Referendum by se mohlo konat jedině tehdy, pokud se pro něj vysloví současně většina v Poslanecké sněmovně a Senátu. Každá vláda disponuje většinou v Poslanecké sněmovně, a tedy může konání referenda kdykoli zhatit. I v případě, že pro něj předkladatel získá 250.000 podpisů!
ČSSD naopak dlouhodobě prosazuje přijetí takového obecného zákona o referendu, který by stanovil povinnost referendum konat pokaždé, kdy je v souladu s podmínkami zákona předložena otázka a je pro ni získán potřebný počet podpisů. Jen tak budou moci naši občané rozhodovat sami a přímo, nikoliv jen v případech, kdy jim to politici dovolí.
Omezení, o čem lze v referendu rozhodovat
Je možné vést věcnou debatu o pozitivním a negativním vymezení okruhů a oblastí, kde se referendum může konat. Shodu lze například najít na zákazu referenda měnícího podstatné náležitosti demokratického právního státu, nebo zásahu do správy daní. Vládní návrh je však ve svém negativním vymezení tak široký, že vyvstává otázka, o čem referendum vlastně bude podle tohoto zákona vůbec možné konat.
Vysokou hranici účasti pro platnost referenda
Vláda stanovila minimální účast 50 % oprávněných voličů, aby referendum mohlo být platné. Tato hranice je nejen v rozporu s doporučením Rady Evropy (doporučuje nulovou hranici), ale především se neosvědčila v praxi ani v samotné ČR. U místních referend vedla 50% hranice k tomu, že většina referend nebyla závazná a institut referenda byl ochromen. Mnohdy voliči, kteří by se jinak vyslovili proti otázce, raději k referendu nepřišli a zmařili jej. Pokud by totiž mělo být závazné, muselo by při neúčasti odpůrců hlasovat v referendu pro ANO více než 50 % všech voličů. I proto došlo v minulém období ke změně této úpravy a snížení hranice u místního referenda na 35 % s tím, že, aby bylo referendum závazné, musí se pro návrh vyslovit alespoň 25 % oprávněných voličů. Tímto ustanovením je zaručeno, že o podstatných náležitostech státu rozhodne vždy relevantní počet voličů.
ČSSD se snaží prosadit institut referenda od počátku 90. let. Proto i přes výše uvedené výhrady podpoří vládní návrh v prvém čtení tak, aby postoupil k projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny. V nich uplatníme své připomínky a předložíme pozměňovací návrhy, které by chyby vládního návrhu odstranily. Konečný postoj sociální demokracie bude záležet na přijetí pozměňujících návrhů, které posílí postavení občanů a učiní z návrhu skutečné referendum.
Jeroným Tejc