Tomáš Doležal: Za nesmyslně vysoké ceny elektřiny může Green Deal

KOMENTÁŘ

Navzdory různým slibům naší vlády i v příštích letech bude, bohužel, celková cena elektřiny spíš stoupat.

20. prosince 2023 - 07:00

Struktura energetiky se totiž významně mění kvůli Green Dealu nesprávným směrem. Proto je nutné stavět nové elektrárny a posilovat distribuční sítě, čímž se zdražuje celý provoz elektrizační soustavy.

To vše se promítá – a ještě se bude promítat - do ceny. Ceny elektřiny v ČR rovněž zcela nesmyslně, i kvůli obchodování této komodity přes středoevrospkou lipskou burzu, léta kopírují ceny elektřiny v Německu, byť Němci mají tradičně vyšší výrobní náklady a také výrazně vyšší koupěschopnost než Češi.

Šéf společnosti ČEZ Daniel Beneš dokonce prohlásil rozhovoru pro Seznam Zprávy, že jeho skupina nemá na ceny elektřiny žádný vliv. „Ceny jsou dány několika faktory, které firma jako ČEZ neovlivňuje. Obchodujeme na evropském trhu, kde má naše výroba podíl jen kolem dvou až tří procent. S tím nemáte sebemenší šanci cenu ovlivnit,“ prohlásil. Zde je zakopán pes…

Podle Jaroslava Míla, který seděl v křesle šéfa ČEZ v letech 2000 až 2003, je ovšem funkční evropský trh s elektřinou jen mýtus. „Evropský trh s elektřinou neexistuje. Trh může fungovat jen v rámci obchodních zón s vlastními pravidly a mnohdy i s vlastní cenovou politikou, jako je například Česko, Polsko, Německo a tak dále. Cena potravin v Německu také není stejná jako v Česku, i když jsme na společném evropském trhu. Ani kapitálový trh nemá společný trh evropských akcií.“.

Zatímco na volném trhu zboží a služeb soupeří technologie a podnikatelské modely, v energetice soupeří státy a o vítězství rozhoduje jejich geografická poloha, přírodní podmínky a schopnost států energetiku dotovat.

Co do geografie je ČR v nevýhodě. V zimě potřebujeme vyrábět hodně tepla, máme energeticky náročný průmysl a naše energetika stojí na uhlí, zatíženém nesmyslnými spekulativními emisními povolenkami.

Transformace energetiky na úrovni EU je prosazována bez hodnocení dopadů, ale za silné podpory unijních finančních nástrojů, vyhovujících především Německu.

V praxi to znamená, že díky nastavení legislativy naši odběratelé dotují export elektřiny z ČR hrubým odhadem na úrovni blížící se objemu ročních dotací na podporu tzv. obnovitelných zdrojů energií – tj. více než 50 miliardami korun ročně. Zde hledejme i příčiny pro dramatický růst státem regulované složky ceny elektřiny.

Produkce českých elektráren je stále vcelku levná. Ukazují to čísla zveřejňovaná ve výročních zprávách ČEZ. Podle nich skupina prodala většinu elektřiny na letošní rok s předstihem v letech 2021 a 2022.

Předloni prodávala průměrně za 1,40 koruny na kWh, loni za 2,85 koruny. Přesto její obchodní firma ČEZ Prodej většinu letošního roku nabízela proud domácnostem na hranici vládního cenového stropu pět korun za kWh a mnoho spotřebitelů tuto cenu platilo. Podle generálního ředitele ČEZ Beneše to je dáno právě tím, že prodejní cenu určuje evropský trh.

„Lze jen těžko pochopit, proč Česká republika před časem nepodpořila návrh Francie, aby ceny elektřiny vycházely z nákladů energetického mixu v dané zemi. Naše náklady patří k nejnižším v celé Evropě,“ říká v této souvislosti bývalý ředitel společnosti ČEZ Jaroslav Míl.

ČR bez jakéhokoli přehánění čelí riziku, že čím dál dražší elektřina může postupně ničit náš průmysl, srážet náš ekonomický výkon a nabourávat pracně budovaný sociální smír. To všem od mantrou Green Dealu, který nesmyslnou, zjoubnou a totalitní zelenou progresivistickou ideologií. Energeticky náročné podniky to může ohrožovat. Znovu stoupne tlak na inflaci.

Česká energetika prochází obrovskou změnou a potřebuje biliónové investice. Musí budovat nové elektrárny, mění svou strukturu. Systém postavený na několika velkých elektrárnách se decentralizuje, solární panely a větrníky vyrábějí nepravidelně - tomu je třeba přizpůsobit celý systém. Především posilovat přenosové i distribuční linky.

S přibývajícím počtem neřiditelných zdrojů ale rostou i nároky na provoz. „Udržet stabilitu soustavy je nákladnější. Bývalo to výrazně pod 10 miliardami ročně, dnes to jde přes 15 až ke 20 miliardám,“ říká šéf ČEZu Beneš. A dodává to, co si řada lidí neuvědomuje: „Všechny tyto náklady se promítnou v ceně elektřiny. Nakonec to vše zaplatí ti, kteří ji spotřebovávají.“

„Neregulovaná složka elektřiny zůstane v porovnání s léty před válkou na Ukrajině a covidem velmi vysoko, regulovaná složka poroste soustavně a výrazně. Oboje souvisí zejména s ambiciózní snahou EU o dekarbonizaci,“ říká k tomu  hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Dalším velkým problém je enormní růst nákladů na výrobu a distribuci elektřiny v době, kdy je jí celkově nedostatek, protože na severu Německa nefouká a soláry ve vnitrozemí nemají dost slunce. Záložní elektrárny kvůli tomu vyrábějí jen tehdy, když je to zapotřebí, a tak si cenu zvedají více, než při standardním celoročním provozu.

Česká vláda rovněž bezprecedentně selhala ohledně využití možnosti hrazení kompenzací vysokých cen elektřiny českým spotřebitelům z prostředků získaných z dražeb emisních povolenek, které jsou součástí rozpočtu Státního fondu životního prostředí spravovaného ministerstvem životního prostředí vedeném v tomto volebním období lidovci.

Kompenzace dopadů vysokých cen energií z výnosů z prodeje emisních povolenek - to je kapitola sama pro sebe. A kapitola pro vládu velice ostudná.

Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že už to není možné. Prý proto, že v květnu letošního byla přijata směrnice EU, podle níž mají být peníze z emisních povolenek napříště určeny výhradně na rozvoj nově budovaných obnovitelných zdrojů.

Členské státy ale mají vždy 18 měsíců na zavedení každé nové unijní směrnice do národní legislativy. Česká republika tuto směrnici ovšem dosud do svého právního řádu neimplementovala, takže jsme se mohli  - a měli - řídit dosavadní právní úpravou ohledně využití peněz z výnosu emisních povolenek.

Ostatně, říkají to i zástupci českého ministerstva průmyslu a obchodu. „Rok 2024 by pravděpodobně šel pokrýt i z výnosů z emisních povolenek“. To řekl to pirátský náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Třešňák pro server Seznam.zprávy.

Současně platí, že celá právní konstrukce ohledně možnosti použití výnosů z emisních povolenek je zcela nesmyslná a postavená na hlavu. A v plné nahotě ukazuje škodlivost zelených nařízení a směrnic Evropské unie, Green Dealu a v podstatě už i samotného členství v Evropské unii.

Protože přináší jednoznačné omezení naší suverenity v podobě práva sestavit si český státní rozpočet na základě českých národních zájmů a potřeb.

EU a její nařízení nám tedy arbitrárně a extrémně zdražují energie, zejména elektřinu - a současně nám zakazují dopady těchto opatření našim občanům a našim firmám kompenzovat z našeho rozpočtu dle našich vnitrostátních představ.

A pojďme dále: „Uhelné elektrárny se dostanou během dvou let do ztráty kvůli ceně emisní povolenky, ať chceme, nebo nechceme. Uhlí bude v minusu několika miliard korun.“. To je opět citace Daniela Beneše, šéfa společnosti ČEZ.

Podotýkám jen, že uhlí nyní pokrývá cca 45 procent naší domácí spotřeby elektřiny.

Mimochodem, plánované výrazné navýšení regulované složky cen elektřiny od příštího roku bude jednoznačně i dalším proinflačním faktorem.

A to jak účetně, tak i psychologicky, tedy i v případě firem, které díky fixaci svých vstupních cen žádný výrazný nárůst celkových nákladů ve skutečnosti nepocítí. Ale ceny zvýší  i tak - když to udělají ostatní.

Jak tedy popsat podobu evropského trhu, nebo spíš parodie na trh, s elektřinou?

V prostředí promořeném dotacemi hradí náklady občané jako koneční odběratelé energií - a protože to nestačí, rovněž i jako plátci daní prostřednictvím jejich neustáleho zvyšování. Zisk z dodávek energií naopak zůstává u energetických firem, u obchodníků, u vlastníků komoditních burz, u různých překupníků, spekulantů a podobně.

Jde o zvrácenou formu takzvané socializace nákladů a privatizace zisků.

Tomáš Doležal


Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?