3.300 zbrusu nových elektrických SUV od společnosti Fisker končí ve šrotu

byznys

Poté, co výrobce elektromobilů Fisker zkrachoval, plánovala leasingová společnost převzít zbývající vozidla společnosti. Technický problém ale způsobil, že se obchod zastavil. Důvod: Leasingová společnost American Lease nedokázala přenést software vozidel na své servery.

3.300 zbrusu nových elektrických SUV od společnosti Fisker končí ve šrotu
Elektromobil Fisker
28. října 2024 - 06:20

Moderní automobily, zejména ty s elektrickým pohonem, jsou často přímo připojeny k serverům výrobce prostřednictvím jejich softwaru. Toto úzké spojení však může vést k nepředvídatelným potížím, jak se ukázalo v případě Fisker ( inside-digital: 10/15/24 ).

Problémová softwarová závislost

Po bankrotu společnosti Fisker čelila společnost výzvě snížit své obrovské dluhy. Byl učiněn pokus prodat zbývající zásoby vozidel, aby se snížil dluh ve výši přibližně 1 miliardy dolarů.

Leasingová společnost American Lease souhlasila s převzetím přibližně 3 300 SUV modelu Ocean za celkovou cenu 46,25 milionu dolarů. Prvních 1100 vozidel již bylo dodáno a bylo za ně zaplaceno 42,5 milionu dolarů. Pak ale nastaly nečekané problémy.


Neřešitelný softwarový problém

Součástí převzetí bylo nejen předání vozidel, ale také předání softwarového ovládání společnosti American Lease. Licenční smlouva by měla leasingové společnosti umožnit používat software Fisker, a tedy provozovat vozidla. Společnost Fisker však musela připustit, že přenos údajů o vozidle a souvisejících digitálních služeb na servery společnosti American Lease nebyl proveditelný. Příčina tohoto problému zůstala nejasná, protože zveřejněné soudní dokumenty neposkytly konkrétní podrobnosti. Faktem ale je, že American Lease neuvedl do provozu již dodané SUV Ocean podle plánu. V důsledku toho společnost přestala prodávat další vozidla.

Závislost na výrobci vozidel

Tento případ ilustruje rostoucí závislost zákazníků na výrobcích bateriových elektromobilů. Zatímco u klasických spalovacích vozidel hraje větší roli hardware, u moderních elektromobilů je rozhodující software. To se týká zejména kupujících ojetých vozů, kteří si nyní možná kladou otázku, jak dlouho lze jejich vozidlo používat, než výrobce přestane software podporovat.

Příklad tohoto problému můžeme vidět i v EU: Zde jsou výrobci ze zákona povinni garantovat dodávku náhradních dílů po dobu minimálně sedmi let. Toto nařízení také zahrnuje nezbytnou podporu softwaru. Zejména u elektromobilů, které mají vysokou pořizovací cenu, by se však toto období mohlo mnohým kupujícím zdát příliš krátké.


Budoucí výzvy

Případ Fisker jasně ukazuje, že rostoucí digitalizace vozidel přináší mnoho výhod, ale také přináší nové výzvy. Úzké propojení mezi vozidlem a serverem výrobce znamená, že kupující nejsou závislí pouze na hardwaru, ale také na trvalém přístupu k softwaru. Pokud však výrobce zkrachuje nebo jej přestane podporovat, může to majitelům způsobit nemalé problémy. Tento vývoj by mohl být v budoucnu ještě důležitější, protože stále více vozidel bude závislých na softwaru a digitálních službách.

Jak se tato situace vyvine pro American Lease a zda se pro nefunkční SUV najde řešení, se teprve uvidí. Jasné však je, že kauza Fisker představuje varovný signál pro celé odvětví. Kupující a výrobci si musí být vědomi rizik spojených s rostoucí závislostí na softwaru.

(rp,prvnizpravy.cz,jouwatch.foto:arch.)


Anketa

Jak hodnotíte novoroční projev prezidenta Petra Pavla?