Za prvé, více než 36 mld. dotací Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu je vzhledem k tomu, že hospodaříme s vysokým deficitem, vpravdě vysoká cena za „českost“ potravin a iluzorní potravinou soběstačnost.
Za druhé, po růstu v letošním roce zavání v prostředí nulové inflace plán opětovného růstu platů zaměstnanců ve veřejném sektoru pro rok 2016 o tři procenta mnohem více předčasným začátkem předvolební kampaně než snahou o udržení reálné koupěschopnosti zaměstnanců veřejného sektoru.
Za třetí, 30 mld. korun, kterými držíme (správně: vydržujeme) rodiče na jedné z nejdelších rodičovských dovolených v rámci OECD, navíc placené bez ohledu na příjem rodiny, také nepokládám za optimální investici z vypůjčených peněz. Krom toho, že si zde stát ve většině případů kupuje něco, co by měl i tak (málokoho k pořízení si potomka motivuje několik tisíc korun rodičovského příspěvku pobíraného 2 či 3 roky), imperativem hospodářské politiky by v dnešní technologicky překotné době mělo být rychlejší znovuzařazení do pracovního procesu.
Chápu, že do vlastní kapsy, do kapes „svých“ zaměstnanců či„do kapes dětí“ se této vládě nechce. Ale generovat i při nejsilnějším růstu za dlouhou dobu mnohamiliardové deficity je znakem chronické nemoci veřejných financí. Nemoci, která sama od sebe a bezbolestně neskončí.