6. prosince 2024 - 07:00
Především buď neuvěřitelně naivní nebo naopak propagandisticky záludné tvrzení, že Rusko zpochybněním tohoto memoranda „rozvrátilo základní principy mezinárodního práva“ a podobné nesmysly. Už snad stokrát jsem upozorňoval na to, že Budapešťské memorandum není mezinárodněprávně závazný dokument, ale jelikož propaganda úmyslně ignoruje fakta, bude třeba vysvětlit celou záležitost podrobněji.
K tomu, abychom pochopili podstatu a kontext sporu, se musíme vrátit do 31. července 1991, kdy prezident Sovětského svazu Michail Gorbačov a prezident Spojených států George Bush starší podepsali v Moskvě Smlouvu mezi SSSR a USA o snížení a omezení útočných zbraní, známou jako START. Byla výsledkem devítiletého vyjednávání mezi zástupci obou supervelmocí a znamenala zásadní průlom ve snaze o odzbrojení, když poprvé zavazovala velmoci k radikálnímu snížení současné úrovně strategických zbrojních arzenálů namísto omezení budoucí úrovně, jak se do té doby uzavíraly podobné dohody. Zároveň zástupci Ukrajiny, Běloruska, Kazachstánu a Ruska (tedy států, na jejichž území se v okamžiku zániku Sovětského svazu nacházel jaderný arzenál) uzavřeli 21. prosince 1991 v Alma-Atě dohodu, že Rusko se stane jediným nukleárním dědicem SSSR. Zdůrazňuji, že toto dědictví v té době nikdo nezpochybňoval a nárok na vlastnictví jaderných zbraní si kromě Ruska nikdo neuplatňoval. Právě tak se i na smlouvu START pohlíželo jako na ryze bilaterální.
Nevyzpytatelná Ukrajina (což byl, mimochodem, základní charakteristický rys její zahraniční politiky prakticky od vzniku nezávislého státu) však již za několik týdnů na tento závazek překvapivě zapomněla. Když ruský prezident sklidil na Západě jednu ovaci za druhou za své odzbrojovací iniciativy, ukrajinský prezident Kravčuk na něj již 19.února 1992 podrážděně reagoval: „Můžete redukovat pouze ty zbraně, které jsou vaše. Pokud Boris Jelcin mluvil s Georgem Bushem na přelomu ledna a února v Camp Davidu o strategických jaderných silách, pak takový mandát od nás nedostal.“ Toto prohlášení překvapilo celý svět. Americký ministr zahraničí James Baker se otevřeně zeptal, nač jsou pak dohody. Každému totiž bylo jasné, že z hlediska mezinárodního práva Ukrajina nevlastní jaderné zbraně, nevyrobila je, nemá od nich kódy, pouze jsou rozmístěny na jejich území. Byla to podobně absurdní situace, jako by se Německo nebo Itálie začaly tvářit, že americké nukleární hlavice na jejich území jsou jejich majetkem.
V každém případě Ukrajina si tímto trucováním vymohla právní dodatek ke smlouvě START. lisabonský protokol, který podepsali šéfové diplomacií Běloruska, Kazachstánu, Ukrajiny, Ruska a Spojených států 23.května 1992. Kritický článek 5 protokolu určoval, že Ukrajina, Bělorusko a Kazachstán přistoupí v nejkratší možné době ke Smlouvě o nešíření jaderných zbraníi. V každém případě si americký prezident George Bush po této zkušenosti vymohl od ukrajinského prezidenta Leonida Kravčuka dopis datovaný 7.května 1992, ve kterém se Kyjev zavázal, že Ukrajina bude garantovat likvidaci všech jaderných zbraní rozmístěných na jejím území, včetně strategických útočných zbraní, v souladu se smlouvou START. O stejném závazku ujistili amerického prezidenta i nejvyšší představitelé Kazachstánu a Běloruska, ti však nedělali problémy a dodržovali dohodu.
Jenže Ukrajina s přijetím smlouvy START stále otálela a prezident Kravčuk ji předložil parlamentu k ratifikaci až začátkem listopadu 1992. Zároveň si Kyjev začal klást nové podmínky. Ukrajinský velvyslanec v Moskvě Vladimír Križanovskij uspořádal 28. prosince 1992 tiskovou konferenci, na které si stěžoval, že Ukrajina se nachází ve velmi složité hospodářské situaci a neví, jak zrealizuje opatření ve věci jaderného odzbrojení, která si vyžádají obrovské výdaje. Washington pochopil vydírání a obratem slíbil Kyjevu, že mu poskytne 175 milionů dolarů na provedení hlavních prací v této oblasti. Ani to Ukrajině nestačilo. Po setkání s ruským prezidentem v Moskvě dne 15. ledna 1993 ukrajinský prezident Kravčuk prohlásil, že Ukrajině nevyhovují bezpečnostní záruky její územní celistvosti a nedotknutelnosti hranic. Ruské ministerstvo zahraničí odpovědělo, že nemůže jít dál a že už všechno, co mohlo, nabídlo.
V reakci na tento krok Nejvyšší rada Ukrajiny na neveřejném zasedání 19. října 1993 schválila bez větších diskusí vojenskou doktrínu státu, v níž se píše, že „Ukrajina spojuje likvidaci jaderných zbraní rozmístěných na jejím území s poskytnutím spolehlivých garancí pro její bezpečnost ze strany jaderných států a světového společenství“. Ještě závažnější však bylo usnesení ukrajinského parlamentu k ratifikaci smlouvy START o den dříve. Klíčová pasáž dokumentu 2, zněla stručně: „Ukrajina se necítí být vázána článkem 5 lisabonského protokolu.“ Ukrajinští poslanci tak explicitně popřeli sílu jediného přijatého mezinárodněprávního závazku, ze kterého bylo možné odvozovat, že Ukrajina přistupuje ke Smlouvě o nešíření jaderných zbraní a že je nejaderný stát. Jelcin zuřil a prohlásil, že „Ukrajina soustavně klame celý svět“, zatímco Spojené státy pohrozily Kyjevu mezinárodní izolací. Ukrajinský prezident Kravčuk se snažil získat čas a v telefonickém rozhovoru ujistil amerického prezidenta Billa Clintona, že smlouvu START v balíčku se Smlouvou o nešíření jaderných zbraní předloží novému ukrajinskému parlamentu, který vzejde po volbách. Jako projev dobré vůle pak ukrajinská vláda 20. prosince 1993 oznámila, že přistoupila k deaktivaci sedmnácti kusů mezikontinentálních balistických střel typu SS-24.
Následovaly měsíc trvající tajná rusko-ukrajinská jednání, která přímo zprostředkovaly Spojené státy. Výsledkem bylo předběžné třístranné prohlášení, které podepsali Boris Jelcin, Leonid Kravčuk a Bill Clinton 14. ledna 1994. Právě toto prohlášení se stalo základem dnes již legendárního Budapešťského memoranda, které na závěr summitu KBSE v Budapešti podepsali 5. prosince 19 , USA a Spojeného království. Čína a Francie poskytly Ukrajině později separátní prohlášení. A teď k samotné podstatě tohoto dokumentu.
Není pravdou, že by toto prohlášení tří prezidentů plus britského premiéra dalo Ukrajině bezpečnostní garance a už vůbec není pravdou, že by Rusko porušilo své závazky, protože tento dokument není mezinárodněprávně závazný. Jak již název napovídá, memorandum není mezinárodní smlouvou a nevytváří práva a povinnosti, které se řídí mezinárodním právem. Je to politické prohlášení, nic víc, podobné memorandám našich nejvyšších ústavních činitelů o neměnnosti zahraničněpolitické orientace. Je to sice významné, ale právně nezávazné společné stanovisko státních představitelů, které slouží často jako podklad k dalšímu jednání. Závazky jednotlivých osob v tomto případě nelze přenášet na jejich nástupce, ale ani na signatáře takových dohod se nevztahují žádné povinnosti. V mezinárodních vztazích jde nejčastěji jen o záznam s výkladem otázek tvořících předmět diplomatického jednání. Pouze právní analfabet může vyvozovat mezinárodněprávní závaznost z toho, že memorandum svými ustanoveními odkazuje na závazný Závěrečný akt KBSE. Takto mezinárodní právo opravdu nefunguje. Proto všechny propagandistické plátky neuvěřitelně zavádějí, když tvrdí, že Rusko porušilo mezinárodní smlouvu a že z toho lze vyvozovat nějaké mezinárodněprávní důsledky. Opakuji, je to lež.
Dokonce to odvolání na Závěrečný akt KBSE nesplňuje ani formální parametry nároku na bezpečnostní garance, protože případný závazek „okamžitě se domáhat akcí Rady bezpečnosti OSN“ se vztahuje pouze na případ vojenské agrese s použitím jaderných zbraní. Podle tohoto znění tedy stálí členové Rady bezpečnosti OSN nejsou povinni činit vůbec žádná opatření, pokud se vojenská agrese uskuteční pomocí konvenčních prostředků. A co je ještě zajímavější - můžeme říci, že pokud Rusko a Spojené státy v Trojstranném prohlášení ze 14. ledna 1994 slíbili, že „budou respektovat nezávislost a suverenitu, jakož i současné hranice členských států KBSE a uznávat, že změny hranic mohou být provedeny pouze mírovým způsobem“ – tak tento politický příslib porušily jako první Spojené státy bombardováním a rozbitím Jugoslávie v příkrém rozporu s mezinárodním právem. Ukrajinská strana prohrála iv tom, že jí byla potvrzena pouze zásada neporušitelnosti hranic, nikoli uznání zásad nedotknutelnosti hranic, jak to požadovala. Laik v tom nemusí vidět rozdíl, ale jen zásada nedotknutelnosti hranic nepřipouští žádné hraniční úpravy. Legitimní zůstává otázka, proč byla u dokumentu takové povahy zvolena z hlediska diplomatické praxe velmi nestandardní forma prohlášení. Odpověď je jednoduchá a pro mnohé možná překvapující: Bylo to na žádost ukrajinské strany, která se obávala, že by Budapešťské memorandum mohlo narazit v Nejvyšší radě Ukrajiny na podobné problémy jako při projednání smlouvy START.
Podtrženo sečteno, odvolávání se na nějaké bezpečnostní záruky v případě Budapešťského memoranda stojí zcela na vodě. Západ velmi dobře ví, že na základě tohoto cáru papíru nemůže vymáhat plnění žádných závazků, a tak jej jen zneužívá k antiruské propagandě. Ukrajina si svými praktikami vysloužila na scéně světové diplomacie pověst nespolehlivého a nepředvídatelného partnera.
Rusko bylo poprvé přinuceno politicky uznat a respektovat politickou nezávislost Ukrajiny. Jediný, kdo z toho něco získal, byly Spojené státy, které tímto dokumentem legitimizovaly svou mocenskou přítomnost ve východní Evropě. Ale domáhat se plnění Budapešťského memoranda s jemným citovým vydíráním, že Ukrajina se na jeho základě „vzdala“ jaderných zbraní, je fakticky směšné, politicky neudržitelné a právně neobhajitelné. Ukrajina se neměla čeho vzdát, neboť nukleární zbraně nikdy nevlastnila, tak jako Turecko nevlastní americké jaderné hlavice rozmístěné na jeho území. Vždyť už v Deklaraci o nezávislosti ze 16. července 1990 přijala Ukrajina filozofii, že je státem bez jaderných zbraní a nebude je ani vyrábět, ani přijímat, ani jiným způsobem získávat. Nic na tom nemění ani neustálá změna postojů Ukrajiny, její vlastnictví nukleárního arzenálu bylo z hlediska mezinárodního práva od začátku neudržitelné. Ukrajina má právo na svou územní celistvost a nezávislost. Ale může si ji obhájit a upevnit pouze za jednacím stolem a zvyšováním důvěry ve spolehlivost, stálost a férovost svých postojů v mezinárodních vztazích. Argumentací právně bezcenným dokumentem se v odborných kruzích pouze zesměšňujete a diskvalifikujete. Zapomeňte na Budapešťské memorandum. Potřebujeme mnohem širší, koncepčnější a realističtější dokument, který vybuduje novou evropskou bezpečnostní architekturu, ne dočasně uchlácholí skřípky dvou sousedních států.
Eduard Chmelár