Oznámení společnosti Volkswagen v minulém týdnu jasně ukázalo na zásadní problém: Evropa ekonomicky zaostává. Zatímco EU roste o pouhé jedno procento ročně, USA dosahují téměř tříprocentního růstu, přičemž Čína roste ještě rychleji. A to i přesto, že USA jsou plně rozvinutou ekonomikou s menším potenciálem růstu. Některé členské státy EU jsou stále na úrovni rozvojových zemí, uvádí německý deník Handelsblatt.
Co tedy Evropa může udělat pro zlepšení svého hospodářského výkonu? Oettinger navrhuje devět kroků, které by mohly vrátit EU na konkurenční světový trh:
1. Podpora hospodářského růstu není úkolem pouze ekonomických resortů
Celá Evropská komise v Bruselu, stejně jako všichni ministři v členských státech, by se měli považovat za podporovatele hospodářského rozvoje.
2. Posílení evropského výzkumného prostoru
Nejlepší mozky z evropských univerzit a výzkumných institucí by měly spolupracovat s evropským průmyslem. Důležité technologické projekty, zejména v digitální oblasti, mohou být spolufinancovány prostřednictvím programu EU „Horizon Europe“. Pro tento účel je nutné navýšit finanční prostředky.
4. Ochrana klimatu je nezbytná, o tom není pochyb
5. EU by neměla svou obchodní politiku přetěžovat ideologickými misemi
Důležitá obchodní dohoda je klíčem k růstovým trhům světa, avšak v Evropě často naráží na překážky. Dohoda Mercosur s latinskoamerickými státy (Argentinií, Brazílií, Paraguayí a Uruguayí) je připravena k rozhodnutí. Její uzavření nesmí být odkládáno novými podmínkami nebo průhlednými výmluvami.
Obchodní a zahraničně-ekonomická politika musí hájit evropské zájmy a neměla by být zatížena ideologickými ambicemi. Jinak riskujeme, že se naši obchodní partneři obrátí na Čínu nebo dokonce na Rusko.
6. Podpora průmyslového odvětví konstrukce vozidel
Automobilový průmysl je klíčovým odvětvím pro Německo i další evropské země. V posledních letech však evropští výrobci a dodavatelé ztrácejí podíl na světovém trhu. Čína je jednoznačně v čele. Bylo chybou, že politika zasahovala do technologie a stanovila zákaz spalovacích motorů do roku 2035. EU by měla tento zákaz přehodnotit již v roce 2025. To by přineslo jasnost a jistotu pro vývojáře a investory.
7. Krátká pracovní doba oslabuje konkurenceschopnost
Pro zvýšení produktivity by měly být zvažovány delší pracovní týdny i pracovní život. Čtyřdenní pracovní týden, práce z domova a předčasný odchod do důchodu před 65. rokem oslabují atraktivitu Evropy jako místa pro podnikání.
8. Evropská ekonomika je ohrožena byrokracií
9. Investice pro konkurenceschopnost