Podle nedávné zprávy serveru Deutsche Welle se ceny kávy na světových trzích vyšplhaly na nejvyšší úroveň za posledních 45 let. Hannes Friedrich Sander ze společnosti Coffee Circle v Berlíně uvedl v rozhovoru pro německou televizi SWR: „Zdražování kávy šokovalo i samotný obor.“
V Německu, které patří k největším konzumentům kávy na světě (průměrná roční spotřeba je kolem 160 litrů na osobu), se již situace promítá do chování spotřebitelů. Průzkum ARD ukazuje, že jeden z čtyř respondentů omezil spotřebu kávy, a téměř 10 % „výrazně“.
´
Za dramatickým růstem cen stojí podle odborníků především klimatická změna. Brazílie, která je největším producentem kávy na světě, čelí již pátý rok po sobě nepříznivým podmínkám: sucha, extrémní vedra, ale i zimní mrazy a bouře devastují úrodu. Stejně tak klesá produkce v Indonésii, exportní výkonnost ve Vietnamu, a problémům čelí i další významné pěstitelské země jako Kolumbie či Etiopie.
Na druhé straně ale poptávka stále roste. Zejména v rozvíjejících se ekonomikách, například v Číně, se káva stává čím dál oblíbenější. Za posledních deset let tam stoupla spotřeba o 150 %, přičemž káva začíná soupeřit i s tradičním čajem.
Následkem je prudký růst cen odrůdy Arabica, která pokrývá více než 60 % světové poptávky. Za posledních pět let šlo o nárůst o 245 %. V Německu se například cena balení mleté kávy téměř ztrojnásobila od roku 2022.
Ve snaze udržet ceny nízko dochází navíc ke kávovým podvodům. Podle deníku Die Welt a údajů Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) byly v Rusku a Indii odhaleny případy, kdy byla káva „ředěna“ levnými náhražkami, např. moukou, sladem či mletými datlemi. Výsledkem je ztráta kvality a klamání zákazníka.
Některé lodní společnosti kvůli bezpečnostní situaci obcházejí Suezský průplav a volí delší cestu kolem Afriky, což znamená vyšší spotřebu paliva a prodloužení dodacích lhůt.
Evropská unie navíc zavedla přísnější pravidla týkající se odlesňování: importér i producent nyní musí prokázat, že káva nebyla vypěstována na půdě získané na úkor tropického lesa. Jakkoli má opatření ekologický smysl, znamená to další administrativní a ekonomickou zátěž, zejména pro menší pěstitele.
„Od dubna, května a června očekáváme další zdražování,“ varuje Sander z Coffee Circle. Spotřebitelé se tedy budou muset připravit na ještě dražší šálek svého oblíbeného nápoje. A to nejen v luxusních kavárnách, ale i ve své vlastní kuchyni.
Představa, že by si běžný člověk mohl dát několikrát denně kvalitní kávu, se tak může stát v blízké budoucnosti pouhou vzpomínkou na staré časy. Černé zlato, jak se kávě přezdívá, bude stále víc patřit do kategorie luxusních komodit, jako např. čokolády, olivového oleje nebo pravé vanilky.