Automobilky, jak uvádí německý deník Handelsblatt, mají problém splnit blížící se zpřísnění emisních limitů stanovených Evropskou unií, což by mohlo vést k drastickému omezování výroby a následným ztrátám pracovních míst.
Podle dokumentu, který získala německá tisková agentura (dpa), by neschopnost dodržet nové limity CO2 mohla mít fatální následky pro průmysl i zaměstnance. „Evropský průmysl se bude muset potýkat s pokutami v řádu miliard eur,“ stojí v dokumentu. Aby se automobilky těmto sankcím vyhnuly, bude nutné výrazně snížit výrobu, což by mohlo ohrozit miliony pracovních míst v EU.
Emisní limity pod tlakem
Klíčovým faktorem je zavedení přísnějších flotilových emisních limitů pro osobní automobily. V současnosti musí automobilky zajistit, aby jejich flotila vozidel prodaných v EU nepřekračovala průměrný limit 115,1 gramů CO2 na kilometr. Do roku 2025 má být tento limit snížen na 93,6 gramů a do roku 2030 dokonce na 49,5 gramů. Pokud automobilky tyto limity nesplní, čekají je vysoké pokuty, uvádí německý deník Handelsblatt.
Možné pokuty a hrozba propouštění
Pokud by se situace nezlepšila, hrozí pokuty až 13 miliard eur pro segment osobních automobilů a další tři miliardy eur pro lehká užitková vozidla. Tyto dodatečné finanční náklady by byly pro automobilky, které se již potýkají s dopady pandemie a geopolitických krizí, mimořádně tíživé.
Dokument naznačuje, že k vyhnutí se těmto pokutám by bylo nutné zastavit výrobu a prodej více než dvou milionů automobilů se spalovacími motory. To by znamenalo uzavření až osmi továren po celé Evropě, což by vedlo k masovému propouštění. Automobilový průmysl je klíčovým zaměstnavatelem v Evropě – přímo zaměstnává téměř tři miliony lidí a v širším sektoru až 13 milionů.
Volání po záchranné brzdě
Tento návrh však narazil na odpor ekologických organizací. Sebastian Bock, ředitel německé pobočky organizace Transport & Environment, kritizoval automobilky za to, že se místo dlouhodobého plánování snaží o odklad. „Automobilky měly dostatek času na to, aby se připravily na nové emisní limity. Teď chtějí využít nouzových opatření, aby mohly dále vyrábět znečišťující auta,“ uvedl Bock.
Podobný názor vyjádřila i Marion Tiemann z Greenpeace, která označila požadavky automobilek za „důkaz neschopnosti dlouhodobého plánování“. Podle ní automobilky věděly o nových limitech již před více než pěti lety a měly dostatek času přizpůsobit svou výrobu.
Budoucnost evropského automobilového průmyslu