Ministryně kultury Alena Hanáková je dlouhodobě kritizována za nekompetentnost k vedení resortu a tímto aktem jen dokázala svůj amatérismus. Aniž by uvedla jediné konkrétní pochybení dnes už bývalého ředitele, argumentovala slovy jako "nutná transformace" nebo "nastartování procesů".
Paní ministryně tak jen navázala na kroky bývalého vedení resortu, kdy se exministr Besser a hlavně jeho totálně neschopný náměstek Zdráhal rozhodli sloučit Státní operu s Národním divadlem. Tento neuvážený, nepodložený a s odbornou veřejností i členy obou uměleckých souborů nekonzultovaný krok vyvolal velkou bouři nevole. Tehdy ovšem ředitel ND Černý na požadavky ministerstva přistoupil a stal se „užitečným mouřenínem“.
Svoje rozhodnutí tehdejší vedení ministerstva zdůvodňovalo ekonomickou situací obou příspěvkových organizací a tvrdilo, že tzv. „transformace“ přinese významné finanční úspory. Pravý opak byl ovšem pravdou. Je pozoruhodné, že členka TOP 09 Alena Hanáková ještě jako poslankyně s rozhodnutím o sloučení obou scén nesouhlasila. Když ovšem ministr Besser musel odejít a s ním se vzápětí poroučel i jeho náměstek, měla nová paní ministryně šanci nesmyslné rozhodnutí svých předchůdců změnit. Jenže ministerstvo se naopak rozhodlo proces slučování ještě urychlit, ačkoli tím neušetřilo ani korunu, naopak zvýšilo náklady na činnost takto vzniklého molocha o desítky milionů. Gesci za chod Národního divadla převzal náměstek ministryně pro ekonomiku Sankot, jenž o kultuře a jejím řízení neměl do té doby ani potuchy. Pan Černý zřejmě málo tancoval podle toho, jak TOP 09 pískala, a výsledek se dostavil. Ačkoli paní ministryně ještě těsně před odvoláním ředitele Černého za jeho práci chválila a neměla k ní žádné kritické připomínky, zbavila jej zřejmě na pokyn své strany funkce a na jeho místo rovnou dosadila svého ekonomického náměstka Martina Sankota. Tím jen dokázala personální praktiky TOP 09, které se netýkají jen rezortu kultury. Že způsob odvolání pana Černého je arogancí moci se v tuto chvíli domnívají nejen šéfové uměleckých souborů divadla, kteří se za Černého postavili, ale i celá řada významných umělců a kulturních pracovníků.
ČSSD proti necitlivému zacházení s Národním divadlem a s českou kulturou vůbec, které se projevuje nejen v této kauze, ale i chystaných škrtech rozpočtu ministerstva na oblast živého umění, důrazně protestuje.
Vítězslav Jandák