I sestoupil Hospodin, aby zhlédl město i věž, které synové lidští budovali. Hospodin totiž řekl: "Hle, jsou jeden lid a všichni mají jednu řeč. A toto je teprve začátek jejich díla. Pak nebudou chtít ustoupit od ničeho, co si usmyslí provést. Nuže, sestoupíme a zmateme jim tam řeč, aby si navzájem nerozuměli."
18. ledna 2024 - 07:00
I rozehnal je Hospodin po celé zemi, takže upustili od budování města. Proto se jeho jméno nazývá Bábel (to je Zmatek), že tam Hospodin zmátl řeč veškeré země a lid rozehnal po celé zemi. Genesis 11:5-9
Zmatení jazyků, a to nikoli ve smyslu lingvistickém, ale zejména ve smyslu významovém, je základním prostředkem, jak udržovat lidi v nevědomosti, poslušnosti, vzájemné nesvornosti, nevraživosti a nepřátelství a těžit z tohoto stavu. Proto bylo porušeno mnoho příslibů, smluv i paktů. Proto byly zahájeny a vedeny války a kampaně, zničeny celé národy a jiné ožebračeny pod záminkami různých hrozeb a přeludů, které možná nikdy reálně neexistovaly. Stále více se noříme do hávu, kdy určitá skupina obyvatel se pasuje na nositele jediné správné a úplné pravdy a ty, kteří s ní nesouhlasí vylučují, skandalizují a stíhají. Slovům se připisují významy, které nemají a věty se překrucují tak, aby dávaly jiný smysl.
Původní význam arabského slova al-Qáida je „základ“ či „databáze“, nikoliv "vojenská či teroristická základna", jak se nás snaží přesvědčit tvůrci zmatení. Stejně tak neexistuje žádné hnutí s názvem „Boko haram“, tedy spojení slova z pidgin angličtiny pro „knihu“ a arabského výrazu pro „hřích“. To je pouze zkratka, aby se to dobře pamatovalo, ale jeho obsah je buďto zcela smyšlený nebo uměle stvořený.
Stejně tak mě už předlouho popouzí výraz „Huthi“, či jeho módní počeštěná módní verze „Húsiové“, či dokonce poruštěný výraz „Chusiti“, mající za úkol ve zkratce popsat novou hrozbu západní civilizaci, kterou má tato skupina údajně představovat. Houthi (či v české transkripci Húsí) je přitom jméno rodiny čtyř bojovných bratří, které se postupně přeneslo na jeden z jemenských klanů kmene Banu Hamdán starobylé kmenové konfederace Kahlán, která tvořila páteř bájného království Sába, rozkládajícího se zhruba na území dnešního severního Jemenu. A tito Sabejci, původně polyteističtí vyznavači Slunce, Měsíce a hvězd jsou tedy genetickými předchůdci dnešních severojemenců. V antickém světě byla tato země známá jako „Arabia Felix“, neboli „šťastná Arábie“, zdroj myrhy, kadidla, vanilky a pižma.
I po velkém schismatu, kdy se vyznavači islámu definitivně rozdělili na sunnity a ší’ity, koncem sedmého a v osmém století zuřily stále boje o nadvládu mezi chalífátem, v té době ovládaným Umajjovci, vládnoucími z Damašku a imámátem, vedeným potomky Alího v Karbale, Kúfě či Medíně. Mladší syn čtvrtého imáma Zajd ibn Alí ibn Husejn v roce 740 rozpoutal proti vládě Umájjovců rozsáhlé povstání, které bylo potlačeno a Zajd zabit. Jeho následovníci, kteří ho považují za pátého imáma (namísto jeho bratra Mohammada ibn Alí al-Baqír), jsou pokládáni za větev ší’itského islámu, která je nejbližší vůči sunnitům, vytvořili v horách severního Jemenu kolem roku 893 zájedovský stát. Zájedovci jsou nábožensky nejblíže Ibáditům v Ománu nebo hanífovské škole sunnitského islámu, převažující v Turecku, Sýrii, Iráku, Libanonu a Jordánsku, na rozdíl od hanbalovské školy, převažující v Saúdské Arábii, Emírátech, Kuvejtu a Kataru. Na rozdíl od íránských ší’itů, kteří jsou následovníci dvanácti imámů, uznávají zájedovci pouze první čtyři a pátého Zajda. V tomto i v mnoha dalších ohledech, se od íránského pojetí islámu i teokratického státu velmi liší, a proto jejich účelové líčení, jako spojenců a spřeženců Íránu, je holý nesmysl. Írán se sice v období boje o dominanci v oblasti středního východu se Saúdskou Arábií stavěl do role ochránce zájmů všech ší’itů, ale tento argument je v rámci nové geopolitické spolupráce mezi zeměmi oblasti považován za stále méně významný.
Historicky byl vnitřně a reálně rozdělený i Jemen, kde jeho severní část byla zájedovská (nikoli húsijská) a jižní a východní část sunnitská. Dnešní stav je důsledkem bordelu, který v zemi nastolili vševládní Američané, kteří se v průběhu tzv. "Arabského jara" pokusili svrhnout dlouholetého prezidenta Ali Abdallu Sáleha a nahradit ho svým lojalistou Mansúrem Hádím, který byl obratem vyhnán ze země. Pokud si tedy dnes Spojené státy stěžují, že Jemen je nepřátelský, nepřehledný a nečitelný, jsou to právě ony, které za současný stav země odpovídají a uměle ho udržují. Je potřeba to chápat - potřebují přece aspoň jednoho nepřítele nad kterým nakonec, alespoň mediálně, slavně zvítězí.
A Zájedovci, líčení nyní jako hlavní nepřítel Izraele v oblasti, jsou opravdu ti poslední, kteří by měli mít zájem na rozdmýchání svého konfliktu s USA nebo se západním světem. Žili, žijí a budou i nadále žít ve svých těžko přístupných horách se svým přesvědčením, hrdostí a s kalachem přehozeným přes levé rameno, protože na tom pravém má erpégéčko. A žádná letadlová loď Dwight David Eisenhower, ani jiná vymoženost rušitelů míru, na tom nic nezmění. Dovolím si tedy uzavřít tuto úvahu parafrází zřejmě vymyšleného výroku: "Amerikánskij vojennyj korábl, pašol na chuj!"
Bojujme proti zmatení jazyků. Především tím, že nebudeme věřit účelově šířeným nesmyslům.
Petr Markvart