Dušan Mišík: Progresivismus a konzervativismus z pohledu skutečnosti a možnosti

KOMENTÁŘ

V souvislosti s vývojem na Slovensku a nejenom na Slovensku se často mluví o progresivismu.

29. května 2024 - 07:30

Je spojován s levicí a neomarxismem. Levice a marxisti naopak tvrdí, že neomarxismus i progresivismus nemá s marxismem a levicí nic společného. Dokonce komunisté se spojují s konzervativní pravicí proti neomarxistickým a progresivistickým programům. Pánbů, nebo čert, aby se vtom vyznal.

Petr Plecitý  v článku Falešné vábení progresivismu, uveřejněného 15. dubna 2024 na webu Echo24.cz, si pokládá otázku: Jaké jsou pilíře progresivismu? A odpovídá:
  • Klima alarmismus
„Míra klimatického pokrytectví je nezměrná a ukazuje, že cílem není snížení CO2, ale likvidace ekonomiky v západním světě“.
  • Transgenderismus
„Cílem tohoto pilíře progresivismu není ochrana žen či minorit, ale snaha rozbít reprodukci lidí v rodinách západních společností a vykořenit lidi z hodnot evropských společností“.
  • Podpora migrace
Cílem tohoto pilíře je proměnit složení evropské společnosti ve prospěch lidí ze zemí Afriky a Asie, což podle progresivistů umožní nastolit novou multikulturní společnost, vytvořit nového člověka…“
  • Dotace na různé chvályhodné cíle
„Pohodlný finanční příjem mnoha progresivistům v tzv. nevládních organizacích … tito lidé mají čas i osobní finanční zájem dále prosazovat cíle progresivismu“.
  • Boj s lidmi opačného názoru
„Cancelculture, zločiny z nenávisti a boj s údajnými dezinformacemi“ píše Petr Plecitý a pokračuje „…ve skutečnosti se jedná o mocenský nástroj progresivistů k vytváření atmosféry strachu a potlačení jiných názorů“.

Pokusme se ujasnit si myšlenky kolem pokroku a stagnace, zaostáváním, progresem a regresem, pohybem směrem do budoucnosti a zpátečnictvím, revolucí, evolucí a kontrarevolucí, progresivismem a konservativismem.

Vývoj hodnot

Jak je energie a hmota celého vesmíru v neustálém pohybu, tak je v pohybu i naše planeta a lidská společnost se svými produkčními silami, znalostmi, sociálními skupinami a institucionálními konstrukty jakými jsou státy, politické strany, ideologie atd. Archimedes volal: „Dejte mi pevný bod a já pohnu Zemí.“ My voláme, dejte nám pevnou a jistou hodnotu a my pohneme civilizací. Dejte nám určitou a stálou hodnotu pro všechny lidi a pak přesně určíme, co je pokrok a co je regres. Mějme však na paměti, že zatím takovou naprosto určitou hodnotu neznáme. Víme, že hodnoty se mění. Historicky i podle skupin lidí, které určité hodnoty vyznávají.

Měli bychom si položit otázku, jak souvisí hodnoty s potřebami lidí. Pamatuji si situaci,  když se moji rodiče v šedesátých letech nastěhovali do nového paneláku. Od vchodu jsme stoupali na kameny a kráčeli po desce, položené přes bahno. Lidé nejprve volali, dejte nám klíče od bytu, nevadí, že nejsou dokončeny terénní úpravy. Bydlet v samostatném bytě byla vysoce ceněná hodnota. Po nastěhování volali, brodíme se bahnem, je to šlendrián, nedodělaná práce, rychle udělejte asfaltové chodníky a terénní úpravy. Když jsem se já stěhoval s rodinou do nově postaveného paneláku, už jsme chodili po asfaltových chodnících a všude bylo veřejné osvětlení. Terén kolem chodníků byl částečně upravený, nikde však nebylo vidět jediné stéblo trávy. Proti domu mých rodičů to byl pokrok. Později, po dokončení celého sídliště, byla zaseta tráva a zasazeny stromy. Dnes je sídliště nádherně zelené. Stavitelé mají dnes zákonnou povinnost předávat stavby bytových domů s dokončenými terénními úpravami včetně zeleně, venkovního osvětlení a parkovacích ploch. Dnešní technologie a stavební materiály dokončování staveb značně urychlují.

Zrychlování vývoje technologií a materiálů neplatí jenom pro stavby. V současnosti existují technické a biologické možnosti vylepšení lidí z hlediska biologického i mentálního. A musíme se ptát sami sebe. Mají pro nás tyto možnosti hodnotu? Konservativci a progresivisté na tuto otázku odpovídají různě.

Všeobecnou hodnotou je přežití lidstva jako druhu a jeho vývoj. Přežívat se dá různě. Uveďme si pouhé tři z mnoha možností, které poskytuje současná planeta, kultura a civilizace. Konkrétní hodnotou mohou být dílčí představy jednotlivých skupin.

První možnost. Každé rodině na planetě poskytnout osmdesátimetrovou jachtu, soukromý vrtulník, hypersonické letadlo, několik obytných resortů s patnácti koupelnami, přistávací plochou, golfovým hřištěm a padesátimetrovým bazénem.

Jiná představa. Vytvořit pro osm miliard lidí důstojný život v bytě o rozměru 80 m2, zajistit rozvinutou veřejnou dopravu. Každý rok poskytnout rodině jednu dovolenou v blízkém okolí a jednu s leteckou dopravou. To vše za čtyřhodinový pracovní den. K tomu dostupné celoživotní vzdělávání a zdravotní péči.

Třetí vize. Představte si budoucnost. Ráno se vykoupete v laguně tichomořského ostrova. Osvěžíte se výživným džusem dlouhověkosti. Pak nasednete do vrtulníku, který vás převeze na letiště hypersonického letadla. Na palubě dostanete snídani, která je nejen nutričně správně složena, ale je navíc ještě krásná. Když dosnídáte a přečtete si pár stran z oblíbené knihy, letadlo přistane někde ve Švýcarsku. Zúčastníte se konference vybraných lidí projednávající důležitý bod týkající se řízení planety. Poobědváte s mocnými a pak vás vrtulník dopraví do nadmořské výšky tří tisíce metrů. Už je večer, ale využijete tento čas a hodinku si zalyžujete na ledovci při umělém osvětlení. Před spaním se budete těšit na zítřejší výlet do divočiny, kde budete pozorovat panenskou přírodu v Serengeti plnou zvěře. Nikde žádné fronty, dokonce žádní lidé. Možná náhodou potkáte jednotlivce z vaší kasty. Pozdravíte se možná si dáte skleničku a rozejdete se, protože planeta je velká a vás je jenom pár. No, není to krásný život? Ten život, o kterém sní většina lidí a doufá v něj „až bude takzvaně za vodou“.

Má to jeden háček. Tento život se bude týkat velmi malé skupiny lidi.  

Tisíce, možná desetitisíce lidí budou spadat do této kategorie božských. Jaká je pravděpodobnost, že právě vy budete vybrán do této kasty? Máte teoretickou pravděpodobnost 1:800 000. Menší, protože nejspíš nedisponujete miliardami. Nezoufejte. Další stamiliony lidí budou mít šanci vytvářet hodnoty a posluhovat vybrané kastě bohů. Ještě k tomu budou geneticky, mechanicky a kyberneticky vylepšeni. Pokud budou funkční pro vládnoucí třídu bohů a nebudou ohrožovat jejich svět a vládu. Za to jim bude poskytnut zajištěný život. Nebudou sice nic vlastnit, ale budou šťastni.

Existují výše popsaná sídla, kde personál osmnácti lidí čeká na příchod majitelů a jejich hostů. Personál je připraven v kteroukoliv denní i noční dobu podávat šampaňské Dom Perignon ročník 2012 na uvítání, pak by bylo jídlo o několika chodech, zákusek, exotické ovoce, vybraná vína, doutník s drahým koňakem, nebo whisky. To vše je připraveno každý den. Má to malou vadu. Za posledních patnáct let nikdo z majitelů a jejich hostů resort nenavštívil. Chudák personál má na výběr. Buď suroviny vyhodí, nebo je zkonzumuje. A když už lidé obslužného personálu pečují o bazén, tenisový kurt a golfové hřiště, proč by jej nevyužili, nezaplavali si a nezahráli. Sice nic nevlastní, ale mohou být šťastni. Do té doby, než udělají chybu a znelíbí se majitelům.

Jiní ze skupiny servisních lidí budou monitorovat úroveň pocitu štěstí ostatních lidí z kasty sloužících, inženýrů a dělníků. Ztráta pocitu štěstí může vyústit v závadné myšlení, a to může způsobit neposlušnost. Pokud se to vyskytne ve více případech, pak dokonce rebelii. Takoví lidé, bio roboti budou včas eliminováni. Mocní bohové si nenechají rozvrátit svůj Olymp. Moderní elektronické prvky, poznatky psychologie, neurologie, biotechnologie, genetického inženýrství poskytují široké možnosti ovládání lidí, nebo jejich eliminace. Je tohle možná budoucnost? Uvědomují si progresivisté tyto rizika? Mají konzervativci možnost tento vývoj zastavit?

Příležitosti a rizika jsou výsledkem pohybu bytí (existence)

Výše uvedené vize jsou pouhé tři možnosti. Dnešní skutečnost v sobě má mnoho dalších. Každá má určitou pravděpodobnost na proměnu v novou skutečnost. Současná skutečnost vznikla z předchozí a v ní obsažených možností.

Jak je to se subjektivním vnímáním možností obsažených ve skutečnosti? Některé jsou chtěné a jsou pro nás žádanou příležitostí. Některé jsou nežádoucí a znamenají pro nás riziko. Každé riziko vyplývající z možnosti má menší nebo větší dopad na společnost. Některá rizika jsou mírná, moc společnost nepoškodí a jejich dopady jsou opravitelné. Jiná mají velice vážný dopad a vzniknuvší škody jsou neopravitelné, nebo jsou opravitelné pouze s velkými náklady a vynaloženým úsilím. Každá sociální skupina vnímá skutečnost, příležitosti a rizika jinak. Skupina, disponující osmdesátimetrovou jachtou, soukromým vrtulníkem, letadlem, několika obytnými resorty s 15 koupelnami, přistávací plochou atd. bude vnímat příležitost bydlet v bytě o rozměru 80 m2, jezdit veřejnou dopravou jako nespravedlivou ztrátu, jako regres. Jedna dovolenáv roce v blízkém okolí a jedna dovolená v zahraničí, lékařská péče v běžném standardu bude vnímána jako životní újma, špatný osud, ponížení a trest boží.

Jaká je pravděpodobnost vize, že 8 miliard lidí na maličké planetě bude mít 80metrový byt, dvě dovolené v roce, čtyřhodinový pracovní den atd? A jak pravděpodobná je vize, že všechny rodiny na planetě budou disponovat osmdesátimetrovou jachtou, soukromým vrtulníkem, letadlem, několika obytnými resorty…? Představy lidí o luxusu a pohodlí jsou nekonečné. Planetární zdroje a místa pro zbavení se odpadu na naší malé planetce jsou konečné. Planetární protiklad v sobě obsahuje možnosti vývoje. Využití příležitostí, eliminaci rizik, nebo zánik lidstva, když se nepodaří eliminovat rizika a jejich dopad na lidstvo. Lidstvo jako celek dostane rozum, nebo se mocné elity zařídí tak, aby měly planetu pro sebe a bez zbytečných jedlíků, spotřebovávajících zdroje a produkujících odpad.

Současnost je výsledkem předchozího pohybu. Předešlou skutečnost musíme vidět jako celek složený z velkého množství částí, systémů, podsystémů a podsystémů podsystémů. Části celku jsou propojeny vzájemnými vztahy. Některé prvky pouze leží vedle sebe jako prostorový konglomerát, jiné vytváří kooperativní celky, další organický celostní systém. Prvky, které vytváří organický systém, existují ve vzájemných protikladech, které se navzájem podmiňují, zprostředkovávají a reprodukují. Jejich protikladnost, vzájemné podmiňování, zprostředkovávání a reprodukování je zdrojem pohybu každé skutečnosti. Pohybu ve smyslu vlastní změny. Minulá skutečnost obsahovala velké množství protikladů.

Lidé mají potřeby. Uspokojuje je práce vědců, inženýrů a dělníků. Miliardy lidí žijí v chudobě ze dvou dolarů na den. Ale i oni mají sny. Dnes o vlastnictví jízdního kola, zítra o vlastnictví hypersonického letadla. Než se však dočkají své osmdesátimetrové jachty, přesunou se do Evropy za sociálními dávkami.  Potřeby a jejich uspokojování, které jsou poskytovány výsledky duševní i manuální práce existují v jednotě a v protikladu. Vzájemně se podmiňovaly a v minulosti zplodily současný rozpor mezi neomezenými potřebami osmi miliard lidí na planetě a omezenými zdroji jedné planety. Uvedený protiklad existoval v podmínkách dalších protikladů. Například mezi společenským charakterem práce a soukromým přivlastňováním, mezi vyspělými a zaostávajícími krajinami, mezi vojenskými velmocemi navzájem atd. Protiklady generovaly změny uvnitř krajin. Měnící se státy byly příčinou měnících se vztahů mezi státy. Někdejší rozvojové krajiny přestávají být rozvojovými a dominantní státy ztrácí dynamiku rozvoje, nebo dokonce zaostávají.

Jak si progres a regres vyměňují pozice


Současní progresivisté urputně pracuji na regresi. Současní konzervatisté usilují o zachování pokroku. Máte pocit zmatku v textu? Jak jsem už napsal. Pánbů, nebo čert aby se v tom vyznal. Každá věc, dokonce i činnost je jednotou protikladů, která je příčinou změn. Každá změna má pro každý subjekt (skupinu lidí) chtěné dopady a nežádoucí důsledky. Například zavedení plastů zpříjemnilo život a současně vytvořilo problém. Mikroplasty se dostávají do potravinového řetězce a těl lidí. K prosazení změny jsou potřebné základní a nezákladní podmínky. Čím více podmínek je vytvořeno, tím je větší pravděpodobnost, že změna nastane. Pokud jsou vytvořeny všechny podmínky, pravděpodobnost změny se promění v nutnost. Změně už nic nebrání v tom, aby se uskutečnila. Někdy jsou podmínky vytvořeny, ale ke změně ještě nedošlo. Až nějaká nahodilost uvede změnu do pohybu. Dále je potřebné říct, že i velké změny přicházejí postupně, drobnými změnami. Mluvíme o kvantitativních změnách. Když dosáhnou kvantitativní změny určité úrovně, dojde k překročení míry, určité hranice, kdy se jedna kvalita změní v jinou kvalitu. Dnešní Lidské poznání, vývoj produkčních sil dospěl do stadia kvantitativní změny, kdy dochází ke změně civilizace. Válka na Ukrajině, hrozící válka západu s východem je projevem rozporu mezi dosaženou kulturou a úrovní civilizace. Stávající finanční systém planety dovršil svoji funkčnost. V minulé skutečnosti byl zdrojem nebývalého rozvoje. Ale zplodil nesplatitelné dluhy, které jsou rizikem pro další existenci tohoto finančního systému. Současně existuje příležitost vytvořit jiný finanční systém. Ten však nebude v moci dosavadního hegemona. Proto dnešní skutečnost v sobě obsahuje hrozbu planetární války. Hrozná válka na Ukrajině a v Gaze je pouhým předkrmem Árese v nadcházejícím hodování. Rovněž obsahuje příležitost dalšího příznivého a mírového vývoje poměrů na planetě. Otázka. Vidí tento planetární rozpor progresivisté? Vidí rizika krmení války zbraněmi a municí? Vidí občané, že jejich řídí lidé neuvědomující si rizika?

Konzervativci by chtěli zastavit rozvoj kultury, zejména její technickou část, aby byla zachována stará civilizace. Progresivně smýšlející lidé fandí technickému, kybernetickému rozvoji, pokroku v biotechnologiích, genetickému vylepšování člověka a dalším změnám. Avšak ne všichni lidé budou vylepšeni. Hrozí možnost vzniku protikladu geneticky vylepšených a nevylepšených lidí. Neupgradovaní lidé se nedokážou přizpůsobit změněným kulturním podmínkám.  Stanou se nezaměstnatelnými. Ne nezaměstnanými, ale nezaměstnatelnými. Skrytými elitami a jejich služebnictvem budou vnímány jako přítěž, škodící planetě. V podmínkách soukromého vlastnictví to bude pokrok v podobě ráje na Zemi pro malou skupinu lidí a jejich sloužících. Existence ostatních obyvatelů bude neurčitá, možná i nežádoucí a dokonce nemožná. Společenské vlastnictví a centrálně plánované hospodářství bylo odvrhnuto v praxi a popřeno v teorii. Budoucnost ukáže, zdali opodstatněně.

Nedostatečné poznání skutečnosti a moderní komunikační technologie mohou vést k nenávisti

Lidé pravicově orientovaní odmítají levicový konzervativismus i levicový progresivismus. Lidé levicově orientovaní odmítají pravicový konzervativizmus i pravicový progresivismus. Progresivisté odmítají levicový i pravicový konservativismus. Konservatisté odmítají levicový i pravicový progresivismus. Jedno však mají všichni společné. Nechápou skutečnost do hloubky, a tak nedokáží určit všechny významné možnosti, za jakých podmínek se mohou prosadit a jak máme tyto podmínky pro žádoucí možnosti vytvořit. Pravicově i levicově orientovaní konservatisté i progresivisté, nechápající současnou skutečnost, nejsou schopni definovat možnosti a z nich vyplývající příležitosti a rizika.  Nikdo nemá metodologii, která by pronikla do hloubky současné sociální skutečnosti, postihla všechny její široké souvislosti i vztahy. Odborná i laická veřejnost se uchyluje k dílčím momentům skutečnosti, zejména k jevům, ne k podstatě, která je skrytá za nátěrem jevů. Laická veřejnost, orientovaná vlevo, vpravo, konservativně, progresivně přidává k jevům, vytrhnutým z bohaté skutečnosti silné emoce.

Jedna ze skupin zásadně trvá na svém postoji, který se opírá o dílčí jev. Jiná skupina také zásadně trvá na svém postoji, který se opírá o jiný dílčí jev. Jednotlivec skupiny má svoji referenční skupinu na Facebooku. Tam si chodí potvrzovat svůj postoj. Pak může do okolí nenávistně křičet:  „Vidíte, říkají to všichni mí známí i neznámí na Facebooku. Když to říkají úplně všichni, tak to musí být stoprocentní pravda. Ten, kdo to nevidí, ten lže.“ Skutečností je, že společnost je názorově rozdělená. A názorově rozdělená společnost je politicky rozdělená společnost. Na tom není nic špatného. Je to normální. Nenormální je míra nevraživosti, vzrostlá z názorového rozdělení. Míra nenávisti obsahuje možnost války. Zatím se pouze střílí na premiéry. Rozeznají progresivisté i konzervativci v současné skutečnosti nebezpečné možnosti vzniku občanské války? Ví, jaké podmínky k ní vedou? Ví, jak tyto podmínky odstranit, aby k občanské a světové válce nedošlo?

Co je skutečné, to je rozumné píše G.W.F. Hegel. Konzervativci vyznávají skutečnost i když nemusí být dokonalá. Progresivisté skutečnost nepovažují za dostatečně rozumnou. Chtějí více. Mnohem více než poskytuje současná skutečnost. Dejme si pozor na to, co si přejeme, mohlo by se nám to splnit.  A pak bychom byli nešťastni, protože všechny chtěné cíle mají ve svých výsledcích i nezamýšlené důsledky. Chtěli jsme denně jezdit automobilem do práce. Zácpy a pohyb po městě rychlostí 4 km za hodinu nebylo našim přáním. Platit čipem zabudovaným v těle je pohodlné. Ale jaký bude nechtěný a nedomyšlený důsledek našeho očipování? Progresivisté jsou ochotni riskovat nezamýšlené důsledky svého počínání. Konzervativci před nimi varují.  Nerozvinuté produkční síly měnily životní podmínky, ekonomické vztahy a sociální vztahy regionálně. V malém. Dnešní produkční síly jsou s to měnit celou planetu, globální ekonomické i sociální vztahy. Nezamýšlené důsledky lidského počínání mohou být zničující. Stát na místě bez pokroku, však také není možné.

Dušan Mišík


Anketa

Kdyby se dnes konaly v ČR prezidentské volby, komu byste dali svůj hlas?