Dieselgate. Největší skandál v dějinách automobilového průmyslu

byznys

Volkswagen se v roce 2015 ocitl v centru největšího podvodu v historii automobilů. Manipulace s emisemi přinesla pokuty ve výši 30 miliard dolarů, masivní ztrátu důvěry a odstartovala revoluci v čisté mobilitě.

Dieselgate. Největší skandál v dějinách automobilového průmyslu
Ilustrační foto
27. prosince 2024 - 06:30

V roce 2015 byl Volkswagen odhalen v jednom z největších skandálů moderního automobilového průmyslu. Příběh Dieselgate, jak byl skandál pojmenován, se stal symbolem selhání korporátní etiky a současně katalyzátorem transformace celého odvětví směrem k čistší mobilitě.

Volkswagen se v roce 2008 rozhodl vsadit na dieselovou technologii jako klíč k dominanci světového trhu. Cíl byl jasný: stát se největším výrobcem automobilů na světě. Diesel měl být odpovědí na emisní normy, lepší spotřebu a konkurenci hybridů. Jenže plány narazily na překážku. Motory TDI nedokázaly splnit přísné americké emisní normy, aniž by výrazně ztratily na výkonu.

Místo investic do nové technologie si Volkswagen zvolil temnější cestu. Inženýři vyvinuli software, který umožňoval podvádět emisní testy. Tento software:

• Detekoval, kdy bylo vozidlo testováno.
• Aktivoval plnou kontrolu emisí pouze během testů.
• Na běžné silnici nechával motor produkovat až 40krát vyšší množství škodlivých oxidů dusíku, než bylo povoleno.

Po několik let se zdálo, že Volkswagen triumfuje. TDI motory získaly popularitu a automobilka navyšovala tržní podíl. Avšak v roce 2014 se malý výzkumný tým z West Virginia University rozhodl ověřit skutečné emise dieselových vozů na silnicích. Pomocí přenosného zařízení za 50 tisíc dolarů zjistili obrovské nesrovnalosti.

Volkswagen nejprve reagoval typicky tím, že ignoroval nálezy a obvinil testery z technických chyb. Později se pokusil problém „vyřešit“ dobrovolným svoláním vozů k opravám. Když ale důkazy rostly, americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) a kalifornská CARB spustily vlastní vyšetřování.



Dne 18. září 2015 však vybuchla bomba. EPA veřejně obvinila Volkswagen z podvodů. Akcie společnosti se během jediného dne propadly o 30 %. Generální ředitel Martin Winterkorn rezignoval.

Následky Dieselgate byly ničivé:
• Pokuty a kompenzace přesáhly 30 miliard dolarů.
• Jedenáct milionů vozů bylo svoláno ke kontrole.
• Několik vrcholových manažerů čelilo trestnímu stíhání.
• Reputace Volkswagenu utrpěla vážnou ránu, akcie ztratily polovinu své hodnoty.

Ztráta veřejné důvěry v diesel vedla k celosvětové změně regulací. Automobilky byly nuceny přehodnotit své strategie.

Volkswagen však překvapil svou reakcí. Místo toho, aby se stáhl, zahájil masivní transformaci. V roce 2016 spustil strategii “TOGETHER - Strategy 2025”, která zahrnovala:

• Investici 37 miliard dolarů do elektromobilů.
• Vývoj více než 50 nových elektrických modelů do roku 2025.
• Kompletní změnu výrobních procesů.

Ironií osudu se Volkswagen stal klíčovým hybatelem přechodu na čistou mobilitu. Jeho skandál donutil konkurenci jednat:

• BMW a Mercedes-Benz zrychlily své elektrifikační plány.
• Toyota rozšířila svůj zájem z hybridů na čisté elektromobily.
• Ford se zavázal investovat 11 miliard dolarů do elektrických vozidel.

Psali jsme:

Dnes je Volkswagen jedním z největších výrobců elektromobilů na světě. Jeho model ID.4 získává ocenění a stává se konkurencí pro Teslu. Hodnota akcií se nejen zotavila, ale překonala úroveň před skandálem.

Příběh Dieselgate ukazuje, jak fatální selhání může vést k revoluci. Volkswagen chtěl podvádět, aby si ušetřil 4,7 miliardy dolarů. Nakonec však utratil desítky miliard, aby změnil směr. Jeho zoufalá reakce na krizi přispěla k urychlení vývoje elektromobilů o celé desetiletí.

Tento skandál je varováním pro všechny korporace. Ale současně je i důkazem, že z krize může vzejít pokrok. Jak řekl někdo moudrý: „Největší katastrofy často vedou k největším transformacím.”

(kyncl, prvnizpravy.cz, repro: wheelnetwork)


Anketa

Měla by podle vás začít Evropa opět odebírat ruskou ropu a plyn?