14. října 2024 - 13:50
Geopolitická napětí, jako jsou konflikty na Blízkém východě nebo napětí mezi Čínou a Tchaj-wanem, představují významné hrozby pro plynulost dodávek surovin a energií. Jakékoliv blokády by mohly vést k prudkému nárůstu cen, inflaci a narušení evropských dodavatelských řetězců.
Ve světovém obchodu hraje klíčovou roli několik strategických průlivů a průplavů, jejichž narušení by mohlo mít katastrofální důsledky pro globální ekonomiku, zejména pro Evropu a Evropskou unii. Tato „úzká hrdla“ jsou zranitelná vůči geopolitickým konfliktům, teroristickým útokům nebo přírodním katastrofám, a pokud by došlo k jejich zablokování, zásadně by to ovlivnilo plynulost dodávek energií, surovin a spotřebního zboží.
Suezský průplav
Suezský průplav je jednou z nejvýznamnějších obchodních tras na světě, spojuje Středozemní moře s Rudým mořem a poskytuje nejkratší cestu mezi Evropou a Asií. Přes Suezský průplav prochází zhruba 10 procent světového námořního obchodu. Události jako zablokování průplavu lodí Ever Given v roce 2021, které způsobilo obrovské ztráty a dopravní chaos, ukazují, jak zranitelná je tato cesta. Narušení Suezu by způsobilo vážné problémy pro evropský průmysl, který je závislý na dodávkách surovin z Asie a Blízkého východu, stejně jako na exportech do těchto oblastí.
Hormuzský průliv
Hormuzský průliv je nejdůležitější námořní cestou pro transport ropy. Přibližně 20 procent světových dodávek ropy a téměř třetina globálního přepravovaného zkapalněného zemního plynu prochází tímto úzkým průlivem mezi Perským zálivem a Ománským zálivem. Vzhledem k napětí mezi Íránem a jeho sousedy je tento průliv neustále pod hrozbou blokády, což by vedlo k prudkému nárůstu cen ropy, a to by zásadně zasáhlo nejen evropský energetický sektor, ale také globální ekonomiku. Energetická bezpečnost Evropy by byla vážně narušena.
Tchajwanský průliv
Tchajwanský průliv, 160 kilometrů široký pás vody mezi Tchaj-wanem a pevninskou Čínou, se stal důležitým centrem námořní dopravy, skrz něj prochází více než pětina globálního obchodu. Konflikt mezi Čínou a Tchaj-wanem by mohl snadno narušit tok kritických surovin a produktů, včetně elektronických součástek a průmyslových materiálů, což by zasáhlo evropské výrobce, zejména v automobilovém a technologickém sektoru.
Malacký průliv
Malacký průliv, který spojuje Indický oceán s Jihočínským mořem, je klíčovým uzlem pro přepravu ropy a zboží mezi Blízkým východem, Indií, Čínou a Japonskem. Přes tento průliv prochází téměř čtvrtina světového obchodu, včetně obrovských množství energetických zdrojů. Jakékoliv narušení provozu by mělo přímé dopady na asijský a evropský trh, zejména v energetice a průmyslu.
Dopady na Evropu a Evropskou unii
Pro Evropu jsou tyto trasy zásadní, protože zajišťují dovoz surovin, energií a zboží potřebného pro průmysl, výrobu a každodenní spotřebu. Zablokování těchto tras by mělo okamžitý dopad na ceny energií, zvýšení nákladů na dopravu a omezení přístupu k důležitým surovinám, což by vedlo k nárůstu inflace a narušení dodavatelských řetězců. Evropská unie by se ocitla pod tlakem zrychlit diverzifikaci energetických zdrojů a obchodních partnerů, což by vyžadovalo značné investice do infrastruktury a hledání nových geopolitických partnerství.
Psali jsme:
Zejména v případě ropných krizí by EU čelila významným ekonomickým ztrátám, pokud by se narušily dodávky z Blízkého východu. Alternativní trasy, jako obcházení Afriky, by prodlužovaly dopravu a zvyšovaly náklady, což by oslabovalo konkurenceschopnost evropských firem na světovém trhu.
Je tedy zřejmé, že narušení klíčových průlivů a průplavů by mělo pro Evropu i zbytek světa vážné důsledky. Geopolitická rizika, jako jsou války, teroristické útoky nebo přírodní katastrofy, kladou na světový obchod a ekonomiku čím dál větší hrozby. Evropští lídři by proto měli zvýšit úsilí o zajištění energetické bezpečnosti, diverzifikaci dodavatelských řetězců a podporu diplomacie, která minimalizuje riziko geopolitických konfliktů.
(hýbl, prvnizpravy.cz, foto: zai)