Dušan Mišík: Židlovitost, aneb hledání podstaty

KOMENTÁŘ

Slovo „židlovitost“ použil již Aristoteles. Proč se máme tímto pojmem zabývat. Proč se zdržovat s tímto zdánlivým nesmyslem v době, kdy existují důležitější věci, jako je například válka

28. března 2024 - 07:00

Odpověď zní, právě proto, abychom pochopili podstatu války a nejenom její projevy: střílení, zranění, mrtví, strádání a utrpení obyvatel.

Přírodní vědy se rozvíjením teorie a empirickými pokusy dostávají k podstatě věcí. U společenských věd poznání a metodologie poznávání zamrzla na fenomenologickém přístupu. Můžeme poznat jevy, můžeme je zobecňovat, ale nemůžeme poznat, co je za nimi skryté. Neumíme to a v poznání nám brání naše minulá smyslová zkušenost. Výsledkem je pak stav myšlení v naší společnosti, které se opírá o jednoduché soudy. Hašek to vyjádřil slovy Josefa Švejka: „Zabili jste mně strejčka, tak tady máte přes držku. Válka je jistá. Vojna musí bejt“. Dobrého vojáka Švejka a jeho spoluobčany přivedlo takovéto jednoduché myšlení do marškumpačky a na frontu. Kam přivede nás? Také do zákopů? Nebo do občanské války? Jednoduché úsudky produkují zásadové postoje. Ve vyhrocené emocionální atmosféře přechází z racionální roviny do roviny akční. Aby zvítězila moje pravda, musím zničit pravdu protivníka, nejlépe i s nositelem tohoto názoru.

Židlovitost je vyjádřením dva a půl tisíce let starého sporu o existenci jevů a podstat. Zahrnuje v sobě dotaz, zdali vedle miliardy konkrétních židlí různých tvarů existuje i něco obecnějšího, podle čeho židle vznikají. Ještě jednou připomenu účel tohoto článku. Ten je naučit se vidět, co je skryto za střílením, bombardováním a umíráním. Tyto jevy nejsou od nás až tak daleko a mohli bychom se ocitnout uprostřed nich, pokud nebudeme nic dělat. Projevy války mají svou skrytou podstatu. Mají svou příčinu. Mají svou historii. Podstata se bude prosazovat se železnou nutností. Jestli se ještě momentálně u nás nestřílí, to neznamená, že se nebude střílet v budoucnosti. Jev je podstatný a podstata se jeví. Mírová podstata společnosti se bude projevovat mírovou spoluprací národů. Válečná podstata bude plodit jevy války. Je jedno zdali si to přejeme, nebo ne. Hodně mladých lidí si řekne: „A co já s tím mohu udělat? Až to přijde, tak to tady bude. Užívej dne, dokud to jde, a aby sis mohl užívat dne, najdi si tři zaměstnání“.

Jev, podstata a zdání


Předpokládám, že každý čtenář si všiml jevu, kdy tyč ponořená do vody se jeví jako zlomená. Ten, kdo ví, že není zlomená, protože jí měl před chvilkou v ruce, si klade otázku, jak je to možné. Ten, kdo tyč v ruce neměl, může nabýt přesvědčení, že tyč je skutečně zlomená, nebo aspoň křivá. Tyč má svou podstatu, svůj obsah a formu. Nám se tato podstata, obsah a forma jeví. Ale proč se jeví jinak, než skutečně existuje? Světlo má svou podstatu a nám se jeho podstata jeví. My, laičtí fyzici známe jev, kdy světlo při přechodu rozhraní dvou prostředí se lomí. Profesionální fyzici kromě jevu znají i podstatu tohoto jevu a vysvětlují ji různou fázovou rychlostí světla v různých materiálech. Podstata je vyjádřena Snellovým zákonem a je popsána matematickými rovnicemi.

Jak je to s válkou na Ukrajině? Mnohým lidem, kteří nehledají podstatu, se jeví boj statečných ukrajinských vojáků jako spravedlivý boj za vlast. Přesně jak se nám rovná tyč jeví zakřivena v kapalině. Co když jejich boj, jejich oběti a zmrzačená těla nejsou výsledkem spravedlivého boje za vlast, ale ukrajinští vojáci jsou pouhou obětí a jejich utrpení je pro nás skrytou podstatou. Obdobou židlovitosti. Co se skrývá za tím ničením, střílením a zabíjením? Jednoduché myšlení nám dá pohotovou odpověď. No přece Putin. Ale co když vedení Ruské federace mělo v plánu rozvíjet ekonomiku, vzdělanost a životní úroveň obyvatel Ruské federace. A suverenita i dostatečná bezpečnost je pro rozvoj Ruska nutnou podmínkou. Proč vznikla válka? Co je podstatou této války?

My, čeští občané o suverenitu nestojíme a výsledek se pomalu dostavuje v upadajícím hospodářství, vzdělanosti i životní úrovni. Jednoduché myšlení má jasno. Přímá příčina je Putin, Čína a Babiš. Jejich odstraněním nastane ráj na zemi. Antibabiš, který zvítězil v posledních volbách, měl zajistit českým občanům svobodu, demokracii a prosperitu. Postavení příkopu mezi Českou republikou a Ruskem, mezi Českou republikou a Čínou mělo také zaručit svobodu, demokracii a prosperitu. Nestalo se. Nejspíše bylo stanovení příčiny chybné. Přesto je tady přes milion lidí přesvědčen, že poznání příčin naší bídy je správné, pouze to chce více Evropy, silněji se přimknout k USA a důrazněji bojovat proti Číně, Rusku, Okamurovi, Babišovi i Rajchlovi. V minulosti se intenzivně bojovalo proti komunistům. Jejich vyřazením mimo parlament se prosperita nedostavila. Odstřihnutí české ekonomiky od ekonomiky čínské a ruské nám nepřináší žádné výhody.

Židlovitost

Platónovo rozdělení světa na svět idejí a smyslový svět věcí a pohled Aristotela na chápaní světa zjednoduším. Existuje skutečná židle a existuje idea židle. Kde se vzala skutečná židle a jak je to s ideou židle? Jaká je forma židle a její podstatný obsah? Má každá židle svoji židlovitost, tj. podstatu, kterou v sobě obsahuje každá židle? Prosím, koho teď napadlo zavřít stránku, ještě ji nezavírejte a pokračujte ve čtení. Nejde o židle, jde o naši budoucnost. Na mnoho věcí ve společnosti se díváme pouze povrchně, vidíme pouze jevy, které plavou na povrchu. Někteří autoři nám dokonce podsouvají zdání, které je daleko od skutečnosti. My občané se musíme naučit rozlišovat mezi zdáním a podstatnou skutečností.

Idealisté, teď nemyslím romantiky a naivní lidi, kteří pohlížejí na svět růžovými brýlemi a snadno podléhají čemukoliv, co jim jiní namluví, ale filozofické idealisty. Tak filozofičtí idealisté říkají, že existuje svět idejí a náš stolař si z tohoto světa pouze vezme ideu a podle ní vyrobí židli. Dnes to tak skutečně vypadá, protože programátor naprogramuje do CNC strojů tvary součástí a postup práce strojů. To samé naprogramuje do automatu, který ze součástí poskládá židli. Nebo to někdo naučí montážního dělníka. Když ještě nebyly číslicově řízené obráběcí stroje, uzrála tato představa židle ve vědomí řemeslníka a ten naučenými postupy vytvořil ze dřeva židli. Teologové říkají, že se naše duše rozpomíná na božskou ideji židle a s božím svolením i jeho pomocí ji pak může člověk vyrobit.  Idea židle ve světě idejí byla a bude. Máme židle různých tvarů, ale všechny mají některé společné vlastnosti, které vychází z obecné představy konstrukce židle, tj. její židlovitosti.

Materialistický přístup tvrdí, že idea židle vznikla v průběhu kulturního vývoje člověka, kdy člověk přetvářel přírodu v druhou přírodu, která mu lépe vyhovovala a více uspokojovala jeho potřeby. Ani materialismus nepopírá existenci idejí. Vidí ji jako zhmotněnou v každé židli, nebo ve výkrese, ať už na papíře nebo v počítači, která je připravena k tomu, aby podle ní stolaři vyrobili židli. Idea židle se rovněž nachází v hlavách každého člověka, který ji jednou v životě viděl, ví jaký je její účel, a když ji má k dispozici, tak ví, jak na ni usednout.

Výše jsme si ukázali teologický pohled, kdy se duše rozpomíná na svět idejí a duše řemeslníka se rozpomene na ideu židle. Dle materialistického přístupu vznikla idea židle jako poznání přírody a její přetvoření pro sebe. Někdy před miliony let hominidi opouštěli chůzi po čtyřech a vzpřímili se. Uvolněné ruce nabyly dokonalé motoriky a pomohly vytvořit technickou civilizaci. Volné ruce mohly uchopovat věci a mozek na ně soustředil pozornost. To přispívalo k rozvoji samotného mozku.  Vzpřímený postoj a vzpřímená chůze má své přednosti, ale i nevýhody. Celkovou tíhu těla nenesou čtyři nohy, ale pouze dvě. To vyžaduje čas od času uvolnění svalů nohou a k tomu je vhodný odpočinek v sedě. Časem lidé zjistili, že posezení na vyvýšené ploše je pohodlnější než sezení na zemi. Došlo k tomu mimovolně tím, že se posadili na kámen. Celková váha spočine na hýždích a nohy jsou volné, mohou relaxovat. Podstata kvality židle je určena zvenku, tj. stavbou lidského těla a vhodné polohy těla při odpočinku nohou, nebo při činnostech jako je jezení, psaní, drobné ruční práce atd. Zevnitř je kvalita židle určena její konstrukcí, materiálem a tvarem. Ona židlovitost zahrnuje zvýšení úrovně posedu, kdy celková váha spočine na ploše v určité výši a nohy pak žádnou váhu nenesou. Zvýšená deska pro usednutí musí mít pod sebou nosnou vzpěru mezi zemí a samotnou zvýšenou deskou.

Manipulace těžkým kamenem, nebo kusem dřeva (velkým špalkem) je nepraktická. Ta část, která podepírá sedací plochu byla odlehčena. Vnikla jedna silná noha, nebo dvě široké nohy, nebo tři úzké nohy, a nakonec se obecný tvar židle ustálil na čtyřech tenkých nohách. Sedací plocha byla doplněna o doplňkový obsah, jakými jsou opěrka na záda a opěrka na ruce. Tím jsme dostali určení kvality zevnitř. Došlo ke sjednocení vnějšího a vnitřního určení kvality židle.  Ergonomie těla zprostředkovala konstrukci židle a tvar židle podmiňuje reprodukci sil lidského těla. Některým dokonce umožňuje i rozšířenou reprodukci duševních sil čtením a vzděláváním.

Závěr

Na velmi zjednodušeném příkladu jsme si ukázali, jak se má jev k podstatě a podstata k jevu. Jak souvisí obsah s formou. Nejde o židlovitost. Jde o pravdivé nazírání na svět. Nežít v optickém klamu, neopájet se zdáním, hledat podstatu, skutečné příčiny a nevytvářet podmínky změnám, které nechceme. Naopak usilovat o změny, které nám budou k užitku. Dnes se nám podsouvá myšlenka, že krmení války zbraněmi je v našem zájmu. Není. Existence dostatečného množství zbraní je jednou z podmínek existence války. Když se k této podmínce přidají další podmínky, válka nutně vznikne. Prosadí se jako zákonitost. Jednoduché vnímaní jevů nikdy nepřijde na to, proč válka vznikla a existuje. Určitým skupinám, kterým válka vyhovuje, to bude jasné. Oni nám to však neřeknu. Na to musíme přijít sami. Šířeji o podstatě války a míru snad příště.

Dušan Mišík



Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?