Jan Campbell: Varování z Kondopogy

KOMENTÁŘ

Kondopoga (rusky Кондопога, karelsky Kondupohju, finsky Kontupohja) je město a správní středisko Kondopožského rajónu v Ruské federaci.

18. srpna 2018 - 07:00
Při sčítání lidu v roce 2010 mělo město přibližně 33 tisíc obyvatel. Město leží na šíji mezi Kondopožským zálivem Oněžského jezera a jezerem Nigozero. Jezera jsou spojena kanálem, na kterém od roku 1923 funguje Kondopožská vodní elektrárna. Od Petrozavodsku, hlavního města republiky, je Kondopoga vzdálena zhruba padesát kilometrů severně. Přes město vede od roku 1917 Murmanská železniční magistrála z Petrohradu do Murmansku.

První zmínka o Kondopoze je z roku 1563. Výstavba Petrohradu byla zabezpečena mramorem z Kondopogy. Během druhé světové války byla Kondopoga obsazena finskou armádou (3. 11. 1941), jednotky Rudé armády dobyly zpět město 28. 6.1944 v rámci Vyborgsko - Petrozavodské operace.     Pro zájemce o více uvádím, že v městě se narodily běžkyně na lyžích Larisa Lazutinová (1965), hudební skladatelka Natalia Dittrichová (1973), abych uvedl alespoň dva příklady. Rozhodnutím vlády RF z 29.6.2014, č. 1398 bylo město zapsáno do seznamu mono-profilových municipalit RF s vysoce komplexní sociální výzvou. Neřešená výzva, rostoucí vliv extrémních společenství mladých a starších, a vliv sociálních sítí způsobily nenahraditelnou ztrátu symbolu nejen města, ale ruské kultury a pravoslaví: Uspenský chrám, postavený 1774, včetně obrazů, unikátní ikono-stáze s nebem (vytvořené v barokním stylu) byl totálně zničen požárem založeným 15 letým extrémistou - satanistou ve spojení s chamtivostí úředníků 10. Srpna 2018. Chamtivost, v překladu Bible kralické lakomství, je Novým zákonem popisována jako vlastnost, před níž je třeba se varovat: Právě tak, jako neuznali za dobré poznávat Boha, vydal je Bůh jejich neosvědčené mysli, aby dělali, co se nesluší: Jsou naplněni veškerou nepravostí, smilstvem, ničemností, chamtivostí, špatností...“(Bible, List Římanům 1, 28).

Zmiňuji se dnes o tomto neštěstí z několika důvodů: 1) Aktualita případu. 2) Rostoucí síla a velikost extrémismu (neštěstí doby) přesahují hranice nejenom daleké Karélie (kterou jsem navštívil v minulém roce), ale i RF. 3) Extremismus (v mnoha podobách) se usídlil i v Evropě. Ničí živou historii, radost epochy a lidí, a současně připomíná, jak důležité jsou sociální spravedlnost, spřízněnost a etnické soužití.

Zmiňuji se o nich, protože jeden z kořenů nenahraditelné ztráty způsobené extrémistou - satanistou se nachází v nedávné historii. Koncem srpna před 12 roky (2006) došlo v Kondopoge k masovým nepokojům. Ty způsobila etnická problematika. Prezentovala se smrtí dvou místních občanů. Tu způsobili Čečenci. Výsledkem nepokojů byla deportace a odjezd mnoha Čečenců, zadržení značného množství místních obyvatel, a k neštěstí města, kraje a Ruska, pokračování růstu chamtivosti úředníků. Poučením ze ztráty Uspenského chrámu v Kondopoge pro žijící v české kotlině a Evropě je mnoho.

Za prvé je to skutečnost, že svatou historii zničil lidský odpad přítomnosti. 15 letý extrémista - satanista si nezaslouží být jmenován jinak. Je to lidský odpad a jeho těžké, protože komplexní odstranění, o kterých píši a přednáším nejenom já, již několik let. O kterém ale nečtu v žádném vládním nebo stranickém prohlášení. Za druhé je to moc (úředníků a byrokratického systému), která by měla být trestána okamžitě za obelhávání veřejnosti. V daném případě úředníci od začátku svalovali vinu na turisty hrající si s ohněm. Za třetí je to moc těch, kteří kontrolují (na základě závislosti), vychovávají (rodiče) a vzdělávají (škola) mládež. 15 letý žhář-satanista dostal radu ze sociálních sítí! Není se čemu divit, když si někteří z nás stěžují, že Google sleduje i ty, kteří nedali souhlas a vypnuli aplikaci dovolující identifikaci místa. Za čtvrté je to potřeba komplexně chránit památky a historii národa, nepodléhat slibům developerů a výmluvám zkorumpovaných úředníků, politiků a jejich slouhů, majících neomezený přístup k masovým mediím.


Vláda Ruské federace, která neplní úkoly přijaté od prezidenta Putina, což není ani tajemstvím, ani vměšováním se do vnitřní politiky RF, není, jak se mi jeví, schopna zabezpečit úroveň kulturního dědictví Ruska. Dokazují to tragédie doby perestrojky (během které za vládnutí starosty Lužkova bylo zničeno více než 700 historických objektů jenom v Moskvě), tragédie roku 2017 (zničení symbolu města Tvěr - Речной вокзал), tragédie z července tohoto roku ve Vladivostoku (Teremok - Теремок), abych jmenoval některé. Odpovídá to duchu doby, který se nezastavil v Rusku. V Evropě můžeme také pozorovat barbarství v mnoha podobách a velikosti. S neřešenou migrační problematikou, rostoucí sociální nespravedlností a hrozící izolací EU v boji o nové rozdělení světa, výhledy do představitelné budoucnosti jsou chmurné: Budeme častěji vidět schizofrenní teroristy a extrémisty - satany (v bílých košilích, odpůrci vlastní historie, pseudo-vzdělance apod.), bloudící bezdomovce a nezaměstnané, apatické seniory v obchodních centrech s rohlíkem v ruce. Vše v doprovodu nezmenšujícího se množství chamtivých (na moc a peníze úředníků, politiků a tzv. vůdců) v ochráněných prostorách a vozidlech. Je tomu proto, že ignorujeme skutečnost: Ekologie životního prostředí vychází totiž z ekologie kultury (myšlení, řeči a chování). Tohle je téma na další příspěvek. V něm je možné dokázat, že česká kotlina a část Evropy se (z)ničí sama, podobě jako se ničí sama Rus. Varování z Kondopogy je jasné, srozumitelné a přesvědčivé. Indikuje, že není potřeba zvyšovat vojenský rozpočet, mluvit zmateně a ve frázích o obraně před útokem z východu, ale věnovat se problematice kultury. Souhlasu netřeba.

Jan Campbell



Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?