Ekonomické potíže automobilového průmyslu znepokojují Evropskou komisi. „Situace v tomto odvětví není růžová, nemá smysl to zakrývat,“ řekl odcházející eurokomisař pro průmysl Thierry Breton deníku Handelsblatt. „Napětí je značné,“ dodal, což podle něj dokazují aktuální události v německém automobilovém průmyslu nebo přímo v Bruselu, kde se řeší problémy spojené s Audinou.
Breton odkazuje na rozsáhlé úsporné plány, které nedávno oznámil koncern Volkswagen. Již několik měsíců firma připravuje uzavření belgické továrny, kde se vyrábí elektrické SUV Audi Q8 e-tron. Nyní jsou ohroženy i některé provozy v Německu – poprvé v historii tohoto ikonického výrobce z Wolfsburgu.
„Oznamované uzavírání závodů mě velmi znepokojuje,“ zdůraznil Breton. Podle něj je klíčové „zachovat naše know-how, inovační potenciál a konkurenceschopnost“.
Obchodní deficit s Čínou
Ještě znepokojivější podle Evropské komise je, že produkce elektromobilů v Evropě klesá, jak uvedl Thierry Breton. Výroba v roce 2024 nedosahuje úrovně 1,8 milionu vozidel z roku 2023, což dále prohlubuje obchodní deficit s Čínou. U elektromobilů dosahuje tento deficit hodnoty 8,8 miliardy eur, což znamená, že Evropa dováží z Číny mnohem více elektromobilů, než kolik jich tam vyváží.
Breton má v pondělí naposledy předsedat kulatému stolu s představiteli průmyslu, odborů, nevládních organizací a obcí, který svolal na konci roku 2022, aby podpořil transformaci evropského automobilového průmyslu. Evropská unie plánuje od roku 2035 povolit pouze prodej nových vozidel s nulovými emisemi. Auta se spalovacími motory by tak měla být v Evropě podle současných plánů prakticky zakázána.
Nicméně je možné, že příští Evropská komise by mohla tato rozhodnutí zmírnit. V Německu tento krok požadují především FDP a strany CDU/CSU. Tento týden představí předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová nové složení Komise, přičemž se očekává, že Breton zůstane jejím členem, avšak v jiném rezortu.
Moderní elektrické sítě a kritické suroviny
Breton dále upozornil na zásadní nedostatek masově dostupných elektromobilů v Evropě. Na začátku roku 2024 bylo na trhu jen šest modelů, které stály méně než 30 000 eur. A žádný model s cenou pod 20 000 eur nebyl evropského původu.
Úspěch přechodu na elektromobilitu v Evropě bude do značné míry záviset na rozvoji dobíjecí infrastruktury, kde však stále existují značné nedostatky. „Veřejné dobíjecí stanice jsou stále silně koncentrovány v Německu, Francii a Nizozemsku, které dohromady představují téměř dvě třetiny všech veřejných dobíjecích stanic v EU,“ uvedl Breton.