Aztékové věřili, že jejich civilizace a celý vesmír existují jen díky obětem, které bohové přijímají výměnou za pokračování života. Klíčovou roli hrál bůh slunce Huitzilopochtli, jenž podle mýtů potřeboval krev a srdce obětí, aby měl dostatek síly v každodenním boji proti temným silám. Pokud by se jeho boj zastavil, hrozilo by zničení světa.
Proto bylo pro Aztéky zásadní zajistit pravidelný přísun lidských obětí, a tím si udržet přízeň bohů. Zatímco v mnoha jiných kulturách se rituální oběti odehrávaly jen příležitostně, Aztékové je prováděli systematicky a často.
Kromě válečných zajatců byli někdy obětováni i otroci či lidé z nižších vrstev. Výjimečně se oběťmi stávali i vybraní členové aristokracie nebo mladé panny při zvláštních příležitostech.
Nejčastějším způsobem obětování bylo vyříznutí srdce z těla živého člověka, což vykonávali speciálně vycvičení kněží. Tento rituál se často odehrával na vrcholu chrámových pyramid, například v hlavním aztéckém městě Tenochtitlán na Templo Mayor. Kněz ostrým obsidiánovým nožem otevřel hrudník oběti a vyrval jí srdce, které bylo následně nabídnuto božstvům. Tělo bylo někdy shozeno po schodech pyramidy dolů, kde bylo dále zpracováváno, například stáhnuto z kůže či rozčtvrceno.
Jiné metody zahrnovaly oběti upálením, utopením nebo gladiátorské rituály, kdy byl zajatec ozbrojen jen symbolicky a musel bojovat proti několika aztéckým válečníkům, než podlehl.
Když v roce 1519 dorazil do Mesoameriky španělský dobyvatel Hernán Cortés, obětní rituály byly stále běžnou součástí aztéckého života. Pro Španěly, ovlivněné křesťanským světonázorem, byly tyto praktiky naprosto barbarské a sloužily jako jeden z hlavních argumentů pro podmanění Aztéků.
S pádem Tenochtitlánu v roce 1521 a příchodem katolických misionářů byly lidské oběti v aztécké říši postupně vymýceny. I přes jejich krutost však nelze popřít, že byly nedílnou součástí složité a vysoce rozvinuté společnosti, která vytvořila jedny z nejúchvatnějších civilizačních výdobytků předkolumbovské Ameriky.