH. Tehdy však na scénu vstoupil muž, který navždy změnil pravidla hry – Bernard Arnault.

Arnault zahájil jednu z nejchytřejších akvizic v historii podnikání. Nejprve investoval 1,6 milionu dolarů, poté přikoupil dalších 600 milionů dolarů v akciích přes několik společností, a nakonec postavil původní vlastníky proti sobě. V lednu 1989 se stal předsedou LVMH a rodina Vuittonových ztratila kontrolu nad značkou.

Pod jeho vedením se impérium LVMH rozrostlo na více než 75 luxusních značek a globálně dominovalo trhu.

Úspěch s sebou přinesl i pečlivé zkoumání praktik společnosti. V roce 2023 přinesl The Guardian šokující zprávu – ikonický nápis „Made in France“ byl mnohdy pouhou marketingovou iluzí. Mnohé výrobky jsou ve skutečnosti vyráběny v Rumunsku dělníky, kteří si vydělají pouhých 133 eur měsíčně. Ve Francii se často provádějí jen poslední úpravy, aby mohly nést prestižní označení.

Ještě horší odhalení přišla od organizace PETA. Vyšetřování ukázalo, že firma používá kůže z krokodýlů stahovaných zaživa, elektricky šokuje pštrosy a nakupuje nelegální živočišné produkty. PETA dokonce koupila akcie LVMH, aby mohla proniknout na akcionářské schůze a odhalit jejich tajemství.

Psali jsme:

Louis Vuitton si zakládá na exkluzivitě a nikdy neprodává slevněné produkty a raději spaluje neprodané kusy, než aby je prodal pod cenou. Náklady na pronájem jejich obchodů jsou astronomické:

• Řím: 14,6 milionu dolarů ročně
• Paříž: 26 milionů dolarů ročně
• Hongkong: 51 milionů dolarů ročně

To vše slouží k udržení iluze luxusu a nedostupnosti.

Každá kabelka Louis Vuitton údajně vyžaduje:

• 2 roky tréninku řemeslníků
• 100 až 300 kroků k dokončení
• 30+ lidí na výrobu

Vyšetřování ale naznačují, že mnohé z těchto tvrzení jsou přehnané. Louis Vuitton totiž neprodává jen luxusní kabelky, ale prodává sen, status a mýtus, který je pečlivě konstruován.

Díky této strategii se Louis Vuitton v roce 2023 opět stal nejhodnotnější luxusní značkou světa s hodnotou 124,8 miliardy dolarů. Tento titul si drží již 18 let v řadě.

Skutečným produktem Louis Vuitton nejsou jejich tašky nebo kufry. Je jím nejúspěšnější iluze luxusu, jaká kdy byla prodána.

• Nemožná napodobit
• Okamžitě rozpoznatelná
• Dostatečně silná na to, aby si mohla diktovat ceny

A na to nemusíte čekat 150 let.

(kyncl, prvnizpravy.cz, repro: hook)


Anketa

Měla by podle vás začít Evropa opět odebírat ruskou ropu a plyn?