EU snižuje cla na čínské elektromobily po čínských protiopatřeních

byznys

Po oznámení Evropské unie o zvýšení cel na čínské elektromobily Čína zareagovala sérií protiopatření, včetně zahájení antidumpingového vyšetřování na vepřové maso a další produkty z EU.

EU snižuje cla na čínské elektromobily po čínských protiopatřeních
Ilustrační foto
4. července 2024 - 09:20

Nyní Evropská unie učinila malý ústupek. Podle agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaný zdroj, EU mírně snížila navrhovaná cla na dovoz čínských elektromobilů.

Začátkem minulého měsíce Evropská komise oznámila, že na čínské elektromobily bude uvaleno clo, přičemž firmy spolupracující na vyšetřování budou čelit 21% clu a nespolupracující společnosti budou čelit 38,1% clu. Po sérii jednání mezi Čínou a EU došlo k mírné úpravě těchto sazeb. Například clo na vozy společnosti BYD zůstává na 17,4 %, zatímco clo na vozy Geely kleslo z 20 % na 19,9 % a clo na vozy skupiny SAIC kleslo z 38,1 % na 37,6 %. Čínské společnosti, které spolupracují na vyšetřování, ale nebyly zkoumány, budou čelit 20,8% clu, zatímco nespolupracující společnosti budou čelit 37,6% clu.

Mluvčí čínského ministerstva obchodu Che Jadong uvedl, že pracovní týmy obou stran jsou v úzkém kontaktu a intenzivně pracují na posunu jednání. Vyjádřil naději, že EU bude spolupracovat s Čínou na dosažení oboustranně přijatelného řešení, uvádí čínská agentura Tencent News.

Před několika dny čínský ministr obchodu Wang Wentao jednal prostřednictvím videohovoru s výkonným místopředsedou Evropské komise a komisařem pro obchod Valdisem Dombrovskisem. Strany se dohodly, že zahájí konzultace ohledně vyšetřování evropských antidumpingových opatření na čínské elektromobily. Po těchto jednáních EU pouze mírně snížila cla na čínské elektromobily, což zjevně nesplňuje požadavky čínské strany. Tento krok EU nejen že odporuje principům tržního hospodářství a pravidlům mezinárodního obchodu, ale také poškozuje obchodní spolupráci mezi Čínou a EU a stabilitu globálního automobilového průmyslu, což vážně poškozuje i zájmy Evropy.

Od oznámení tohoto kroku se v Evropské unii rozpoutala živá debata mezi evropskými státy. Německo, Maďarsko a Norsko byly mezi prvními, které vyjádřily nesouhlas. Německý vicekancléř a polský prezident spolu s dalšími vysokými představiteli evropských zemí navštívili Čínu s cílem rozšířit trh a zároveň řešit problematiku cel na čínské elektromobily. Tyto země doufají, že EU zruší cla na čínské vozy, protože čínské elektromobily mají v Evropě obrovský trh a některé členské státy nechtějí ztratit přístup na čínský trh, který významně přispívá k evropskému automobilovému průmyslu. Tento krok EU odhaluje obavy z rostoucí dominance čínského trhu.

Současně, v tomto klíčovém období, souhlasili vedoucí představitelé členských států EU s prodloužením mandátu stávající předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen. Maďarský premiér Viktor Orbán a italská premiérka Giorgia Meloni však veřejně vyjádřili nesouhlas a tvrdili, že EU pod vedením von der Leyen směřuje k horšímu. Maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó telefonicky kontaktoval čínskou stranu a zdůraznil snahu zajistit vzájemně prospěšnou ekonomickou spolupráci mezi EU a Čínou, přičemž vyzval k odstranění obchodních omezení vůči Číně.

Je třeba si uvědomit, že nyní se Maďarsko stalo předsednickou zemí EU. Tento telefonát na tomto důležitém milníku je projevem upřímnosti. Čínský ministr zahraničí Wang Yi uvedl, že Čína doufá, že EU bude uplatňovat racionální a pragmatickou politiku vůči Číně, bude otevřená a bude spolupracovat na zajištění zdravého a stabilního rozvoje vztahů mezi Čínou a EU. Maďarsko jako první vystoupilo proti uvalení cel na čínské automobily, což naznačuje, že během svého předsednictví EU bude usilovat o návrat čínsko-evropských vztahů na správnou cestu a bude se zabývat otázkou cel.


Nyní zbývají jen hodiny do doby, kdy mají cla oficiálně vstoupit v platnost. Na poslední chvíli není jasné, zda se EU a Čína dohodnou a zda EU zmírní či zruší cla. Čína již jasně varovala, že pokud EU bude trvat na uvalení cel na čínské elektromobily, Čína bude pevně hájit své zájmy a přijme rozsáhlejší protiopatření. Pokud EU bude pokračovat ve svém postoji, ohrozí nejen zájmy Číny, ale i celé Evropské unie. Jak ukázala dosavadní zkušenost, Evropa nemůže ztratit čínský trh, protože by to vedlo k oboustranným ztrátám.

V důsledku těchto napjatých jednání a vzájemného tlaku je jasné, že nadcházející dny budou klíčové pro budoucí vývoj obchodních vztahů mezi Čínou a Evropskou unií. Evropská unie se nachází v obtížné situaci, kdy musí vyvážit potřebu chránit svůj automobilový průmysl a zároveň udržet dobré vztahy s Čínou, která je pro evropské ekonomiky klíčovým trhem.

Analytici upozorňují, že jakékoliv další eskalace obchodního sporu by mohly mít dalekosáhlé důsledky. Například německé automobilky jako Volkswagen nebo BMW mají významné investice v Číně a jejich vozy se na čínském trhu těší velké oblibě. Zhoršení obchodních vztahů by mohlo ohrozit nejen jejich prodeje, ale i celkovou stabilitu evropského automobilového průmyslu.


Navíc další země, které jsou součástí Evropské unie, mají své vlastní ekonomické zájmy a vztahy s Čínou. Tyto různé zájmy mohou vést k dalším vnitřním sporům a komplikacím při hledání společného stanoviska EU. Je proto nezbytné, aby se EU pokusila nalézt kompromis, který by vyhovoval všem zúčastněným stranám.

Vzhledem k tomu, že Maďarsko přebírá předsednictví Evropské unie, bude zajímavé sledovat, jakou roli v tomto procesu sehraje. Je pravděpodobné, že Maďarsko využije své pozice k prosazení vstřícnější politiky vůči Číně a bude se snažit o odstranění celních bariér. Je také možné, že další státy budou následovat jeho příkladu a zvýší tlak na Evropskou komisi, aby přehodnotila své současné postoje.

Zůstává otázkou, jakou strategii zvolí Evropská komise a zda bude schopna najít řešení, které by uspokojilo všechny zúčastněné strany a přispělo k uklidnění situace. Evropská unie se tak nachází na rozcestí a její rozhodnutí v nadcházejících dnech budou mít významný dopad na budoucnost obchodních vztahů s Čínou.

Závěrem je třeba zdůraznit, že udržení zdravých a stabilních obchodních vztahů mezi Čínou a Evropskou unií je v zájmu obou stran. Jakékoli další zhoršení situace by mělo negativní dopad na globální ekonomiku a mohlo by vést k dalším obchodním konfliktům. Proto je klíčové, aby se obě strany snažily nalézt řešení, které by zajistilo dlouhodobou prosperitu a spolupráci.

(hýbl,prvnizpravy.cz,inews.qq, foto:arch.)




Anketa

Měl by podle vás Miroslav Kalousek založit novou politickou stranu?