Jiří Valenta: Realizace projektu “Gigafactory” v Líních byla od počátku daná!

KOMENTÁŘ

Situace s realizací projektu výstavby obrovské továrny na autobaterie do elektrovozidel firmou Volkswagen,..

6. prosince 2022 - 06:30
....s plánovanými pěti tisíci zaměstnanci, v lokalitě letiště v Líních nedaleko Plzně nabírá vysoké a nejspíše již i závěrečné obrátky. A jak je skutečně patrno, při porovnání s jinými kroky “pětikoaliční vlády”, opět v neprospěch dotčených obcí a jejich obyvatel a bohužel také za minimální komunikace s nimi. Občané ČR jsou opět až na posledním místě a bezohledně prosazovaným vládním prioritám musí tak jít logicky “z cesty”!

Bez ohledu na jejich zájmy a potažmo i zájmy celého plzeňského regionu, tak nejspíše dojde ke zrušení areálu místního letiště, a to v lepším případě při zachování dráhy pro leteckou záchrannou službu. Vládě a jejím místním “politickým buldozerům”, zejména z řad STANu, nikterak nevadí hlasité občanské protesty běžných lidí, ale ani mnoha pilotů a jiných leteckých odborníků a svojí přezíravou arogancí tak dávají najevo, že by mohli být již dávno v “žoldu”, či na “výplatních páskách” nadnárodních firem z transatlanticky propojeného světa.

Zmocněnec vlády pro Gigafactory, dlouholetý vysoký exponent ODS, Hynek Brom, v tomto ohledu již potvrdil, že vláda chystá závazek k vybudování dvoukolejového dopravního železničního napojení Plzeň-Domažlice-Furth im Wald v Bavorsku.

A celou situaci, která je stále oficiálně prezentovaná jako otevřená či přesněji řečeno “neuzavřená”, dokresluje další neveřejný dokument firmy Volkswagen s návrhem stavby tzv. bateriové akademie, což by měla být nová budova o velikosti devatenáct tisíc metrů čtverečních v areálu Západočeské univerzity, ve které by se měli vzdělávat potřební specialisté. Takže, rozhodnuto nejspíše již dávno je!

Přilehlé obce a jejich občané však mají obrovský, a lze poctivě říci, že i opodstatněný strach. Obávají se příchodu tisíců nekvalifikovaných zaměstnanců, zejména levné pracovní síly dokonce i z tzv. třetích zemí, pro kterou zde nemáme ani ubytování, školy, mateřské školky, lékaře, ani jinou, zcela nezbytnou infrastrukturu. Lidé sice chápou určitou ekonomickou výhodu, plynoucí z výstavby Gigafactory, ale logicky nerozumí tomu proč by měla stát právě zde, na zcela nevhodném místě, odpovídajícím snad jen potřebám efektivity německé firmy. Zejména, když i minulá vláda již nabízela Volkswagenu místo ke stavbě například v oblasti Prunéřova, nebo na Sokolovsku v Karlovarském kraji, kde by lokalizace megatovárny dávala mnohem větší smysl.

Letečtí specialisté se k celému, podivně tvářícímu, procesu vyjednávání dodávají, že v souvislosti se zrušením letiště, se po nejbližších dvacet let žádný nový aeroport v Evropě nepostaví, a tak sliby vlády o poskytnutí kompenzace letcům či armádě ve formě náhradních pozemků, jsou zcela falešné. Muselo by se totiž vyvlastňovat, což by zcela jistě vyvolalo na politické scéně obrovský poprask, neboť přes ústavní garanci, že všechny formy vlastnictví jsou si rovné, tak pravicové subjekty nekompromisně diktují nadřazenost soukromého vlastnictví, často ovšem působícího v neprospěch většiny.

Lze tedy jen zopakovat, že je nejspíše již definitivně rozhodnuto! Dokladem může být i aspekt, že vedení vládních koaličních partají reptající regionální oponenty ve vlastních řadách již začínají postupně umlčovat. K takovéto ilustraci nemusíme chodit daleko, zatímco pro ministry Stanjuru a Černochovou z ODS je výstavba “baterkárny” u Plzně dlouhodobě strategickou věcí, prakticky všichni významní kandidáti této strany v nedávných obecních a senátních volbách se zřetelně vyslovovali “proti”. Jediný, kdo mezi oběma “modrými partami” poletoval názorově jakoby “ani ryba, ani rak”, byl místní politik, současně aktuálně ale také ministr kultury Baxa.



Obdobný efekt můžeme spatřovat i u politiků STANu, kteří v Plzeňském kraji, a to zejména pánové náměstkové hejtmana Bernard a Čížek, projekt nekompromisně protlačují! A pirátský hejtman Plzeňského kraje Špoták jim, nejspíše z obavy o svoji funkci, kdy jejich koaliční hlasy k jejímu výkonu nezbytně potřebuje, zřejmě podlehl také. Mnozí řadoví Starostové, ale i Piráti, však s projektem nesouhlasí.

Dalším doprovodným jevem “boje o Líně” jsou veřejné exhibice stávajících prezidenstských kandidátů, kteří by si na postojích k projektu Gigafactory rádi uměle zvýšili svoji popularitu a volitelnost. Dělají to způsobem, že se jakoby “přijedou informovat o projektu” a jim nakloněná média jsou těmito aktivitami ihned plná. Ať se to již týká generála Pavla, který po převzetí patronátu nad lvy berberskými v plzeňské ZOO se neváhal sejít se starostou dotčené obce Dobřany, aby se “do problému ponořil naplno”, nebo i o Andreje Babiše, který také navštívil starostu stejného. Je však smutné, když oba pánové zavítají do Plzně a okolí jen tehdy, když se to hodí do jejich “předvolebního krámu”.

Doufejme, že tak snad alespoň zasáhne ve prospěch občanů nový primátor Plzně Roman Zarzycký z ANO, který stále tvrdí, že je názorově konsistentní, a který se svojí radniční koalicí reálně drží v rukou významný klíč od celého projektu, neboť bez vody poskytovné městkou vodárnou, se tento realizovat prakticky nemůže.

A jelikož se jeho partajní šéf Babiš nedávno veřejně vyjádřil, že se jedná, cituji: “O “gigatunel, tentokráte na vládní úrovni”, mohl by mít náš region, dotčené obce a jejich občané, stále ještě šanci na přesunutí výstavby továrny na mnohem vhodnější místo. Bohužel se ale opět může stát, že “slova a sliby voličům příjemně plynou”, jen skutky je již nedoprovází a významní hráči na celostátní politické scéně se opět mezi sebou dohodnou, i když se to pro veřejnost potom odprezentuje jinak!

Nadnárodní kapitál a čeští oligarchové, prounijní hujeři a nekrytičtí milci NATO si určitě vzájemně škodit nebudou. A čeští občané? Ti přece pro ně stojí až ve druhé řadě, to snad již pochopil mnohý z nás!

Jiří Valenta



Anketa

Kdo z opozičních lídrů je pro Vás nejpřijatelnější?