Ví se, že byla poměrně dlouhá období trvající snad stamiliony let, kdy někde – nejspíše ve východní Africe - stačilo, aby nějaký dravec zabil jednoho z našich prapředků, a celý evoluční experiment s druhem homo mohl tiše skončit. Vznik dnešního člověka visel tzv. na vlásku, a zdaleka ne jednou. Ostatně možnost termonukleární či dokonce bakteriologické války a s tím i konec existence lidstva je stále aktuální. Nemluvě o dalších rizicích, včetně zavlečení neznámých virů na planetu, či návštěva trochu většího asteroidu z vesmíru na jejím povrchu by znamenala spolehlivé ukončení naší existence.
Otázkou také je, jaký to má smysl, aby nás zde nyní žilo pomalu sedm miliard, což je docela slušně velká množina. K čemu to může být dobré? Je zde snad nějaká naděje, že mezi těmi stále narůstajícími miliardami lidských bytostí se jednou, možná zítra či za několik let, objeví jedinec, který svým myšlením způsobí velkou změnu k lepšímu? Který udělá něco, co povede ke změně – rozumí se dobré –způsobu existence nejen jeho, ostatních lidí, ale třeba celé přírody? Nebo když by to bylo příliš náročné na možnosti jednoho individua, objeví se taková skupina jedinců či celá národní společnost, která něco takového dokáže? Myslím si, že něco takového ale neočekáváme. Aspoň ne dnes, ani v dohledné době nejbližších několika set či tisíc let. Vyjadřuje to i beznaděj číšící z masové produkce Hollywoodu a mnoha jiných filmových či televizních, včetně tzv. nezávislých studií produkujících jeden katastrofický film, horor, thriller či něco podobného za druhým. Potvrzují tím spíše příklon k názoru, že jsme v tunelu. Že vše směřuje jen k nějaké, dosud nejasně se rýsující katastrofě.
Díky evoluci máme slušně vyvinuté mozky, i když zase ne tak, abychom se na ně mohli v krizových situacích (i těch zcela osobních) zcela spolehnout. Máme i techniku, která jejich další rozvoj podporuje v podobě ještě před několika desítkami let netušenými mobily, počítači a jejich hybridy, umožňujícími jejich zesíťování a tím – aspoň teoreticky - i nárůst synergických efektů. Ale to, jak je dokážeme používat příliš nenasvědčuje, že si s nimi víme rady. Je to jako u televize: když se pokusíme ji uvnitř, tedy přímo v bedně prozkoumat, zjistím, že ti, kteří ji vynalezli, dokonce i v těch nejstarších technických variantách tohoto vynálezu, nebyli žádní blbci. Ale už od počátku byla tato technika konfrontována s faktem, že programy, které na obrazovce běží, jsou většinou nesmírně hloupé. Podobný nepoměr mezi hardwarem i softwarem lze ale identifikovat i u jiných technologií. Nejhorší je to s ekonomikou, která udržuje v chodu obrovská společenství s miliardovými kvanty obyvatel (nejen obyvatelé Číny, Indie, ale i Euroameriky a jiná podobná společenství), aniž někdo ze zdejších ekonomů tvrdících o sobě, že jsou na tyhle věci odborníci, dokáže vysvětlit aspoň sám sobě, když ne nám neodborníkům, jak to, že to všechno již dávno nekrachlo.Jak se dokážeme srovnat s tím obrovským nadbytkem dolarových a jiných bankovek, který nic nekryje, a věřit, že to bude fungovat i zítra? Přirozeně, celá ekonomika nemusí být možná nic jiného než trochu upravený software nejen pro všechny ty vynálezy, objevy či zlepšováky, ale i ty zhoršováky, které lidstvo zatím spáchalove svém úsilí přežít to slzavé údolí, v němž jsem uvízl. A to, co se tváří jako věda, tedy ekonomie stejně jako právo není nic jiného než přehled použitelných praktik, jak to provést, abychom vůbec přežili.
Měli bychom si připustit fakt křehkost našeho bytí, i záhadnost toho, že jsme ještě jako lidé na planetě Zemi neskončili. Netušíme, jak je to vlastně řízeno. Nejlépe jsou na tom asi věřící všech možných religií. Mohou se uchýlit k představě božího záměru, některé z těch mnoha představ Boha/ů, který/ří to tady dozoruje/í a má/ají svůj vlastní, nám lidem nezjevný záměr, k čemu to vše slouží, resp. bude sloužit. Je dost pravděpodobné, že platí i ono slavné Matoušovo „blahoslavení chudí duchem“. Prosťáčci mající tzv. jednoduchou víru, si to tady na Zemi prostě jen tak odžijou. Narodí se, dospějí, rozmnoží a pak zestárnou a umřou ve víře, že se jich výše naznačená otázka „ a k čemu, proč a jak?“ vlastně netýká. Horší to mají ale lidé církve, včetně teologů, kteří tvrdí o sobě, že se tím dokáží zabývat. Ti si příklon k těmto ilusím a pověrám většinou nemohou dovolit, i když i mezi nimi je dost chudých duchem. Mohou jen předstírat, že tomu věří, protože se jim z toho dobře a pohodlně žije. Podobně jako bezvěrci však čelí obavám, zda, resp. kde, jak a kdy to asi půjde do finále.
Vedle těchto skupin lidí se ovšem vyskytují i ti, kteří si myslí (a doufají v to), že všechny tyhle na lidské myšlení dosud příliš složité procesy a jevy už dávno řídí nějací mimozemšťané. Nejspíše proto, aby si na nás, tedy na lidech ověřili jim nejasné hypotézy o nás a o našem světě. Něco na způsob scénáře filmu „milionová bankovka“. Jinak řečeno: oni se tím mohou jen bavit. Další lidé si zase myslí, že to ani nemusí být ufóni, ale nějaká, z našeho úhlu pohledu jen paralelní zdejší civilizace, která zde už dříve vznikla (třeba dinosauři a jiní ještěři, příp. některé druhy sociálního hmyzu apod.), a žijí zde mezi námi, aniž bychom si ji všimli. Vrabci a holubi jsou vlastně také potomci údajně dávno zaniklých ještěrů. V nějaké, naši pozornosti však neunikající podobě žijí vedle nás. Možná si ti pro nás „neviditelní“ jen pěstují lidi pro nějaký, nám neznámý účel. Snad pro zábavu či pro potravu nebo pro něco jiného.Anebo jsme pro ně jen užitečný nástroj, o jehož účelu vědí jen oni.
O něčem takovém lze samozřejmě uvažovat, ale záruku, že se tím dopracujeme k nějakému poznání či aspoň k názoru, kdo nebo co to tady řídí, nemáme šanci získat. Navíc bychom stejně jako kdysi Kant či jiní myslitelé, kteří se tím také zabývali, uvázli u jiného, návazného problému: kdo řídí ty, co to tady řídí či kdo stvořil toho, kdo to tady stvořil etcetc. Nicméně se tím vracíme k původní úvaze: jestli to tady někdo či něco neřídí, tak je zázrak, že to, čemu říkáme evoluce našeho druhu, ještě pokračuje. Možností, když už to všechno mohlo skončit, bylo přece tolik.
Otázky tohoto druhu si může ovšem klást každý, včetně hledání odpovědí na ně. Jsou přítomny v myšlení lidstva již celá tisíciletí. Objevují se i dnes, zvláště v kavárenských debatách, jako tzv. věčné, těžko zodpověditelné otázky. Anebo v náboženských společenstvích v přemýšlení o bohu a v rozmluvách s faráři, pastory, imámy, rabíny, různými guru či jiných vyvolenců Boha/ů. Nemusí to být nutně diskuse o tom, jaký mají smysl a také původ různé zázraky, tzv.de-ja-ve, neuvěřitelné příběhy z minulosti či naopak ty, které by se mohly stát v budoucnosti. Osobně bych si vystačil s tím, kdyby mi někdo vysvětlil, jak je možné, že dnes je nejlevnější benzin v Praze za poslední léta, a to dokonce u tak předražených pump jako je třeba Shell. Nota bene v době, kdy údajně ceny nafty na světových trzích údajně letí nahoru kvůli událostem na Majdanu. I současnost je totiž plná záhad.
Vladimír Čermák