Za subvencemi se však obvykle skrývají spíše než vznešené cíle jen velmi přízemní a partikulární zájmy. Šrotovné bude jen jednou z dalších nesmyslných dotací, které tolik škodí našemu hospodářství již v celé řadě jiných oblastí. Každá subvence, tedy i šrotovné, pokřivuje trh, protože se kvůli ní produkují a kupují statky, které by za normálních okolností u spotřebitelů neuspěly, nebo by uspěly v menší míře. Stejně tak investice míří do oblastí, kam by za normálních okolností důvod investovat nebyl. Ekonomika se pak stává stále více deformovanou a tím i méně efektivní, což v končeném důsledku odnášíme všichni.
To platí i pro snahu podpořit ekologická auta, která jsou dnes díky stále ještě nedokonalým a náročným technologiím mnohem dražší a také uživatelsky méně komfortní (už jen třeba z důvodu nedostatku čerpacích, resp. nabíjecích stanic). Lobby výrobců těchto aut si však chce zkrátka sáhnout na peníze, které by za jiných okolností v normálním konkurenčním boji šanci získat neměla. Negativně šrotovné dopadne naopak na ty výrobce a obchodníky, kterých se subvence týkat nebudou. Budou to výrobci, kteří ekologická auta nevyrábějí a hlavně obchodníci s ojetými vozy, proti kterým je jakákoliv verze šrotovného namířena primárně. Státní přerozdělování má tak na rozdíl od svobodné směny vedle vítězů také své zřejmé poražené.
Šrotovné je nespravedlivé i vůči spotřebitelům. Ti, kteří mají dostatek financí na koupi nového vozu, budou dotováni svými méně bohatými spoluobčany, jimž i přes možnost získat dotaci nezbyde nic jiného, než dál jezdit ve starších vozech. Šrotovné má být totiž financováno z ekologických poplatků účtovaných právě za převody starších automobilů.
Nemám nic proti výrobě a prodeji tzv. ekologických aut, pokud si najdou své zákazníky přirozeně a nesahají do kapes druhým. V tomto případě jde ale jen o další z cest, jak využít tolik zprofanovanou politiku boje proti globálnímu oteplování, emisím CO2 apod. k obohacení určitých zájmových skupin. Omlazení vozového parku si určitě přát můžeme, ale asi budeme všichni šťastnější, pokud se tak bude dít díky růstu celé naší ekonomiky, díky růstu zisků firem, mezd a platů občanů, kteří si tak budou moci kupovat novější a technologicky vyspělejší automobily. Ostatně takto se vozový park v ČR přirozeně obnovoval doteď, aniž by bylo třeba „moudrých“ byrokratů přerozdělujících peníze nás ostatních.
institutvk.cz