V roce 1997 byl Boeing hvězdou Wall Streetu. Společnost právě překonala regulační překážky spojené se sloučením s McDonnell Douglas, čímž se stala největším výrobcem dopravních letadel a druhým největším obranným dodavatelem na světě, gigantem s více než 200 000 zaměstnanci a rozlehlými továrnami po celých Spojených státech. Boeing, jak tehdy s nadšením uvedl jeden finanční novinář, je „také jedním z největších exportérů v zemi, což z něj dělá něco jako ministerstvo zahraničí amerického průmyslu“.
Dnes jsou vyhlídky leteckého giganta mnohem méně slibné, informuje server UnHerd.com. Hvězda Boeingu pohasla po sérii katastrof způsobených vadným inženýrstvím a urychlenými inovacemi, které se ukázaly jako smrtící. Strukturální nedostatky zasáhly i jeho finance a společnost krvácí peníze. V reakci na to se generální ředitel Boeingu rozhodl zmenšit společnost a prodat aktiva.
Podle plánu na obnovu, který byl oznámen minulý týden, Boeing plánuje získat zhruba 15 miliard dolarů prostřednictvím akcií a konvertibilních dluhopisů. Tato zpráva přichází těsně před plány propustit 17 000 zaměstnanců, což představuje asi 10 % pracovní síly společnosti.
Zaměstnanci rozzlobeně požadují vyšší platy a lepší důchodové benefity s tím, že společnost dlouhodobě upřednostňuje odměňování vedoucích pracovníků a zpětné odkupy akcií, zatímco ignoruje bezpečnostní problémy ve snaze urychlit výrobní linky. Tyto stížnosti nejsou žádnou novinkou. Společnost, která začala jako výrobce letadel v Seattlu, byla kdysi baštou tvůrčího inženýrství s hrdou firemní kulturou. Údajně navrhla bombardér B-52 během jediného víkendu. Dopravní letoun 737, původně vyrobený v roce 1966, byl takovým zázrakem inženýrství, že se vyrábí dodnes.
Sloučení v roce 1997 otřáslo firemní kulturou, jak poznamenali mnozí novináři. Účetní a vedoucí s obchodním vzděláním nahradili vedoucí inženýry, kteří dříve stáli v čele firmy. Nová správní rada Boeingu, jak poznamenal jeden analytik, „by raději utrácela peníze za humidor pro akcionáře než za nový letoun“.
Velikost a finanční povaha firmy možná také přispěly k jejímu úpadku. Společnost nyní soutěží o celou řadu obranných a vesmírných kontraktů a její závislost na vládě z ní učinila tvora Washingtonu, DC.
Některé z těchto politických vztahů mohly společnosti krátkodobě finančně prospět. V poslední den Trumpova úřadu podepsalo ministerstvo spravedlnosti dohodu o odkladu trestního stíhání s Boeingem, čímž ho zbavilo odpovědnosti za vadné návrhy, které vedly k haváriím v letech 2018 a 2019 k 346 úmrtím.
Regulační zachycení však mohlo být tak silné, že nakonec ohrozilo budoucnost firmy. Boeing údajně získal možnost provádět vlastní inspekce a zavádět další laxní politiky, což přispělo ke vzorci nízkých standardů. Oživení firmy po desetiletích otrávené kultury nebude snadným úkolem.
Ani po sérii skandálů kolem prasklých leteckých dílů a odhalení whistleblowerů o problémech s bezpečností letadel se problémy nezdají být u konce. Na začátku tohoto roku se za letu letounu 737 MAX společnosti Alaska Airlines uvolnily dveře, což znovu vyvolalo obavy, že Boeingem vyrobený letoun bude muset být uzemněn.