V nedávné minulosti se kolem našeho druhu a jeho schopnosti přežít odehrávalo tolik změn a s nimi spjatých zvláštností, ne-li záhad, že mnozí, kteří o tom přemýšlejí, se nestačí divit, že tady ještě jsme. Pokud však chceme porozumět tomu proč a kvůli čemu jsme ještě zde, zda neexistuje nějaká jiná hrozba, pak fakt, že jsme neskončili třeba v:
- v plamenech třetí termonukleární či v hrůzách efektů pandémií vyvolaných bakteriologickými zbraněmi (zvláště v 60.- 80tých letech)
- v totalitně řízených, díky náboženství a jiným ideologiemi zakonzervovaných společnostech (typu katolickou církví a jejími pastýři ovládajícími „stáda“ a „ovečky“ v 17. století)
- v jiných slepých cestách vývoje,
Výhoda tohoto faktoru spočívá také v tom, že nemusíme přijmout tvrzení, které se nám díky náboženským či jiným tlakům vnucuje. Tedy že někdo„nahoře“ dozoruje naše chování a jednání, resp. tzv. bdí nad námi, chrání nás. Někteří si pod tím představují právě ufony, jiní nějakého Boha. Jehovu, Alláha či třeba Hospodina. Nejpravděpodobnější se ale zdá to, že zde funguje nějaký – možná hypertrofovaný - funkční instinkt sebezáchovy. Přece jen: jsme ještě tady! Navzdory všem hrozbám zvnějšku i od nás samých! Jak si to však rozumně vysvětlit? A je vůbec nutné hledat pro to vysvětlení, když kolem nás se děje tolik zjevných absurdit a paradoxů, svědčících, že nežijeme v logicky uspořádaném a tedy i srozumitelném světě?
Uvedeme jen některé z nich, které se objevily v médiích minulý týden:
- česká policie zahájila velkou akci proti údajným vydavatelům knihy “Základy Tauhídu. Islámský koncept Boha“, který měl napsat A.A. B. Philips, Kanadský konvertita k islámu původem z Jamajky. Četná média - ale i policie(!) uvádějí, že právě tato kniha je hlavní, ne-li jedinou (!) příčinou razie v některých pražských mešitách, kam chodí za účelem bohoslužeb zdejší muslimové (a také celá řada českých dívek, které v navázání známosti s některým zámožným cizincem a v následné konverzi k islámu vidí cestu, jak zplodit a vychovat potomstvo, k čemuž se jejich čeští partneři- stávající i potenciální – vzhledem k odlišnosti svých životních strategií nějak nemají). V případě Češek – využívám zde poznatek opřený o výsledky jednoho, již deset let starého výzkumu zabývajícího se motivacemi konverze českých dívek navštěvujících tato (české veřejnosti málo známá náboženská centra)- jde ale o zcela logické chování. Nejde o Boha, jde o rozmnožování se, tedy o jeden z našich nejsilnějších pudů. Jako každé náboženství, i islám se dá využít i zneužít fakticky k čemukoliv. Tak jako se dá katolická víra v Boha zneužít ve víru v mamon, včetně ospravedlňování české krádeže století v podobě restitučního zákona z r. 2012 iniciovaného tlupou katolických církevních hodnostářů, nenasytných právníků, zločinných politiků a jiných elementů. Můžeme k tomu ovšem doplnit: a proč ne, když se ta společnost nechává bez zjevné způsobilosti k sebeobraně okrást? Pravda je, že právě tato krádež byla provedena velmi sofistikovaně a byla dlouhodobě připravovaná. Patří ke krádežím typu, kdy zloděj používá staré praxe všech přichycených zlodějů a volá „chyťte zloděje". Vnašem případě prohlašuje “co je ukradené, musí být vráceno“. Problém je jen v tom, kdo co ukradl první. Tehdejší premiér, ministr financí, poslanci i prezident, kteří na tom s preláty spolupracovali (mohli za to mít něco přislíbeno, třeba další plnící péro do sbírky) ani dnes nejsou hnáni k odpovědnosti. Nikdo však nešel do ulic, tím méně na barikády. A nikdo se nesnaží zrušit tem zlodějský zákon.
Něco podobného se týká inových mediálních absurdit, jako bylo třeba vystoupení Standy Grossů před pár dny v TV. Ani teď není jisté, za co a pro co se omlouval, ale on tvrdí, že už našel Krista. Co našel doopravdy, a co chce udělat s těmi podvodně získanými penězi (zneužití vysoké funkce je podvod, to on jako byť rychlokvašený právník dobře ví), o tom se mu ale mluvit nechtělo. Chtělo by se říci: čert ho vem. Ať se těmi svými zlodějnami zalkne.
Takových a jiných paradoxů a absurdit kolem nás je - a asi i bude nadále - dost na to, abychom si připadali jako bytosti žijící v podivném světě, kde je všechno jinak, než by mělo být.
Jen tu a tam se v některých médiích objeví i něco, co bychom tam nečekali, a co umožňuje regeneraci našeho smyslu pro realitu. Třeba rozhovor s fyzikem L.M.Kraussem z Arizonské státní univerzity. Nejsilnější část tohoto rozhovoru se týká právě původu a podstaty náboženství. Je v něm použitovědění, které stojí za to, abychom si ho všimli. Pokud tímto způsobem zkusíme sami přemýšlet o tom, jak je možné, že lidstvo ještě existuje, možná nám onen „faktor XX11“ nebude dělat takový problém. Prostě je mnoho věcí, k jejichž pochopení nemáme dost vědění. Jak říkal už Shakespeare v Hamletovi: „Je mnoho věcí mezi zemí a nebem…“ Je jasné, že kdyby se mezi nás dostal nějaký člověk z minula (a nemusela by to být ani příliš vzdálená minulost), bude mu mnohé z toho, jak žijeme, myslíme, s čím zacházíme (technika apod.) připadat jako z jiného světa. Nezbývalo by mu nic jiného do doby, než se mu podaří doplnit si příslušné vědění, označit to tedy jako „faktor XX11“.
Vladimír Čermák