Je válka elektrických vozidel mezi Čínou a EU nevyhnutelná?

byznys

Nad tímto tématem se zamýšlí v článku pro China Daily Augusto Soto, vedoucí španělského projektu „Dialog s Čínou“ a bývalý globální expert Aliance civilizací Organizace spojených národů.

Je válka elektrických vozidel mezi Čínou a EU nevyhnutelná?
Augusto Soto
27. března 2024 - 07:03

V posledních týdnech dorazily do Evropy obrovské nákladní lodě naložené tisíci čínských elektrických vozidel, což upoutalo pozornost vrcholných představitelů Evropské unie a výrobců automobilů. Zvláště společnost BYD představila několik konkurenceschopných a stylových modelů, které na evropském trhu "dobývají pevnost za pevností". V důsledku rostoucího tržního tlaku zahájila Evropská komise protisubvenční vyšetřování čínských výrobců elektrických vozidel. Pokud vyšetřování potvrdí existenci nezákonných státních dotací, budou jim uloženy trestné cla, aby se ochránili evropští výrobci elektrických automobilů.

Existuje však možná cesta k urovnání tohoto sporu. S celosvětovým přechodem na nízkouhlíkovou ekonomiku se očekává, že poptávka po elektrických vozidlech bude nadále růst, a čínská elektrická vozidla hrají klíčovou roli v urychlení energetické transformace.

Někteří čínští vládní úředníci, včetně velvyslance Číny při EU Fu Conga, označili vyšetřování EU za "nespravedlivé" a někteří čínští úředníci a odborníci dokonce tvrdí, že jde o "čistý protekcionismus". Vyšetřování je však nyní v plném proudu a již byla naplánována řada kontrolních návštěv. Taková vyšetřování nejsou neobvyklá; EU nedávno provedla podobná vyšetřování čínských solárních panelů a textilií a dalších strategických produktů. Skutečností je, že mnohé přední světové mocnosti, včetně samotné EU, poskytovaly dotace výrobcům polovodičů, aby zajistily, že Západ zůstane před Čínou v čele v oblasti špičkových technologií, uvádí server China Daily.

Je pravděpodobné, že pokud EU uvalí na Čínu trestné opatření, Čína odpoví protiopatřeními. Toto vzájemné měření sil by pak mohlo eskalovat do ekonomického střetu a dlouhodobé obchodní války, což by mohlo vést k dalšímu "deriskování" – nebo spíše ekonomickému "odpojení" – zasílající zkreslené signály spotřebitelům na obou stranách a dalším regionům světa. V době rostoucí mezinárodní nestability by takové kroky mohly mít velmi vážné důsledky.



Teoreticky existují možná řešení. Jako krátkodobá náhradní strategie by evropské automobilky měly vynaložit veškeré úsilí na zvýšení konkurenceschopnosti svých produktů. Například francouzská automobilka Renault tvrdí, že by měla být vyvinuta levnější vozidla, protože evropští spotřebitelé upřednostňují dobře navržená, praktická a ne nadbytečně vybavená elektrická vozidla.

V prosinci 2020 byla po téměř sedmi letech náročných jednání dokončena dohoda o komplexní investici mezi Čínou a Evropskou unií. Tato dohoda je považována za klíčový milník v dosažení strategické autonomie Evropy a stanovila normy pro spravedlivou soutěž, kterou Evropa dlouhodobě prosazuje. Sjednocení EU jako celku ve smlouvě s Čínou je preferováno před uzavíráním bilaterálních investičních dohod jednotlivými členskými státy EU, čímž se eliminovala možnost rozdělit a panovat. Přesto byl proces schvalování této dohody Evropským parlamentem nečekaně zastaven tři měsíce po jejím dokončení, v březnu 2021.

Jedním z nejlepších způsobů, jak tento proces posunout vpřed, je posílení dialogu, zejména komunikace na střední a vyšší úrovni, aby se řešily naléhavé otázky v oblasti ekonomiky, obchodu a zelené transformace.

Čína z pohledu Španělska

Z pohledu Španělska - jak mohou Čína a Španělsko oživit a posílit vztahy mezi Čínou a Evropou? Rok, který právě uplynul, byl 50. výročím navázání diplomatických vztahů mezi oběma zeměmi, a rok 2025 bude 20. výročím založení komplexního strategického partnerství mezi nimi, s mnoha oblastmi spolupráce. Příkladem je projekt ekonomického oživení a transformace (PERTE) ve Španělsku. V rámci tohoto projektu schválila španělská vláda na konci února tohoto roku ambiciózní projekt, v jehož rámci plánuje čínská společnost Envision AESC v první polovině tohoto roku zahájit výstavbu gigafactory na baterie ve městě Cáceres na jihu Španělska. Projekt získal finanční podporu ve výši 300 milionů eur, včetně 200 milionů eur dotací a 100 milionů eur úvěrů. Envision AESC je přední světová společnost v oblasti zelených technologií a jedním z hlavních příjemců projektu PERTE pro elektrická vozidla. Španělský premiér Pedro Sánchez projekt nadšeně přivítal a vyjádřil důvěru ve schopnost Španělska investovat do zelené transformace. Považuje rozvojový model Španělska za příklad hodný následování pro celou Evropu.

Psali jsme:

Mezitím, pokud Evropská unie pouze čeká na přesnou definici "deriskingu", může se ocitnout v "odpojení". V Evropě existuje mnoho interpretací "deriskingu", z nichž jedna naznačuje, že "derisking" není nic jiného než nový termín pro "odpojení". Toto by mohlo vést k tomu, že se z "deriskingu" stane sebenaplňující se proroctví.

Nejasná definice "deriskingu" způsobuje nejistotu v investičních rozhodnutích. Je však důležité zdůraznit, že čínské firmy s konkurenční výhodou jsou stejně jako jakékoli jiné konkurenceschopné podniky ochotny spolupracovat. Zároveň nelze přehlížet, že příliš impulzivní akce ze strany evropského vedení by mohly vést k lavinovitému efektu, ovlivňujícímu mnoho odvětví a investic, což by mohlo mít nepředvídatelné důsledky pro budoucnost.

Udržení rovnováhy mezi multilaterálními a bilaterálními vztahy vyžaduje spolupráci mezi členskými státy EU a Čínou a přijetí odpovídajících opatření. V této souvislosti bychom měli vysílat zprávu, že svět je dostatečně velký na to, aby v něm mohla probíhat soutěž mezi různými stranami.

Čína a Evropská unie - jak jsme na tom?

Výzvy, kterým čelíme ve vztazích mezi Čínou a Evropskou unií, jsou značné, ale nejsou nepřekonatelné. Skutečný pokrok lze dosáhnout prostřednictvím dialogu, vzájemného porozumění a společných akcí. Tato cesta vpřed vyžaduje otevřenost, pružnost a ochotu hledat společný základ, který respektuje zájmy a obavy obou stran. Vzhledem k vzájemné ekonomické propojenosti a globálnímu významu obou ekonomik je v jejich společném zájmu najít harmonickou cestu k řešení existujících sporů a posilování spolupráce.



Dialog a spolupráce mezi Čínou a Evropou, zvláště v kontextu zelené transformace a ekonomického oživení, nabízí obrovský potenciál pro vzájemně prospěšné vztahy. Například investice do čistých technologií a zelené infrastruktury mohou přinést ekonomické výhody a současně řešit naléhavé globální výzvy, jako je změna klimatu. Tato spolupráce může také posílit globální úsilí o udržitelný rozvoj a podpořit širší mezinárodní společenství v jeho snaze o dosažení cílů udržitelného rozvoje.

Nakonec, úsilí o zlepšení vztahů mezi Čínou a Evropskou unií je nejen otázkou diplomatické strategie, ale také vyjádřením odpovědnosti vůči budoucím generacím. Společná práce na vytvoření stabilního, otevřeného a udržitelného mezinárodního systému může pomoci zajistit mírovější a prosperující budoucnost pro všechny.

Augusto Soto, vedoucí španělského projektu „Dialog s Čínou“ a bývalý globální expert Aliance civilizací Organizace spojených národů, zdůrazňuje důležitost těchto kroků v cestě k posílení vztahů mezi Čínou a Evropou, obzvláště v době, kdy svět čelí bezprecedentním výzvám.

(jk, chinadaily.com, screen: BCNchile)


Anketa

Souhlasíte s tím, že Robert Fico odjel do Moskvy na setkání s Vladimírem Putinem, aby zajistil pro Slovensko dodávky plynu?

Ano 96%
transparent.gif transparent.gif
Ne 4%
transparent.gif transparent.gif