Tradičním skuhráním na absenci skutečných elit v české společnosti si snad můžeme trochu ulevit, ale moc si tím nepomůžeme. Z mnohých našich spoluobčanů se takto stali notoričtí skuhrači. Potřebujeme se z toho dostat. Proto hledáme inspirace jak překonat tuto slepou uličku vývoje kde se dá. Není to ale snadné.Z denních zpráv v médiích monitorujících to, co se kolem nás děje, moc inspirací, a ještě méně pak odvahy a statečnosti nenačerpáme. Příčina je jasná: ten kdo vlastní česká média, nemá žádný zájem, aby čelil snahám společnosti, se kterou se nedá snadno manipulovat. Vzít lidem pozitivní příklady, a místo nich jim vnutit představu, že se věci nedají dělat jinak, lépe, než se to děje, by mohlo být pro ně nanejvýše užitečné.Je přece daleko snadnější využívat příběhy – skutečné i umělé - tzv. veřejných osobností, massmediálně známých politiků, umělců, stokrát různým způsobem přežvýkané a zjevně konzervující status quo ve společnosti, než nechat v nich prostor lidem invenčním a skutečně aktivním, schopným tuto společnost měnit. Osobnostem, které by v médiích donekonečna nereplikovaly omšelé fráze a historky, a byly by schopny jejich uživatelům nabídnout něco jiného a nového. Přesto - byť jen čas od času - se v médiích, spíše náhodou a kouzlem nechtěného ,objeví i něco pozitivního. Něco, co nás aspoň na nějakou chvíli osvobozuje od našich komplexů a nutí nás zamyslet se nad sebou, nad svými nedostatky. Za příklad zde může posloužit informace, týkající se Národního památkového úřadu, který minulý týden odmítl vydat v rámci církevních restitucí majetky někomu, kdo na ně nemá právo, ale má pocit, že si na to může troufnout. Agresivně se chovajícím a jednajícím zlodějům, kteří vycítili příležitost jak si díky současnému pseudoprávnímu systému (který si na právní stát jen hraje) urvat něco pro sebe co nejvíc na úkor české společnosti, někteří z nás radši couvnou, než aby je odkázali do správných mezí. Rozdíl mezi skutečným právem a pseudoprávem je přitom celkem jednoduchý – v pseudoprávu nejde o spravedlnost. Skutečné právo však spravedlnosti slouží. Spravedlnost je pro takové právo nejvyšší hodnotou a takové právo vzdoruje silám, jejichž dominantním znakem je „tah na branku“, s nímž prosazují lstivým a promyšleným způsobem pseudoprávní a falešnou kodifikaci svých zájmů. Tedy tak, jak se to prelátským strukturám katolické církve podařilo nedávno (připomeňme, že za podpory hlasu jednoho kriminálníka kooptovaného do parlamentu jen pro tuto jedinou akci). To vše díky promyšlenému postupnému obsazení pozicve výkonné, zákonodárné i soudní moci, včetněÚstavního soudu. Jen tak měli šanci vztáhnout své zlodějské ruce po rozsáhlých, nespravedlivě nárokovaných majetcích, na něž neměly,nemajía nikdy nebudou mít právo.
Řeč je teď o jednom z těch majetků, o něž jim šlo - o hrad Bouzov. Česká provincie Řádu bratří domu Panny Marie v Jeruzalémě, jak se snad teď jmenuje Řád německých rytířů (slyšeli jste snad o této podivné náboženské společnosti ?) chce hrad i všechen inventář. Taky tzv.sakumpak. Jsou skromní: nevolníky, kteří na ně staletí dřeli, včetně jejich potomků, už nenárokují, i když by podle všeho – kdyby to jen trochu šlo - nebyli proti. Zatím - ze stručné informace zveřejněné v médiích (jen v některých) - není moc zřejmé, kdo se v Národním památkovém úřadu proti této smečce vzepřel, kdo projevil odvahu a šel tzv. do toho. Ani není zřejmé, jaké byly jeho/jejich motivy. Lze z toho ale odvodit, že- konečně – někdo projevil zdravý rozum, smysl pro pravdu a hlavně to, co bychom mohli nazvat smyslem pro odpovědné chování k této společnosti. Možná už našel recept na to čemu se říká „nebát se“. To je něco jiného, než když herec Stropnický katapultovaný do křesla ministra obrany (zatím komické role moc nehrál, zde si užije) projeví v rozhovoru s někým z redakce Reuter náznak zdravého rozumu a řekne, že tato společnost nechce žádné cizí základny na svém území. Vyslovil sice pravdu pravdoucí, ale šel hned na koberec, kde dostal poučení.A pak se zase bál. O křeslo i o pocit, že už nebude “někdo“. A takéžvatlal o tom, že on armády NATO miluje. Komik nad komiky. Prostě mu to jen tak vyletělo omylem z huby, když dostal otázku, v níž někdo v pozadí sondoval, jak by se tvářil na přítomnost cizích vojsk v zemi, která si „laskavostí“ okupantů už užila dost. Možnápřitom padla zmínka i o uniformách, které by tito „vyslanci bratrství ve zbrani“ nosili.Snad uniformy Bundeswehru či polské armády, anebo jiné armády, která se v minulosti - byť v trochu jiném střihu a barvách - podílela na některém z těch dočasných okupačních pobytů v této zemi v minulém století.A hned se v domácích (ale cizinci téměř kompletně vlastněných) médiích objevili žurnalističtí šantalové prohlašující, že jsme bezprostředně ohroženi, a že se přece sami bránit nemůžeme. Že prý jinak za nás a za naši svobodu nikdo jen tak, tedy zadarmo, bojovat nebude. Co na tom, že nás nikdo další ( kromě těchto obhájců cizích zájmů) neohrožuje. Jde prýi o to, čím se za to máme revanšovat, zadarmo to být nemůže. Lidé ze zbrojařských firem (domácích i cizích) tlačí proto hned přes struktury velení NATO v Bruselu na nákupy dalších, naprosto zbytečných vojenských propriet v podobě dalších Pandurů, letadel jako Grippeny, Alky, Casy a dalšívýzbroj. Akvizice, akvizace a ještě jednou akvizice – o to jim jde nejvíce. Jako bychom přitom neměli dostatečné pasivní obranné (a víc než jen dostatečné) prostředky, které by případného nepřítele (kterého by bylo nejdříve nutné vymyslet) spolehlivě odradily . Nemluvě o domobraně ala Švýcarsko, včetně využití Temelína či Dukovan. Jinak řečeno: tato společnost NATO nepotřebuje, ale je jasné, že NATO potřebuje nás.
Je holou skutečností, že pozitivních případů individuálního či skupinového vztahu k zájmům vlastní společnosti (což není vždy totéž jako podobných vztahů k českému státu řízenému již delší dobu podivnými zájmovými skupinami, u nichž vlastenectví a odpovědnost nepatří k jejich výbavě) je pomálu. Najít na postech členů vlády či dokonce mezi nejvyšší reprezentací státu lidi statečné, schopné a odpovědné není to nejsnadnější. Nelze se ale tomu příliš divit. Kdo kdy byl v této zemi veden, resp. cíleně vychováván k něčemu takovému? Nikoliv tedy k těm pověstným- a už silně opotřebovaným a špatným používáním nevhodnými lidmi znehodnoceným - floskulím typumasarykovského „nebát se a nekrást“, ale k tomu sice kratšímu, nicméně přesnějšímu a prostému, vonícímu dávnou husitskou tradicí: “nebát se“. A na množství nehledět. Nota bene v době, kdy se spolky, které se formálně hlásí k těmto tradicím a dokonce se někdy i honosí přívlastkem „husitská“ ve svém označení, spolčili se zlodějskou církví svatou, aby také něco urvaly pro sebe. Přesto se občas, byť ne tak často jak by to mělo být, objeví to, čemu se někdy –snad už od 80. let - říká „ostrůvek pozitivní deviace“. A na němpak lidé, kteří se dokáží vzepřít, zbavit se strachu, kteří umířci: dost. Jen někteří z nich přitom bohužel patří k těm, kteří ochranu práva a cti mají zakotvenu v obsahu své pracovní náplně (tedy osoby, pro něž by to měla být povinnost, včetně členů ústavního soudu, parlamentu, senátu i toho z Hradu). I zde se ale občas najdou bílé vrány.
Od chvíle, kdy byla spuštěna akce zasluhující název „právníci vpřed“, při níž se z této nikdy příliš vážené profese stala (podobně jako o něco později i z profesionálních politiků, akademických funkcionářů, ajťáků, dokonce zněkterých skupin lékařů, a z řady dalších) privilegovaná sorta lidí, začal předvídatelný vývoj. Vytvořily se z nich skupiny s výjimečnými výdělkovými možnostmi nikým neregulovaných zvenčí a společnost byla vystavena pokusu zavést zde znovu tvrdý kastovní systém. Tak jak to bylo v dávných dobách, a také v minulém století, kdy se to snažily zavést třeba komunisté (se svoji vedoucí úlohou Strany), společnost má býtpostupně rozdělena na ty, kteří jsou za vodou a na ty druhé. Předpoklad úspěchu této grandiózní akce byl v tom, aby právo studované na desítce veřejných i soukromých fakultách a školách a praktikované na stovkách institucí, bylo „očištěno“ od vazby na „spravedlnost“. Něco na způsob modelu v Plznipraktikovanému tam i na jiných právnických fakultách v minulé dekádě. Stejný proces už zasáhl celou justici (možná s výjimkou některých státních zástupců z posledních let) a jiné právnické struktury, o advokacii ani nemluvě. Kdyby se soudci (včetně těch ústavních) nebo třeba historici či jiné profese začali zabývat nejen tím, coto “nese“, ale i tím, aby hájili spravedlnost, pravdu, nezávislost, čest, tedy vše to, co by měli mít teoreticky v popisu své práce tak, aby byla vykonávána řádně a poctivě, dnešní trable s církevními restitucemi by se nikdy nedostaly na pořad dne. Dokonce ani trable s restitucemi a vůbec s tzv. transformací jako takovou. Zatím se ale snaží z nás vytvořit kasty.
I proto je nejvyšší čas přehodnotit takzvanou transformaci. Říci nahlas a také „natvrdo“, jak to bylo, co se s touto společností a s jejím majetkem stalo, a pokusit se to zastavit a napravit. Přiznat, čím byla „zaplacena“ změna systému, která – jak p. Tchatcherová v r. 1999 na adresu „zasloužilých“ českých transformátorů ( a jak to později i někteří z předáků transformátorů potvrdili) řekla něco v tomto smyslu: „tato transformace nebyla transformací, ale obyčejným kriminálním a hlavně kriminogenním aktem, který významně přispěl k devastaci Vaši společnosti“.
Vydělali na tom jen ti, kteří na straně práva a spravedlnosti nikdy nestáli, včetně mnoha restituentů. Konkrétně potomků majetných rodů z doby před Únorem. Jeovšem pravda, že někteří z nich se ke svým někdejším majetkům na rozdíl od jiných bohatých dopracovali poctivě. Těm asi můžepřipadat - pokud se ovšem nad tím vším nepokusili nikdy zamyslet - podivné, to co je třeba k celému procesu restitucí v této společnosti doplnit: kdo jiný než jejich předci, kteří vlastnili ještě před Únorem velké movité i nemovité majetky, nesli největší odpovědnost za to, že se tehdy k moci dostali bolševici a jiná lůza, pro kterou se posléze i znárodňování malých živnostníků i těch jen o něco majetnějších stalo něčím jako adrenalinovým sportem? Oni přece věděli, co tento způsob vládnutí je, a k čemu vede. Informací zde bylo dost. Mohli tomu zabránit, ovšem jen tehdy, kdyby se přestali vzájemně hádat a bojovat proti sobě, místo aby společně čelili těm, kteří je později znárodnili. V této společnosti bylo vždy, i před válkoudostatečné množství informací o tom, co bolševismus sovětského typu představuje.Z archiválií i z jiných dokumentů je dokoncezřejmé, že to věděli i lidé jako Gottwald, Slánský či Švermová. Byli však povahou zbabělci, kteří se báli svých idolů, jimžbyli za moc, k níž se dostali, navíc zavázáni. Radši proto vedli tuto společnost do marasmu.
Všichni ti „bývalí lidé“, jak byli rudým režimem označeni ti, jejichž potomci později restituovali jejich majetky, nesli velkou a přímou odpovědnost za to, že nezabrániliv přístupu k moci komunistické sebrance, která v dalších čtyřiceti letech opakovaně prokazovala, že není schopna řídit tento stát a dokonce ani sebe sama, jak ukázal rok 1989. Ztrátu majetků z vůle Strany, která tyto bývalé lidi postihla, lze pro jejich neschopnost postupovat proti tomuto zlu efektivně a také čestně a koordinovaně, považovat za spravedlivý trest za to, že tato společnost uvízla i jejich zásluhou v područí sovětského impéria se všemi důsledky pro další generace. Nejhorší je, že toto selhání i se má zopakovat i v další generac, která výměnou za restituované majetky vystavila bianko šek těm, kterým šlo o velké majetky z velké privatizace – transformátorům.
Selhání potomků těch „bývalých“ spočívalo hlavně v tom, že souhlasili s tím, abytzv. transformace nepodléhala žádné kontrole ze strany státu, což nakonec uvedlo tuto společnost do velkého chaosu. Dnes nelze ani dohledat, komu co vlastně patří. Zda cizincům či samotbýmtransformátorům anebo někomu jinému. Majetkový, kulturní i politický chaos se mj. projevil obrovským zadlužováním celé společnosti. Staronoví i zcela noví boháči se ruku v ruce spolupodíleli na nepřipravené a eticky krajně nevhodně zaváděné transformaci v domnění, že oni jsou přece za vodou, a že jich se vzrůstající chudoba a také stres velkých skupin spoluobčanů netýká. To přirozeně má své následky a bude mít těžké dopady i v budoucnosti. Nesouvisíto jen s posledním čtvrtstoletím existence českého státu, kdy - jak o tom v rozhovoru pro Hospodářské noviny v březnu minulého roku řekl své i první prezident České republiky /na počátku roku 1993 jím nebyl Havel, ale J. Stráský!!/ - došlo k rozkradení významných majetků státu. I díky nim patří tento stát z významné části podivným oligarchům a těm, kteří je nejspíše používají jako své bílé koně. Tzv. transformace ekonomiky spuštěná výměnou za restituce obrovských majetků, díky nimž se tehdy vybrané rodiny a rody, včetně církví dostaly tzv. k balíku, patří k velkým a osudovým tragédiím posledního čtvrtstoletí. Lze ji směle přirovnat k národním katastrofám z minulého století, jako třeba Únor 1948, čipředtím 15. březen 1939. Od těch dob se nejen v hospodářské sféře, ale třeba i ve státní správě, českoujustici nevyjímaje, setkáváme stále častěji s lidmi mluvícími sice česky, ale hrajícími za jiné manšafty než je česká společnost. Dokonce to platí i pro instituce, které byly zřízeny proto, aby něčemu takovému zabránily, včetně před více než dvaceti lety zřízenému Ústavnímu soudu. Jak mohl tento soud uznat církevní restituce, které negovaly veškeré dřívější snahy odčinit pobělohorské zlo a křivdy? Jak může její dlouholetýpředseda být dál jejím představitelem, když přes jeho údajné námitky tento soud – vytvářený z lidí, kteří nesloužili státu, ale někomu, kdo je zvenčí úkoluje, pořád vykonává svoji funkci? Jak může pobírat penzi místo vězeňského kapesného bývalý prezident, který plně odpovídal za tzv. transformaci? Jak to, že nebyl odsouzen za vlastizradu?
Na to vše je poměrně jednoduchá odpověď: scénář v němž sehrálo zásadní roli promyšlené plánování toho, co mělo přijít, včetně úsilí včas obsadit všechny významnější pozice nutných pro dosažení svých cílů, nedělali hloupí lidé. Dělali to lidé chytří, ale bezectní a všehoschopní. Jejich jména jsou dnes většině veřejnosti neznáma. Cílem vlastníků dnešních médií je to, aby zůstala dále v anonymitě. Co třeba víme o církevních a církvi oddaných právnících, kteří tahali za nitky v tzv. církevních restitucích? V principu byla jejich strategie prostá: několik profesních cechů tady mělo získat - a také získalo - přílišný, fakticky neomezený vliv na všechno dění. Právníci, politici, ekonomové – ne všichni z nich, ale mnozí - vytvořili mafie, které dnes tento stát vlastní. Samozřejmě, v dnešním globalizovaném světě jsou jen součástí globálních mafií, které je kryjí. Proti nim pakstojíme my, kteří se cítíme být součásti české společnosti, ale hrajeme jen role poměrně bezvýznamných protivníků těchto skutečných silových a mocných struktur.
Je to trochu podobná - byť v jiném čase - situace, jako v době, kdy Zikmund, syn našeho nejznámějšího a nejrespektovanějšího vládce Karla IV., se chtěl ujmout po smrti svého prvorozeného bratra vlády v českých zemích. Ztratil sicepředtím veškerou důvěru české společnosti za své podrazy v Kostnici, ale pokusil se to vyřešit tím, že připravoval proti našim předkům křižácké výpravy. Dalo by se snad politovat, ne-li povzdechnout nad chudákem Karlem IV, který se pod jménem Václav narodil před necelými 7OO lety (už se dokonce připravují oslavy tohoto výročí). Kdo si dnes alevzpomene na jeho chyby? Zvláště na tu chybu největší, totiž že tento bezesporu schopný, vzdělaný král, nějak opomněl připravit za sebe nástupce a vychovat ze svých synů vládce, kteří budou schopni český stát nejen převzít, ale i zušlechtit. Česká společnost naštěstí měla způsobilost se této Karlově neschopnosti vyhnout. Tím, že zde vzniklo to, čemu říkáme husitství, se ve střední Evropě objevilzárodek budoucí evropské reformace, z něhož se vyvinula západní kultura. Díky husitům, ke kterým nepatřili jen radikálové zahynuvší na lipanském návrší, ale i ti, kteří si říkali kališníci a umírnění husité, Evropa nešla od té doby cestou totality římského typu (tzv. černým totalismem). Díky tomu naši předci tehdy pomohli významným způsobem pootevřít na tomto kontinentu lidstvu zcela novou civilizační perspektivu. Oni byli těmi, kteří iniciovali vznik budoucího Západu! Samozřejmě, že k tomu, aby se to podařilo, bylo třeba i skvělých a velkých „výkonů“ i jiných společností, včetně zahájení zámořských cest Evropanů do okolního světa, odkud se mezitím stáhla Čína, jejíž císaři ze strachu před dalšími změnami radši zvolili variantu soběstačně orientovaného státu chráněného před riziky tehdejšího globalismu, a mnoho další faktorů. Faktem je, že Češi tehdy významně přispěli ke vzniku novověku. A také jsmeza to zaplatili. Třeba tím, že jsme ztratili své elity vždy, když došlo na lámání chleba. Ztratili jsme je nejen v Lipanech, ale i v cizině, kam byla vyhnána významná část pobělohorské kulturní vrstvy. Ztráceli jsme je i v minulém století, když se zdálo, že jejich obnova je již na dosah a ztrácíme je i dnes. Ale čas od času struktury, z nichž se nové elity rodí, dají o sobě vědět. Jako v případěstřetu o hrad Bouzov. Kéž by takových lidí jakojsou ti z Národního památkového úřadu, kteří se přestali bát, bylo už více!
Vlsdimír Čermák