22. listopadu 2024 - 07:22
Americká automobilka Ford oznámila, že do konce roku 2027 zruší v Německu 2900 pracovních míst. Tím chce snížit náklady a reagovat na neuspokojivé výsledky v segmentu osobních vozů. Největší dopad pocítí kolínský závod, kde má společnost momentálně přibližně 11 500 zaměstnanců. Podle odborů je tak ohrožen každý čtvrtý pracovník. V celé Evropě Ford plánuje zrušit celkem 4000 pozic, z toho 800 v Británii a 300 v dalších zemích EU.
Kolín nad Rýnem je pro Ford klíčovým místem, kde se nachází nejen evropská centrála společnosti, ale také výroba dvou elektromobilů. Přesto však firma čelí výrazným ztrátám v důsledku nákladné přeměny na elektromobilitu, tvrdé konkurence na trhu a přísných emisních limitů. „Je to černý den pro Ford,“ komentoval situaci šéf odborů Benjamin Gruschka a vyjádřil ostrou kritiku vůči vedení společnosti. „Budeme proti tomuto kroku bojovat,“ dodal Gruschka.
Ford není jediným výrobcem, který čelí problémům. Po ukončení státní podpory na elektromobily v Německu došlo k výraznému poklesu poptávky. Zákazníci také omezují nákupy kvůli nejisté ekonomické situaci a obavám ze ztráty pracovních míst. Podobné obtíže hlásí i Volkswagen, který zvažuje uzavření až tří svých závodů v Německu, informuje německý server
Handelsblatt.com.
Ford přesto pokračuje v investicích do elektromobility. Jen v posledních dvou letech investoval do kolínského závodu dvě miliardy eur. Výroba tradičního modelu Fiesta byla ukončena a nahrazena elektrickými modely Explorer a Capri. Výsledky však zatím zaostávají za očekáváním. Například Explorer našel během deseti měsíců letošního roku v Evropě jen 10 000 kupců.
V USA již mateřská společnost Ford revidovala svou strategii v oblasti elektromobilů. Místo široké nabídky elektrických modelů se nyní zaměřuje na velká SUV, elektrické pick-upy a dodávky. Pro evropskou divizi to znamená další problémy, protože návrat k výrobě vozů se spalovacími motory není možný.
Psali jsme:
V Kolíně, kde Ford ještě před pěti lety zaměstnával téměř 20 000 lidí, bude na konci roku 2027 pracovat méně než polovina. Budoucnost závodu i celé evropské divize zůstává nejistá, přičemž klíčové bude, jak se evropské trhy přizpůsobí změnám v automobilovém průmyslu.